Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Hur går det för er? :)

Jag såg precis på Efter fems sverigesvep där de sa att Jan-Bertil, 73 år, nyligen tagit körkort. Det tycker jag var häftigt att se och verkligen ett bevis på att det aldrig är för sent. Hoppas att han får mycket användning av sitt körkort nu :up:

Kör du något nu? :) är det ungefär ett år kvar till att du får ta körkort? Minns inte om duär 16 eller 17 :).
 
Kul!

Jag körde halkbanan för 1,5 vecka sedan och har fått godkänt på alla avsnitt i teorin (men är inte allt som sitter).

Har kört en lektion sedan halkbanan och det gick okej. Kommer vara fokus på att följa anvisningar mot mål nu några gånger.

Jag pendlar fortfarande en del mellan att tro att jag kan ta körkort och att känna att jag inte kommer klara det. Det känns bra att ha gått över till automat, men minsta ifrågasättande av andra (2-3 stycken hittills) är väldigt jobbigt. Antagligen för att beslutet satt så långt inne och jag fick svälja mycket stolthet för att ta det.
Kul med halkbanan :)

Tråkigt att du blir ifrågasatt angående ditt val av automatkörkort, men skönt att det ändå känns bra. Jag hejar på dig och tror definitivt att du kommer fixa det!

Kör du något nu? :) är det ungefär ett år kvar till att du får ta körkort? Minns inte om du är 16 eller 17 :).
Jag är 17. Om två dagar är det exakt ett halvår tills min födelsedag. Det känns jättekonstigt att lilla jag blir 18, men det är spännande också :D

Jag kör inget på körskola och har knappt kört med mamma eller pappa sen i somras. Planen var att jag skulle börja köra på körskolan typ nu för att bli klar lagom till min födelsedag. Men de planerna ligger på is just nu eftersom jag är väldigt kravkänslig och i en sämre period. Vi har kommit fram till att möjligheten att ta körkort kommer finnas kvar hela livet och det spelar ju faktiskt ingen roll om jag hinner bli 18, 19, 20 eller ännu äldre :)

Det känns tråkigt att inte kunna följa denna planen heller. Men jag försöker att inte se för negativt på det (obs: lättare sagt än gjort 😅).
 
Tråkigt att du blir ifrågasatt angående ditt val av automatkörkort,

Kanske är det jag som tolkar för hårt. Det är ingen som sagt rent ut "vad korkat att ta automatkörkort" :). Men när folk tycker att det är bättre och vettigare att ta körkort även för manuell växel innebär det att jag tagit ett dåligt beslut som jag känner att jag "måste" försvara.


Vi har kommit fram till att möjligheten att ta körkort kommer finnas kvar hela livet och det spelar ju faktiskt ingen roll om jag hinner bli 18, 19, 20 eller ännu äldre :)

Låter klokt att låta det ligga på is ett tag när det ändå inte är bråttom :). Visst att man kanske vill kunna följa planer man gjort upp, men det är nog viktigare att kunna planera om när det är nödvändigt.
 
Kanske är det jag som tolkar för hårt. Det är ingen som sagt rent ut "vad korkat att ta automatkörkort" :). Men när folk tycker att det är bättre och vettigare att ta körkort även för manuell växel innebär det att jag tagit ett dåligt beslut som jag känner att jag "måste" försvara.

Men ena dotter tog automat för 2 år sen. Det var som natt och dag för henne att slippa trassla med växlar. Varför göra det mer besvärligt för sig än nödvändigt? Nu har hon flera kompisar som inte tagit manuellt utan satsar helt på automat. Hon blev en bra förebild
 
Men ena dotter tog automat för 2 år sen. Det var som natt och dag för henne att slippa trassla med växlar. Varför göra det mer besvärligt för sig än nödvändigt? Nu har hon flera kompisar som inte tagit manuellt utan satsar helt på automat. Hon blev en bra förebild

Härligt 😊
 
13.30 ska jag skriva kunskapsprovet. Jag är faktiskt lite nervös! Det får mig att undra hur nervigt det kommer att vara med körprovet :nailbiting:. Det är ju bra om hjärnan funkar någorlunda när man ska köra bil :p.

Är fortfarande nöjd med att jag bytte till automat i alla fall.
 
13.30 ska jag skriva kunskapsprovet. Jag är faktiskt lite nervös! Det får mig att undra hur nervigt det kommer att vara med körprovet :nailbiting:. Det är ju bra om hjärnan funkar någorlunda när man ska köra bil :p.

Är fortfarande nöjd med att jag bytte till automat i alla fall.
Lycka till! :)
 
13.30 ska jag skriva kunskapsprovet. Jag är faktiskt lite nervös! Det får mig att undra hur nervigt det kommer att vara med körprovet :nailbiting:. Det är ju bra om hjärnan funkar någorlunda när man ska köra bil :p.

Är fortfarande nöjd med att jag bytte till automat i alla fall.
Grattis!! Jag var sjukt nervös på uppkörningen. I sista rondellen innan vi var tillbaka igen skakade mitt ben som höll ner kopplingen så mycket att jag trodde nåt skulle hoppa ur led. :rofl: Men försökte verka avspänd och glad och det gick ju bra..
 
Grattis!! Jag var sjukt nervös på uppkörningen. I sista rondellen innan vi var tillbaka igen skakade mitt ben som höll ner kopplingen så mycket att jag trodde nåt skulle hoppa ur led. :rofl: Men försökte verka avspänd och glad och det gick ju bra..

Tack! Haha, vilken tur att inget hoppade ur led (eller?!)

En vän till mig berättade att hon var skiträdd när hon körde upp. När de körde ut i "ingenstans" fick hon för sig att provledaren (eller vad de kallas) tänkte ägna sig åt brottsligheter. Det gjorde han inte, och hon blev godkänd!
 
Tack! Blev godkänd! Är jättenyfiken på hur många rätt jag hade, men tror att jag var väl över miniminivå :).
Grattis! :banana:

Ang automatväxlat så har jag kört automat i 6 år nu. Inga som helst problem. De flesta i min bekantskapskrets har automatkörda bilar och ska man hyra bil så är det lätt där med. Köper du egen bil så är det lättare att hitta bra, riktigt billiga bilar som är manuellt växlade, men det går absolut att hitta bra automatväxlade också.

Jag vet förövrigt flera som jobbar med bilar som säger att det där med manuellt växlade bilar, det är egentligen onödigt :p Så länge man har tillgång till en passande bil när det behövs så handlar det mest om tycke och smak. Vissa jobb kan iofs kräva manuellt körkort också, men det är mest bilrelaterade jobb.
 
Manuellt eller automat - väljer man fel KAN man faktiskt göra om vid senare tillfälle, so not to worry

(en av mina vänner tog körkort som "överårig", hon valde automat. Dels var det lättare att ta, dels tror hon att fördelen med manuellt minskar i och med elbilarna. Och när jag letade bil fanns det ungefär lika mycket automatväxlat som manuellt begagnat och till ungefär samma priser)
 
Idag hade jag min näst sista körlektion innan uppkörningen.

Efter lektionen fick jag frågan om jag känner mig redo för uppkörningen nu och jag blev tvungen att svara nej. Fick följdfrågan "varför?". Anledningen är att jag missar saker och gör fel.

Har hittills nog levt i någon slags tro om att man måste göra "allt" felfritt på uppkörningen, men det är tydligen inte riktigt så.

Hon jag körde med idag sa i alla fall att "man kan inte komma till provet och tänka att man inte kan/inte kommer klara det, utan man måste peppa upp sig lite" (något åt det hållet i alla fall).

Känns sjukt oskönt att jag nog ses som en rätt negativ elev 🙈. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas reparera det.

Det är rätt imponerande att folk orkar vara trafikskollärare.
 
Hon jag körde med idag sa i alla fall att "man kan inte komma till provet och tänka att man inte kan/inte kommer klara det, utan man måste peppa upp sig lite" (något åt det hållet i alla fall).
Det där är väldigt sant. Har varit på mental träningskurser där de föreläst om just det där, att vi oftast hamnar i en ond spiral tror att vi inte kan något osv och då går det inte.

Lite som de tog upp ett exempel om två tennis spelare där den ena är jätteduktig och den andra är medioker. De följde dessa tennis spelare under ett åt.
Den duktige träffade 9 av 10 bollar, den andre 5 av 10, under året fortsatte den duktige träffa 9 av 10 bollar, den andre hade bättrat sig och träffade nu 7 av 10 bollar.
De undrade varför, det visade sig att den duktige körde fast i tanken "fasen jag träffade inte sista bollen" och var helt fokuserad på den bollen den missat. Medan den andre spelarens inställning var "YES!! Jag träffade en boll"

De sa även att vi oftast är för hårda mot oss själva och vi berömmer sällan oss själva. Föreläsarna föreslog att spela in på t ex. mobilen röstmemon där man bara säger positiva saker om sig själv, sen lyssnar man på det. Första gången man lyssnar på det kommer det kännas konstigt att dels höra sig själv och dels de positiva sakerna, vi är inte vana vid det.
Tanken är ju mer man lyssnar på det ju mer kommer det kännas bra/okej att ge sig själv mer beröm osv.

Det har hjälpt mig ihop med ett motto "jag kan, jag vill, jag ska" där jag intalar mig själv att jag kan, sen att jag vill göra det och sist att jag ska göra det.
Dessa inställningar/tankemönster kan man ha hjälp med när man kör också. Jag vet själv att jag haft riktigt dåligt självförtroende när jag tog mina körkort, jag trodde inte jag skulle klara det eller att jag inte kunde, men jag kunde visst och jag klarade det.

Har själv varit den som strävat efter att va perfekt och satt ribban jättehögt och när jag inte når upp till kraven jag satt på mig själv får självförtroendet en törn. Nu har det blivit mycket bättre.
Vet inte om detta inlägg kan vara till någon hjälp, men kanske lite.

Du kommer fixa det, jag trodde inte jag var redo för min första uppkörning men min körskolelärare sa att jag var det, sen gjorde jag som jag på körlektionerna, enda skillnaden var nog att jag hade nog lite extra fokus. Gick hur bra som helst, även om jag var lite nervös. :)
Tror som sagt det kommer gå bra för dig också. :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 813
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 179
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp