Körning kallblodstravare

Aslan

Trådstartare
Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll erfarenhet men känner en erfaren gubbe som håller på med brukskörning som gärna hjälper mig. Min tanke är att ta hjälp av denna man. Jag vill kunna köra min med med en vanlig rockard (tror jag det heter). Men hur mycket skiljer sig körning med en sån och det han gjort innan? Behöver man börja om eller är det bara att sela på och köra?
 
En vanlig rockad skiljer inte speciellt mycket från vad de normalt sätt tränar med. Min varmblodstravare tränar i rockad tex hemma av ren bekvämlighet för matte plus att den är tyngre en vad hans långvagn är. Så nej skulle inte tro att hästen reagerar speciellt mycket på de om den var snäll att köra innan. Oftast är de inga bekymmer att spänna för en f.d travhäst bara de som sagt var snäll att köra innan.
 
Med rockard är det nog inga som helst problem.

Ska man byta till större sele (loksele) så kan det vara idé att testa före samt om man kör med typ inkörningsrockard eller fyrhjulig vagn där kusken kommer sitta högre upp än vanligt.

För det mesta är det verkligen inga problem men det finns hästar som är känsliga för att bakåt-vyn blir annorlunda och de helt plötsligt ser kusken på ett helt annat sätt.
 
Det är väl om man behöver bakgjord (den runt rumpan de bromsar med i nedförsbacke) och därmed linor de kan reagera på? Inte så insatt i vilken vagn som är vad men i sulky har de ingen bakgjord då de bara springer på plant underlag och skaklarna är ju fasta och går ej mot benen när de svänger.

Jag bara tänker på kompisen som börjat med detta med sin kallblodstravare som gått på bana innan. Hon fick börja om och det har tagit ganska lång tid för att hennes häst skulle vänja sig.
 
Det är väl om man behöver bakgjord (den runt rumpan de bromsar med i nedförsbacke) och därmed linor de kan reagera på? Inte så insatt i vilken vagn som är vad men i sulky har de ingen bakgjord då de bara springer på plant underlag och skaklarna är ju fasta och går ej mot benen när de svänger.

Jag bara tänker på kompisen som börjat med detta med sin kallblodstravare som gått på bana innan. Hon fick börja om och det har tagit ganska lång tid för att hennes häst skulle vänja sig.

Jag tycker det är en riktigt bra synpunkt.

Däremot kan man ju ha travsele med travrockard Det borde hästen vara van vid.
Med det sagt måste man tänkta på att den brukskunniga nog har, som du säger baksele, och det kan behöva vänjas vid.
 
Jag tycker det är en riktigt bra synpunkt.

Däremot kan man ju ha travsele med travrockard Det borde hästen vara van vid.
Med det sagt måste man tänkta på att den brukskunniga nog har, som du säger baksele, och det kan behöva vänjas vid.

Ja tack, baksele heter det!

Tror man ska ha stor respekt för de fick träna massor på att vänja sig vid att något nuddade benen. Började med bara linor.
 
Beror väl också på vilken erfarenhet du har av körning och hur hästen är mentalt.
Jag var nog rätt dum när jag började köra med min nyinköpta kallblodstravare. Hade typ aldrig kört innan och körde första gången med en kompis och sedan själv jämt. Först med travsele ett par månader innan jag köpte en vanlig tredelad bärsele.

Men min häst är ruskigt stabil med allt, så det var inga problem trots att jag var oerfaren.
 
Beror mycket på hästen, endel minns sina travdagar och kan tagga till och bli väldigt heta, andra tar det med ro och lunkar på som en trevlig körhäst.
Kanske kolla lite mer de som ägde honom innan om de minns hur han var att köra? :)
 
Jag skulle inte bara sela på och köra. Jag har lite erfarenhet av att köra mitt russ och håller just nu på att vänja in en kallblodstravare som också gjorde sitt senaste lopp i juni.

Det är jättebra att man har en kunnig med, dock är det rätt stor skillnad på brukskörning och travkörning. Det är inte riktigt samma typ av häst eller samma typ av körning. :) Trots att jag är lite van så blir jag förvånad över den power som finns i en kallblodstravare och även om min är jättelugn (kan skritta på lång tygel och sidepull i skogen) så fick han ändå en liten flashback när selen kom på. Då gäller det att ha sån kontakt att man når igenom den adrenalinkick de kan få.

Jag skulle säga, tömkör mycket innan. Se till att start och stopp sitter (!). Se till att du kan anpassa hastigheten och att hästen lyssnar på det. Se till vagnen du har passar och är bekväm att sitta, du ska sitta stadigt och säkert för OM din häst får en liten tillbakablick på tävlingskarriären och det börjar gå fort så vill du inte riskera att studsa ur eller känna dig osäker för att du sitter dåligt.

I övrigt skulle jag säga att hästen troligen är van vid det mesta, se bara till att kusken är beredd också. ;)
 
Har du en travsele och en travrockard är det antagligen bara att sela på att köra på liknande sätt/ställen hästen tränats tidigare om man är van travhästar. Försök att fråga tidigare ägare hur hästen har körts.

Vill du byta sele får du börja köra in på nytt, så du märker vad hästen klarar av. Baksele som nämts ovan kan ge stora reaktioner på en häst som inte är van den.
 
Jag hade lagt om inkörningen från början. Behöver inte bli särskilt omfattande, men allt som ingår i allt annat än trav behöver kollas av. I trav används inte draglinor till vagn eller släpande redskap. Det innebär att hästen kan reagera om något kommer mot ben och bakdel längre mer än skaklarna på en sulky. Likaså är det inte säkert att trycket från skaklarna på sidan vid vändningar är något hästen är van vid. Likaså ljud som kan komma av annan vagn och annat underlag.

Att kolla av dessa saker är guld värt och kan också ge en fingervisning om hur reaktiv hästen är i det sammanhanget.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 454
Senast: Cambrie
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 316
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 219
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp