Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Idag hade jag min näst sista körlektion innan uppkörningen.

Efter lektionen fick jag frågan om jag känner mig redo för uppkörningen nu och jag blev tvungen att svara nej. Fick följdfrågan "varför?". Anledningen är att jag missar saker och gör fel.

Har hittills nog levt i någon slags tro om att man måste göra "allt" felfritt på uppkörningen, men det är tydligen inte riktigt så.

Hon jag körde med idag sa i alla fall att "man kan inte komma till provet och tänka att man inte kan/inte kommer klara det, utan man måste peppa upp sig lite" (något åt det hållet i alla fall).

Känns sjukt oskönt att jag nog ses som en rätt negativ elev 🙈. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas reparera det.

Det är rätt imponerande att folk orkar vara trafikskollärare.
Ingen kör utan fel, inte ens efter att ha haft körkort i flera år. Var först 10 år senare jag gick från att köra ok till bra - när jag hade egen bil och arbetade upp en oändligt mycket större erfarenhet.

Du ska klara att inte göra stora och dumma fel och att inte tappa kontrollen över situationen. De andra fel som händer ska du kunna identifiera och hantera tillräckligt för att inte orsaka fara för omgivningen.

Det är inte så att jag aldrig får motorstopp eller hamnar på fel växel. Men det är sällan det händer och då är det lätt fixat.
Det som inte händer är att jag gör tre misslyckade försök att få igång bilen (om det inte faktiskt är ett tekniskt problem bakom) eller att jag tappar uppmärksamheten på trafiken i korsningen medan jag korrigerar växelvalet.

Och en gång har jag kört mot rött. Det var ganska läskigt att inse att jag gjort det. Men situationen var helt ofarlig och det fanns förklaringar till varför det hände i den situationen. Så jag vet att jag ändå kan lita på mig själv att jag inte skulle göra en liknande miss på ett farligt sätt i nästa trafikkors jag kommer till.
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.
Var glad, det är nu du kan få körvana, mängdträning och självförtroende!
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.
Grattis!!! 🎉🥳

Och bra jobbat! 🤩
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.
Äsch, det viktiga är att du blev godkänd! Grattis!
Strunta i det andra. Var säkert bara en knepig provledare ;)
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.
Jag började storgråta i bilen när provledaren sa något liknande.. 😒🙈

Grattis! 🥳
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.
Först grattis å va kul. 😁👍🏻

Ta’t bara lugnt nu och fortsätt öva. För varje gång nu när du kör bil kommer det gå bättre och bättre.

Minns fortfarande min första resa själv, det var nervöst och pirrigt men löste det genom att ta det lugnt.
Självförtroendet kommer och de flesta trafiksituationer löser man genom att ta det lugnt, speciellt nu när vintern kommer är det väldigt bra att ta det lugnt så man inte gör av vägen. Det kommer gå jättebra, våga lita på dig själv. Du kan mer än du ger dig själv cred för, det är jag övertygad om. ❤️
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.

Grattis!
När jag körde upp så sa körläraren att han var 50/50 om han skulle godkänna mig eller inte men han godkände mig för han ansåg att jag var en smart tjej (dvs jag kommer inte tro att bara för att jag har ett körkort så kan jag allt)
Det är nu som den riktiga träningen börjar, det är nu du övar på att köra bil på riktigt =) så ut och kör bil =)
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.

Grattis! Då är det bara att träna på att köra i mycket trafik för att få mer erfarenhet där det brister. Vad du gör, undvik inte den exponeringen!
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.
Grattis! Det är efter godkänd uppkörning som den riktiga utvecklingen börjar, så ut och kör nu!
 
Äsch, det viktiga är att du blev godkänd! Grattis!
Strunta i det andra. Var säkert bara en knepig provledare ;)

Haha, tack! Jag förstår i och för sig vad provledaren menade med sitt "Det går alldeles för seeeegt" på gotländska, men ja, lite knepig kan jag väl ändå kategorisera honom som, för att jag vill :p.
 
Grattis! Jag fick två motorstopp och svängde höger istället för vänster en gång på min uppkörning, men provledaren sa att han godkände mig ändå eftersom det var så tydligt att det berodde på nervositet och inte faktisk brist på körförmåga. De skulle inte ha godkänt dig om de inte tyckte att du var en tillräckligt bra förare, så är det bara. Försök att tänka på det och glädja dig åt ditt nya körkort! :)
 
Jag har kört upp idag. Vad ska man säga om det? Det är blandade känslor här :D.

1. Glad eftersom provledaren faktiskt godkände mig

2. Förvirrad eftersom provledaren i princip sa rakt ut att om det varit mer trafik hade det gått åt skogen

3. Oärlig, som om jag blivit godkänd trots att jag inte borde blivit det (se 2)

Så jag vill vara bara glad, men har känslan av att det kanske varit mer rätt att kugga mig 😅.
Grattis!

Äh, skit samma kring de där funderingarna - det är nu den riktiga inlärningen börjar!
Jag tyckte själv att jag var en rätt bra bilförare när jag körde upp och att jag gjorde en ganska klockren uppkörning- men nu inser jag att jag inte hade velat möta mig själv i trafiken då :D Det nu sisådär 5000 mil senare som jag verkligen känner mig trygg och säker i de flesta trafiksituationer.
 
Det känns rent intellektuellt rimligare att bara vara väldigt glad :D. Misstänker att hjärnan är lite felkopplad, så ska försöka ignorera de andra känslorna.
Grattis! :D
Se nu till att köra massor så att du verkligen blir bekväm med det. Sedan kanske du är som mig också, jag körde betydligt sämre på uppkörningen än när jag sedan körde hem efteråt, för jag blir så vansinnigt nervös bara av att veta att det jag gör bedöms... Kör där du känner dig trygg, men se till att våga utmana dig lite också, i rimligt stora steg såklart och så genomtänkt att det inte blir farligt för dig eller andra. Det kommer gå jättebra tror jag!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 813
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp