Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Jag har kört drygt 60 lektioner 🙄, varav de flesta dubbellektioner dock så inte fullt då många tillfällen. Kört sporadiskt privat när jag varit hemma hos mina föräldrar.

Härligt att det gick så bra för din man 🙂. Det är verkligen en och annan som tar körkort "sent".

Har du kört intensivt, eller är det utsmetat på flera år?

/Lizzie
 
Visa bifogad fil 57326det gick jättedåligt idag. Kanske automatväxlad bil är lösningen?

Men jag förstår inte varför inte jag ska klara manuellt växlad bil då alla jag känner som har körkort har klarat för det.

Jag var ju nära halkbanekörningen där för tre år sedan och då var det med manuellt växlad. Kan jag ha fått i muskelminne att göra fel när jag kört sporadiskt med mamma de senaste åren? I så fall hjälper det ju inte om jag bara kör med henne.

Jag vet verkligen varken ut eller in nu.

:banghead:

Tests att boka en lektion med automatbil och se hur den bilen är och den läraren.
Jag har körkort för manuell men kör bara automat nu. Och ibland vill man så gärna växla i automaten för man hör att den inte bytt själv. Kan vara nyttigt att prova och se hur du är i en sån bil.
Att ta körkort för automat är inget att skämmas över och du kan alltid uppgradera dig senare.
 
2017 körde jag 51 lektioner fördelat på februari-juni ungefär. Sedan ett glapp till nu (med sporadisk körning emellan), så en kombination.

Problemet med att det blir glapp är att man får börja om lite. Man tappar körningen!

Jag är 57 år och jag tog mitt B-körkort som 19-åring. Nu håller jag på med att ta BE-körkort och pluggar teorin på nytt. Verkligen välbehövligt!!! :angel::o:D.

/Lizzie
 
Hejhej!

Hoppas det går bra för alla med körkortsutbildning och livet :).

Jag har kört lektion nu. Ny lärare (för han var ledig) och med automatväxlad bil. Körde massa enkelriktat och det gick bra. Jag märker att mycket av reglerna sitter när jag inte har den där jämrans växlingen att haka upp mig på.

Just nu lutar det åt automatkörkort, för det tror jag att jag kan fixa!
 
Jag har kört drygt 60 lektioner 🙄, varav de flesta dubbellektioner dock så inte fullt då många tillfällen. Kört sporadiskt privat när jag varit hemma hos mina föräldrar.

Härligt att det gick så bra för din man 🙂. Det är verkligen en och annan som tar körkort "sent".

När jag tog körkort var det en dam som passerat pensionsåldern som höll på med sitt! 😅 Hennes man var den enda som hade haft körkort, och då han hade gått bort så kände hon sig väldigt låst. Hon var pigg och fräsch och klar i huvudet, hade klarat teorin när jag pratade med henne, men vet ej hur det gick sen.

Jag själv körde upp två gånger, första gången så hade dom precis ändrat hastigheten från 70-60 på en sträcka på kanske 100 meter där jag alltid kört, så jag körde för fort där. Sen var det en unge som kom bakom ett hörn och cyklade rakt ut i vägen så jag och läraren bromsade samtidigt. Han sa sen i efterhand att det med hastigheten kunde han haft överseende med eftersom den ändrats typ dagen innan plus att vi hade stark morgonsol rakt i ansiktet plus frost så det blänkte överallt, däremot så fick han ju lov att ingripa själv så då blir man automatiskt kuggad. Andra uppkörningen gick galant!

Det är en sån himla underbar känsla när man parkerar och dom säger att man klarat det, värt alla pengar och allt slit! Kämpa på allihopa, ni kommer också stå där en vacker dag! 🙌🏻❤️
 
Hejhej!

Hoppas det går bra för alla med körkortsutbildning och livet :).

Jag har kört lektion nu. Ny lärare (för han var ledig) och med automatväxlad bil. Körde massa enkelriktat och det gick bra. Jag märker att mycket av reglerna sitter när jag inte har den där jämrans växlingen att haka upp mig på.

Just nu lutar det åt automatkörkort, för det tror jag att jag kan fixa!
Skönt att det funkade bra. 👍🏻
Satsa på automatkörkort och sen när du fått körkort och övat mera så kanske du kan ta för manuell om du känner för det.
När man fått körkort så slutar inte ”övningskörningen”, det blir bara på ett annat sätt sen. :)
 
Hejhej!

Hoppas det går bra för alla med körkortsutbildning och livet :).

Jag har inte kört någonting ännu faktiskt. Vi väntar på pappas tillstånd (fast nu lär han ha fått det?) och ett bra tillfälle... Jag har beställt nya bättre glasögon också, fast bör ju kunna köra innan de kommer, så illa är det inte. Får se när det passar.

När jag tog körkort var det en dam som passerat pensionsåldern som höll på med sitt! 😅 Hennes man var den enda som hade haft körkort, och då han hade gått bort så kände hon sig väldigt låst. Hon var pigg och fräsch och klar i huvudet, hade klarat teorin när jag pratade med henne, men vet ej hur det gick sen.

Jag själv körde upp två gånger, första gången så hade dom precis ändrat hastigheten från 70-60 på en sträcka på kanske 100 meter där jag alltid kört, så jag körde för fort där. Sen var det en unge som kom bakom ett hörn och cyklade rakt ut i vägen så jag och läraren bromsade samtidigt. Han sa sen i efterhand att det med hastigheten kunde han haft överseende med eftersom den ändrats typ dagen innan plus att vi hade stark morgonsol rakt i ansiktet plus frost så det blänkte överallt, däremot så fick han ju lov att ingripa själv så då blir man automatiskt kuggad. Andra uppkörningen gick galant!

Det är en sån himla underbar känsla när man parkerar och dom säger att man klarat det, värt alla pengar och allt slit! Kämpa på allihopa, ni kommer också stå där en vacker dag! 🙌🏻

Åh, vad spännande! Vad synd att du inte vet hur det gick för henne, vi får hoppas det gick bra.

Vad störigt för dig med hastigheten och ungen. Det där med att man blir kuggad automatiskt om läraren måste ingripa visste jag inte... Fast alltså i en såndär situation känns det som omöjligt för hen att inte göra det på ren instinkt?
Men aja du fick det sen 🎉🎈😊!
 
En sak jag kommer ihåg från min uppkörning för bil var när jag skulle backa runt ett gathörn, precis innan den korsningen var det en hög häck, så jag bromsade ner och rullade sakta och körde sen när det var fritt.
Handledaren frågade va det var jag gjorde, förklarade varför, för vägen jag skulle backa var åt höger å inne i ett villa område, kunde komma barn m.m. och han släppte det. Min körlärare satt med i baksätet (hade dåligt självförtroende då så hon åkte med, men var tyst), hon sa i efterhand om det att det var riktigt bra.

Jag tror det inte är fel om man kan förklara varför man gör på ett visst sätt. För mig räddade det mig, jag tror inte han hade släppt det om jag inte hade förklarat.
 
Jag har inte kört någonting ännu faktiskt. Vi väntar på pappas tillstånd (fast nu lär han ha fått det?) och ett bra tillfälle... Jag har beställt nya bättre glasögon också, fast bör ju kunna köra innan de kommer, så illa är det inte. Får se när det passar.

Fasen där påminde du mig. Det är nog två år sedan jag var på synkontroll. Jag upplever att jag ser bra med nuvarande styrka men borde nog göra en kontroll innan jag köper nya linser.

Hoppas ni hittar något bra tillfälle snart då :)
 
Vad störigt för dig med hastigheten och ungen. Det där med att man blir kuggad automatiskt om läraren måste ingripa visste jag inte... Fast alltså i en såndär situation känns det som omöjligt för hen att inte göra det på ren instinkt?
Men aja du fick det sen 🎉🎈😊!
När jag körde upp så bromsade läraren en gång (jag höll på att köra på en gräsmatta. Som inte syns typ) men jag fick körkortet ändå.
tror de beror på varför o hur man kör i övrigt.
 
Hur går det för er? 🚗

Jag har fortfarande inte kört något, har inte funnits tillfälle. Är tur att mammas sambo också ska gå kurs, med två handledare blir det ju iaf fler potentiella tillfällen...

Hoppas på att kunna köra lite med pappa till helgen iaf.
Har köpt en extra inner-backspegel iaf, känns som en bra grej :)
 
Hur går det för er? 🚗

Jag har fortfarande inte kört något, har inte funnits tillfälle. Är tur att mammas sambo också ska gå kurs, med två handledare blir det ju iaf fler potentiella tillfällen...

Hoppas på att kunna köra lite med pappa till helgen iaf.
Har köpt en extra inner-backspegel iaf, känns som en bra grej :)

Hoppas du kan sätta igång i helgen :).

Jag körde lektion idag. Det gick helt okej. Halkbanekörning på tisdag. Det känns läskigt :nailbiting:.
 
Tänkte på en grej nu ute på hundpromenaden. Jag skulle verkligen kunna dra nytta av någon slags stressreglering när jag kör. Mitt endokrina system har liksom ingen koll på hur mycket stresshormoner som är rimligt att spotta ut vid plötsliga händelser. När stressnivån går upp mycket för att en bil kommer lite hastigt mot mig i korsningen (när jag kör på huvudled) finns det inte så mycket spelrum för stressnivån om det skulle hända något mer komplicerat.

Tror ni det finns något mer man kan göra än att bara öva?
 
Tänkte på en grej nu ute på hundpromenaden. Jag skulle verkligen kunna dra nytta av någon slags stressreglering när jag kör. Mitt endokrina system har liksom ingen koll på hur mycket stresshormoner som är rimligt att spotta ut vid plötsliga händelser. När stressnivån går upp mycket för att en bil kommer lite hastigt mot mig i korsningen (när jag kör på huvudled) finns det inte så mycket spelrum för stressnivån om det skulle hända något mer komplicerat.

Tror ni det finns något mer man kan göra än att bara öva?
Jag skulle säga att det bara är att fortsätta öva, ingen kan allt i början och vet hur man ska hantera olika situationer. Det är bara att köra och utsätta sig för det och öva.
Jag är numera iskall (kan inte säga detsamma när jag var 18 med färskt körkort) när jag kör även om det kommer en bil snabbt mot mig i en korsning och jag är på huvudled, tittar ja på den bilen å bedömer om den kommer köra eller stanna, förutsätter kallt att den kommer köra och förbereder mig på att eventuellt bromsa för att undvika att krocka och håller ett extra öga på den, sen släpper jag det när det ögonblicket passerat och tänker inte mer på det.

Så jag skulle nog säga att det är bra att öva, öva och öva. Lite som när man lär sig cykla, det kommer inte över en dag. :)
 
Jag skulle säga att det bara är att fortsätta öva, ingen kan allt i början och vet hur man ska hantera olika situationer. Det är bara att köra och utsätta sig för det och öva.
Jag är numera iskall (kan inte säga detsamma när jag var 18 med färskt körkort) när jag kör även om det kommer en bil snabbt mot mig i en korsning och jag är på huvudled, tittar ja på den bilen å bedömer om den kommer köra eller stanna, förutsätter kallt att den kommer köra och förbereder mig på att eventuellt bromsa för att undvika att krocka och håller ett extra öga på den, sen släpper jag det när det ögonblicket passerat och tänker inte mer på det.

Så jag skulle nog säga att det är bra att öva, öva och öva. Lite som när man lär sig cykla, det kommer inte över en dag. :)

Jag hade det på känn 😅.
 
Hur går det för er? :)

Jag såg precis på Efter fems sverigesvep där de sa att Jan-Bertil, 73 år, nyligen tagit körkort. Det tycker jag var häftigt att se och verkligen ett bevis på att det aldrig är för sent. Hoppas att han får mycket användning av sitt körkort nu :up:
 
Hur går det för er? :)

Jag såg precis på Efter fems sverigesvep där de sa att Jan-Bertil, 73 år, nyligen tagit körkort. Det tycker jag var häftigt att se och verkligen ett bevis på att det aldrig är för sent. Hoppas att han får mycket användning av sitt körkort nu :up:

Kul!

Jag körde halkbanan för 1,5 vecka sedan och har fått godkänt på alla avsnitt i teorin (men är inte allt som sitter).

Har kört en lektion sedan halkbanan och det gick okej. Kommer vara fokus på att följa anvisningar mot mål nu några gånger.

Jag pendlar fortfarande en del mellan att tro att jag kan ta körkort och att känna att jag inte kommer klara det. Det känns bra att ha gått över till automat, men minsta ifrågasättande av andra (2-3 stycken hittills) är väldigt jobbigt. Antagligen för att beslutet satt så långt inne och jag fick svälja mycket stolthet för att ta det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 887
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 197
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp