Körning i backar

M

Midlingur

Hur funkar det egentligen att köra i backar? Är trav eller galopp i uppförsbacke att rekommendera, och skritt i nerförsbacke eller hur är det egentligen?
 
Sv: Körning i backar

Ja det spelar nog inte sån stor roll, hästen väljer ju oftast den gångart som är minst jobbig. Men jag brukar skritta för då får han ta i lite mer...
 
Sv: Körning i backar

Uppför gör du som du (och hästen) vill.
Nedför (brant) är skritt att föredra, fr a om hästen bromsar själv. Det är svårt för den att hålla igen i trav och galopp.

LIA
 
Sv: Körning i backar

Hästen sliter mer på sig i trav. så man tänker på det. Galopp eller helst skritt är mest uppbyggande.
Jag kör backträning 2 gånger i veckan, funkar utmärkt. backar mycket i backar oxå, både nerför o uppför.
/jenny
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: MiniLi
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: JohannaB
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
806
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
421
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp