Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Grattis!
När jag körde upp så sa körläraren att han var 50/50 om han skulle godkänna mig eller inte men han godkände mig för han ansåg att jag var en smart tjej (dvs jag kommer inte tro att bara för att jag har ett körkort så kan jag allt)
Det är nu som den riktiga träningen börjar, det är nu du övar på att köra bil på riktigt =) så ut och kör bil =)

Tack! 😃

Jag får väl helt enkelt vara nöjd för egen del att det just var bara lite trafik :p
 
Grattis! Då är det bara att träna på att köra i mycket trafik för att få mer erfarenhet där det brister. Vad du gör, undvik inte den exponeringen!

Tack!

Haha, jag som sa till provledaren att "jag får väl träna när det är lite trafik. Kanske tänker fel?
 
Haha, jag som sa till provledaren att "jag får väl träna när det är lite trafik. Kanske tänker fel?
Jag tycker du tänker rätt, ingen mening med att ge sig in i värsta rusningstrafiken i en storstad det första man gör som nybliven körkortsägare :)
 
Idag känner jag mig ganska så negativ (men förhoppningsvis kan vårsolen mjuka upp mig lite).


Jag ångrar lite att jag överhuvudtaget tog körkort.


Jag tog alltså körkort 30/11-20. Fick tillfälle att köra igen förra veckan, drygt 4 månader efter. En premiärtur ensam på en den dagen princip otrafikerad byväg. Körde även en längre sträcka med övningsskylt i manuellt växlad bil. Nästan ingen trafik då heller, dock renar på vägen som passageraren upptäckte långt innan mig. Det var extra svårt att komma ihåg att växla efter att ha kört automat och en del strul med det men annars gick det väl bra. Var ju så få bilar ute.

De tillfällen jag hamnar i att prata om körkort frågar någon varför jag tog automatkörkort. Vissa påpekar att man ju kan komplettera körkortet för manuellt växlade bilar så småningom vilket känns skitdåligt med tanke på hur jäkla mycket stolthet jag fick svälja för att ta automat. Men folk i allmänhet är ju inte tankeläsare och har antagligen svårt att förstå varför jag blir lite kort i tonen.

När jag pratar om att köpa bil så tycker "folk" att det är för dyrt när jag inte har en fast inkomst/tillsvidareanställning - men vem vet om jag någonsin kommer ha det?

Ett annat "folk" sa att bilen jag köper får inte ha gått mer än 10 000 mil, men bilarna som gått mindre än antagligen för dyra i inköp.

Att ha bil bara över sommaren och ha den avställd övriga året är väl det som någon i alla fall tyckte var en god idé.

Samtidigt var huvudanledningen till att ta körkort att kunna åka (upptäckte just årets första nässelfjäril :heart) på grejer med hunden...

Hur är det för @godisklubba och @strawberrysylt med körning och så för tillfället?
 
Lyssna inte så mycket på "folk". Det tar ett tag med nytt körkort innan tunnelseendet minskar och man får god framförhållning i körningen och enda receptet är övning. Och bil behöver inte vara så dyrt. Vår senaste bil är en Ford Focus -06. Den hade gått typ 18000 mil och kostade 20000. Vi sa att vi skulle vara nöjda om den håller tre år, det är ett par månader dit. Den är flexifuel = lägre skatt och har kamkedja = inga dyra kamremsbyten. Duger utmärkt som stallbil och att åka till landet med.
 
Instämmer att man inte bör lyssna för mycket på vad andra säger. Känner du att du har råd att ha en bil, så köp en.
Kan säga att bilen jag köpte hade gått över 10 000 mil när jag köpte (visste förvisso att det var bra bil, då tidigare ägare enbart kört långresor) och den går som en klocka.
När det gäller att köpa en bil ska man inte stirra sig blind på miltalet, utan snarare hur är skicket på bilen i övrigt. Är den regelbundet servad osv. Finns bilar som gått över 20 000 mil som fortfarande har många mil kvar att ge.

Det enda jag känner till att man kan behöva tänka på när man ställer av en bil är att starta den och låta motorn gå med lite jämna mellanrum så man inte får problem att starta den sen när den är påställd igen. Det kan även vara något att tänka på om bilen är påställd men den får stå en månad eller längre ändå.

Jag har själv ”manuell” körkort, men kör enbart automat. Så jäkla skönt å slippa växla. Så strunta i va folk säger.
Se om det går att genomföra dina planer på egen bil och om du har någon i din omgivning som är bra på bilar (tänker t ex. Va man ska tänka på, va som kan strula osv) så kan det vara en bra idé att ta hjälp. Om inte annat finns det säkert kunskap här på buke också. ❤️

Oavsett lycka till. ❤️
 
Lyssna inte så mycket på "folk". Det tar ett tag med nytt körkort innan tunnelseendet minskar och man får god framförhållning i körningen och enda receptet är övning. Och bil behöver inte vara så dyrt. Vår senaste bil är en Ford Focus -06. Den hade gått typ 18000 mil och kostade 20000. Vi sa att vi skulle vara nöjda om den håller tre år, det är ett par månader dit. Den är flexifuel = lägre skatt och har kamkedja = inga dyra kamremsbyten. Duger utmärkt som stallbil och att åka till landet med.

Nu kollade jag, min bil kostar 998:- om året i skatt! Vi har behövt köpa nya däck, byta bromsbelägg och byta ett par slangar i bränslesystemet och så lite service.
 
Idag känner jag mig ganska så negativ (men förhoppningsvis kan vårsolen mjuka upp mig lite).


Jag ångrar lite att jag överhuvudtaget tog körkort.


Jag tog alltså körkort 30/11-20. Fick tillfälle att köra igen förra veckan, drygt 4 månader efter. En premiärtur ensam på en den dagen princip otrafikerad byväg. Körde även en längre sträcka med övningsskylt i manuellt växlad bil. Nästan ingen trafik då heller, dock renar på vägen som passageraren upptäckte långt innan mig. Det var extra svårt att komma ihåg att växla efter att ha kört automat och en del strul med det men annars gick det väl bra. Var ju så få bilar ute.

De tillfällen jag hamnar i att prata om körkort frågar någon varför jag tog automatkörkort. Vissa påpekar att man ju kan komplettera körkortet för manuellt växlade bilar så småningom vilket känns skitdåligt med tanke på hur jäkla mycket stolthet jag fick svälja för att ta automat. Men folk i allmänhet är ju inte tankeläsare och har antagligen svårt att förstå varför jag blir lite kort i tonen.

När jag pratar om att köpa bil så tycker "folk" att det är för dyrt när jag inte har en fast inkomst/tillsvidareanställning - men vem vet om jag någonsin kommer ha det?

Ett annat "folk" sa att bilen jag köper får inte ha gått mer än 10 000 mil, men bilarna som gått mindre än antagligen för dyra i inköp.

Att ha bil bara över sommaren och ha den avställd övriga året är väl det som någon i alla fall tyckte var en god idé.

Samtidigt var huvudanledningen till att ta körkort att kunna åka (upptäckte just årets första nässelfjäril :heart) på grejer med hunden...

Hur är det för @godisklubba och @strawberrysylt med körning och så för tillfället?

Där jag bor så är det bättre att skaffa körkort och bil för att öka chansen att få jobb. Vet några som inte fått anställning där jag jobbar på grund av att de inte haft bil och det saknas kollektivtrafik.
En bil som gått så få mil kan man skaffa sig när man har det bra ställt ekonomiskt. Min första bil hade gått 36000 mil och var en riktigt pigg och stark liten sak. Billig i drift och passade plånboken väldigt bra för en studerande ungdom. Den sålde jag när den passerat 42000 mil. Nackdelen med bilar som gått långt är att det kan bli mer skruvning då saker slits ut och går sönder.
Det är heller inget fel att ta en behörighet för automatlåda. Visst, du kanske blir begränsad till vilka bilar du kan köra men spelar det egentligen någon roll? Dessutom verkar bilar med automatlåda öka i popularitet och bli väldigt vanliga.
 
Instämmer med övriga lyssna inte så mycket på folk! Perioder jag inte kört bli på några veckor har jag också varit ringrostig och då hade jag kört mycket innan, det är inge konstigt. Det kommer kännas mycket bekvämare om du börjar köra mer regelbundet, och du, du fixade körkortet trots att de kändes motigt i början! Det är inte bara:)
 
Idag känner jag mig ganska så negativ (men förhoppningsvis kan vårsolen mjuka upp mig lite).


Jag ångrar lite att jag överhuvudtaget tog körkort.


Jag tog alltså körkort 30/11-20. Fick tillfälle att köra igen förra veckan, drygt 4 månader efter. En premiärtur ensam på en den dagen princip otrafikerad byväg. Körde även en längre sträcka med övningsskylt i manuellt växlad bil. Nästan ingen trafik då heller, dock renar på vägen som passageraren upptäckte långt innan mig. Det var extra svårt att komma ihåg att växla efter att ha kört automat och en del strul med det men annars gick det väl bra. Var ju så få bilar ute.

De tillfällen jag hamnar i att prata om körkort frågar någon varför jag tog automatkörkort. Vissa påpekar att man ju kan komplettera körkortet för manuellt växlade bilar så småningom vilket känns skitdåligt med tanke på hur jäkla mycket stolthet jag fick svälja för att ta automat. Men folk i allmänhet är ju inte tankeläsare och har antagligen svårt att förstå varför jag blir lite kort i tonen.

När jag pratar om att köpa bil så tycker "folk" att det är för dyrt när jag inte har en fast inkomst/tillsvidareanställning - men vem vet om jag någonsin kommer ha det?

Ett annat "folk" sa att bilen jag köper får inte ha gått mer än 10 000 mil, men bilarna som gått mindre än antagligen för dyra i inköp.

Att ha bil bara över sommaren och ha den avställd övriga året är väl det som någon i alla fall tyckte var en god idé.

Samtidigt var huvudanledningen till att ta körkort att kunna åka (upptäckte just årets första nässelfjäril :heart) på grejer med hunden...

Hur är det för @godisklubba och @strawberrysylt med körning och så för tillfället?

Det som hjälper mot ringrostighet är att öva, öva, öva som flera sagt. Numera kan jag (nästan :D) köra bil i sömnen och funderar inte ens på hur jag ska göra när jag växlar, jag bara gör det liksom.

Sedan ska du heller inte lyssna så mycket på andra vad gäller inköp av bil. Min första bil var mammas gamla Saab, en rishög men den rullade.

Nästa bil var en nyare Saab som jag köpte för typ 22000 (kontant). Den var i gott skick och hade inte för många mil på sig (tror det var kring 16000).

Nästa bil (nuvarande) är en Volvo V40 som var ett fynd, pedantskött och en ägare. Den köpte jag för någonstans kring 18000 (kommer faktiskt inte ihåg) och den hade då gått 15000 mil.

Klart det är trevligt med en nyare bil men huvudsaken är att den är trafiksäker (dvs klarar besiktningen). Kan också tillägga att jag har kört alla ovanstående bilar i Norrland på snö och is och har för det mesta hållit mig på vägen (har gjort två avkörningar pga halka, en med mammas Saab som hade skitdäck och en gång med Volvon när jag missbedömde en kurva och min hastighet :angel:).

Du har faktiskt klarat av att ta körkort, var stolt över det!
 
Idag känner jag mig ganska så negativ (men förhoppningsvis kan vårsolen mjuka upp mig lite).


Jag ångrar lite att jag överhuvudtaget tog körkort.


Jag tog alltså körkort 30/11-20. Fick tillfälle att köra igen förra veckan, drygt 4 månader efter. En premiärtur ensam på en den dagen princip otrafikerad byväg. Körde även en längre sträcka med övningsskylt i manuellt växlad bil. Nästan ingen trafik då heller, dock renar på vägen som passageraren upptäckte långt innan mig. Det var extra svårt att komma ihåg att växla efter att ha kört automat och en del strul med det men annars gick det väl bra. Var ju så få bilar ute.

De tillfällen jag hamnar i att prata om körkort frågar någon varför jag tog automatkörkort. Vissa påpekar att man ju kan komplettera körkortet för manuellt växlade bilar så småningom vilket känns skitdåligt med tanke på hur jäkla mycket stolthet jag fick svälja för att ta automat. Men folk i allmänhet är ju inte tankeläsare och har antagligen svårt att förstå varför jag blir lite kort i tonen.

När jag pratar om att köpa bil så tycker "folk" att det är för dyrt när jag inte har en fast inkomst/tillsvidareanställning - men vem vet om jag någonsin kommer ha det?

Ett annat "folk" sa att bilen jag köper får inte ha gått mer än 10 000 mil, men bilarna som gått mindre än antagligen för dyra i inköp.

Att ha bil bara över sommaren och ha den avställd övriga året är väl det som någon i alla fall tyckte var en god idé.

Samtidigt var huvudanledningen till att ta körkort att kunna åka (upptäckte just årets första nässelfjäril :heart) på grejer med hunden...

Hur är det för @godisklubba och @strawberrysylt med körning och så för tillfället?
Även jag tänker att det inte är så konstigt om du kände att det gick dåligt när du inte har kört på fyra månader. Fyra månader är en rätt lång tid och körning är en färskvara.
Min körskola bytte bilar nyligen och det gick skitdåligt första gången jag körde en av de nya bilarna. Då var det bara några dagar sedan jag körde sist. Så att det är ovant efter fyra månader skulle jag säga är helt normalt.

Jag har inga tips när det kommer till att köpa bil. Min nivå ungefär "den bilen är fin för den är blå, jag vill ha den" :o :D

Jag gjorde risktvåan förra veckan (vi var bara fyra personer så det var coronaanpassat), så börjar väl närma mig slutet av körningen. Det är ju rätt lång väntetid till teori-/körprov, men jag har i alla fall bokat teoriprovet nu :)
 
När jag pratar om att köpa bil så tycker "folk" att det är för dyrt när jag inte har en fast inkomst/tillsvidareanställning - men vem vet om jag någonsin kommer ha det?

Jag blev med bil innan jag hade slutat plugga, innan jag hade körkort och innan jag hade någon typ av inkomst. Det gick det med. Folk will be folk, de har så mycket åsikter om saker och ting som de inte har någonting med att göra.

Och ringrostig är det klart man blir. Jag tog körkort för bra länge sen nu och kan fortfarande bli osäker om jag ska in i en trafiksituation som jag inte varit i på länge. Men oftast klarar man det finfint och varje sådan upplevelse hamnar på erfarenhetskontot att använda nästa gång. Du kommer säkert bli duktigare på att se renar vid vägkanten, t ex, nu när din hjärna fått träna på den upplevelsen.
 
Idag känner jag mig ganska så negativ (men förhoppningsvis kan vårsolen mjuka upp mig lite).


Jag ångrar lite att jag överhuvudtaget tog körkort.


Jag tog alltså körkort 30/11-20. Fick tillfälle att köra igen förra veckan, drygt 4 månader efter. En premiärtur ensam på en den dagen princip otrafikerad byväg. Körde även en längre sträcka med övningsskylt i manuellt växlad bil. Nästan ingen trafik då heller, dock renar på vägen som passageraren upptäckte långt innan mig. Det var extra svårt att komma ihåg att växla efter att ha kört automat och en del strul med det men annars gick det väl bra. Var ju så få bilar ute.

De tillfällen jag hamnar i att prata om körkort frågar någon varför jag tog automatkörkort. Vissa påpekar att man ju kan komplettera körkortet för manuellt växlade bilar så småningom vilket känns skitdåligt med tanke på hur jäkla mycket stolthet jag fick svälja för att ta automat. Men folk i allmänhet är ju inte tankeläsare och har antagligen svårt att förstå varför jag blir lite kort i tonen.

När jag pratar om att köpa bil så tycker "folk" att det är för dyrt när jag inte har en fast inkomst/tillsvidareanställning - men vem vet om jag någonsin kommer ha det?

Ett annat "folk" sa att bilen jag köper får inte ha gått mer än 10 000 mil, men bilarna som gått mindre än antagligen för dyra i inköp.

Att ha bil bara över sommaren och ha den avställd övriga året är väl det som någon i alla fall tyckte var en god idé.

Samtidigt var huvudanledningen till att ta körkort att kunna åka (upptäckte just årets första nässelfjäril :heart) på grejer med hunden...

Hur är det för @godisklubba och @strawberrysylt med körning och så för tillfället?
Äh, folk har generellt fel! Min första bil köpte jag för ca 10', en gammal Nissan Sunny. Minns inget miltal, men den var nästan 20 år gammal redan då. Funkade hur bra som helst! Körde också runt en del i mormors gamla Toyota Corolla, lika gammal som mig :D ingen servostyrning där inte!

Körning är en färskvara, särskilt när körkortet är nytt och vanan inte är så stor. Så att köpa en bil och rulla runt lite i utan krav låter som att det vore jättebra för dig! Kom ihåg att du HAR klarat uppkörningen, nu behöver du bara få upp din körvana för att känna dig trygg och säker i trafiken.
 
Lyssna inte så mycket på "folk". Det tar ett tag med nytt körkort innan tunnelseendet minskar och man får god framförhållning i körningen och enda receptet är övning. Och bil behöver inte vara så dyrt. Vår senaste bil är en Ford Focus -06. Den hade gått typ 18000 mil och kostade 20000. Vi sa att vi skulle vara nöjda om den håller tre år, det är ett par månader dit. Den är flexifuel = lägre skatt och har kamkedja = inga dyra kamremsbyten. Duger utmärkt som stallbil och att åka till landet med.

Det är väl också en anledning till att jag vill köpa en bil, bara för att kunna öva!
 
Instämmer att man inte bör lyssna för mycket på vad andra säger. Känner du att du har råd att ha en bil, så köp en.
Kan säga att bilen jag köpte hade gått över 10 000 mil när jag köpte (visste förvisso att det var bra bil, då tidigare ägare enbart kört långresor) och den går som en klocka.
När det gäller att köpa en bil ska man inte stirra sig blind på miltalet, utan snarare hur är skicket på bilen i övrigt. Är den regelbundet servad osv. Finns bilar som gått över 20 000 mil som fortfarande har många mil kvar att ge.

Det enda jag känner till att man kan behöva tänka på när man ställer av en bil är att starta den och låta motorn gå med lite jämna mellanrum så man inte får problem att starta den sen när den är påställd igen. Det kan även vara något att tänka på om bilen är påställd men den får stå en månad eller längre ändå.

Jag har själv ”manuell” körkort, men kör enbart automat. Så jäkla skönt å slippa växla. Så strunta i va folk säger.
Se om det går att genomföra dina planer på egen bil och om du har någon i din omgivning som är bra på bilar (tänker t ex. Va man ska tänka på, va som kan strula osv) så kan det vara en bra idé att ta hjälp. Om inte annat finns det säkert kunskap här på buke också. ❤️

Oavsett lycka till. ❤️
Oj, ser att det inte är så bra att skriva på telefonen meningen (visste förvisso att det var bra bil, då tidigare ägare enbart kört långresor) skulle eg varit (visste förvisso att det var bra mil, då tidigare ägare enbart kört långresor). Jag å mina tjocka fingrar. 🙈 😅
 
Klart du är ringrostig om det gått 4 månader. Vore väl konstigt annars?

Jag säger också (men vet att det är lättare sagt än gjort) lyssna inte så mycket på "folk".

Min övningskörning är totalt lagd på is pga Covid, vill inte åka bil med någon.
Tråkigt, men men.

Trist med sadla pandemieländet, men hoppas du kommer igång igen när de flesta fått vaccinera sig! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 201
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp