Körsbärsträd

Bapelsin

Trådstartare
0EF229F2-F5D7-4CD1-9279-8CA8D2F534DB.jpeg


Vi har det här ”lilla” körsbärsträdet i trädgården och det kommer vi tyvärr behöva ta ner inom de närmsta åren. Eftersom jag inte tycker att en trädgård är en trädgård utan ett körsbärsträd så vill jag gärna köpa ett nytt (som ska stå på ett annat ställe i trädgården). Jag fick ett presentkort hos en av våra stora trädgårdskedjor när jag fyllde 40 år och tänker att ett nytt körsbärsträd är en bra 40-årspresent.

Jag vill ha ett träd som inte blir så stort, och jag vill ha rosa blommor. För egen del hade jag gärna haft ett prydnadskörsbär eftersom jag tycker att bären bara sölar ner, men min man vill ha bär på trädet. Finns det något träd som har stora bär som är enkla att plocka och kärna ur? Bigarråer eller körsbär spelar ingen roll, jag vet ärligt talat inte ens vad skillnaden är 🤷‍♀️😅

Är det någon som kan tipsa om ett lämpligt träd? Vi bor i zon 2.

Trädet ska alltså:
🌸 Inte bli så stort
🌸 Ha rosa blommor och gärna blomma tidigt och länge
🌸 Ha stora lättplockade användbara bär
 
Visa bifogad fil 89930

Vi har det här ”lilla” körsbärsträdet i trädgården och det kommer vi tyvärr behöva ta ner inom de närmsta åren. Eftersom jag inte tycker att en trädgård är en trädgård utan ett körsbärsträd så vill jag gärna köpa ett nytt (som ska stå på ett annat ställe i trädgården). Jag fick ett presentkort hos en av våra stora trädgårdskedjor när jag fyllde 40 år och tänker att ett nytt körsbärsträd är en bra 40-årspresent.

Jag vill ha ett träd som inte blir så stort, och jag vill ha rosa blommor. För egen del hade jag gärna haft ett prydnadskörsbär eftersom jag tycker att bären bara sölar ner, men min man vill ha bär på trädet. Finns det något träd som har stora bär som är enkla att plocka och kärna ur? Bigarråer eller körsbär spelar ingen roll, jag vet ärligt talat inte ens vad skillnaden är 🤷‍♀️😅

Är det någon som kan tipsa om ett lämpligt träd? Vi bor i zon 2.

Trädet ska alltså:
🌸 Inte bli så stort
🌸 Ha rosa blommor och gärna blomma tidigt och länge
🌸 Ha stora lättplockade användbara bär
Det var ett väldigt vackert träd!
 
Stella ympad på svagväxande grundstam som sagt, det är ett riktigt bra träd. Men det blommar mer vitt än rosa. Är det inte så att det är prydnadskörsbären som blommar rosa medan vanliga körsbär/biggaråer och även surkörsbär blommar vitt?
 
Trädets storlek beror på grundstam i kombination med sorten. Vad jag förstod när jag letade körsbär så finns det tre grundstammar som är vanligt förekommande i handeln:
Avium, blir stor, gissningsvis det du har idag
Colt, 70-80% av avium. Zon 1-3
Gisela, dvärg, 35% av avium. Hög zon har jag för mig.

Jag landade i ett Stella på Colt. Vet varken hur stort det blir eller hur det smakar då det bara är två år sen plantering. Blommorna är vita, tror bara det är prydnadskörsbären som är rosa.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 577
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag har ett prydnadskörsbär i trädgården som jag behöver lite råd om. Grannarna har likadana träd (jag tror det är japanskt körsbär med...
Svar
4
· Visningar
2 137
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 987
Senast: labb
·
Trädgård & Växter Vi har en sommarstuga i zon 2 med en stor trädgård (ca 5000 kvadratmeter) som vi har varit nöjda med länge. Men trädgården börjar bli...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp