Kört fast i research till bok som inte utspelar sig i nutid vad gör man?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag har en roman jag börjat skriva på och en del är tänkt att utspela sig på den tiden det var armens rid- och körskola på Strömsholm . Att hitta information om armens rid- och körskola och hur det såg ut på Strömsholm på den tiden jag vill skriva har inte varit några problem.

Jag hade också tänkt att få in en del om personer som utbildade sig genom Blå stjärnan till stjärnsystrar i syfte att bli hästsjukvårdare för att kunna bistå skadade hästar i krigssituationer. Viss information har jag hittat om att de upprättade sjukstall och så. Men jag hade velat hitta något om själva kurserna och innehållet i dem men där går jag fullständigt bet. Jag har kontaktat Blå stjärnan, Strömsholm och krigsmuseet i Stockholm samt några forskare. Ingenstans finns något dokumenterat om detta. Så nu funderar jag på vad som blir bäst att bara lyft ut den delen i boken eller bara skriva utifrån ren fantasi vilket känns svårt. Någon med erfarenhet att skriva om något som inte utspelar sig i nutid och kanske själv kört fast i researchen?
 
Jag har en roman jag börjat skriva på och en del är tänkt att utspela sig på den tiden det var armens rid- och körskola på Strömsholm . Att hitta information om armens rid- och körskola och hur det såg ut på Strömsholm på den tiden jag vill skriva har inte varit några problem.

Jag hade också tänkt att få in en del om personer som utbildade sig genom Blå stjärnan till stjärnsystrar i syfte att bli hästsjukvårdare för att kunna bistå skadade hästar i krigssituationer. Viss information har jag hittat om att de upprättade sjukstall och så. Men jag hade velat hitta något om själva kurserna och innehållet i dem men där går jag fullständigt bet. Jag har kontaktat Blå stjärnan, Strömsholm och krigsmuseet i Stockholm samt några forskare. Ingenstans finns något dokumenterat om detta. Så nu funderar jag på vad som blir bäst att bara lyft ut den delen i boken eller bara skriva utifrån ren fantasi vilket känns svårt. Någon med erfarenhet att skriva om något som inte utspelar sig i nutid och kanske själv kört fast i researchen?
Min bok - som precis i dagarna kommer att publiceras :) - utspelar sig på slutet av 1800-talet i Stockholm. Jag har använt mig av de källor som finns tillgängliga, men en hel del har jag också hittat på utifrån vad som känns trovärdigt.
 
Jag har en roman jag börjat skriva på och en del är tänkt att utspela sig på den tiden det var armens rid- och körskola på Strömsholm . Att hitta information om armens rid- och körskola och hur det såg ut på Strömsholm på den tiden jag vill skriva har inte varit några problem.

Jag hade också tänkt att få in en del om personer som utbildade sig genom Blå stjärnan till stjärnsystrar i syfte att bli hästsjukvårdare för att kunna bistå skadade hästar i krigssituationer. Viss information har jag hittat om att de upprättade sjukstall och så. Men jag hade velat hitta något om själva kurserna och innehållet i dem men där går jag fullständigt bet. Jag har kontaktat Blå stjärnan, Strömsholm och krigsmuseet i Stockholm samt några forskare. Ingenstans finns något dokumenterat om detta. Så nu funderar jag på vad som blir bäst att bara lyft ut den delen i boken eller bara skriva utifrån ren fantasi vilket känns svårt. Någon med erfarenhet att skriva om något som inte utspelar sig i nutid och kanske själv kört fast i researchen?

Läs Ior och hästarna av Renata Wrede (?). Visserligen Umeå men ändå. Och testa att efterlysa folk som var med på den tiden genom t ex föreningen Beridna högvakten.
 
Min bok - som precis i dagarna kommer att publiceras :) - utspelar sig på slutet av 1800-talet i Stockholm. Jag har använt mig av de källor som finns tillgängliga, men en hel del har jag också hittat på utifrån vad som känns trovärdigt.


tack för svar och grattis till att ha en klar bok som kommer ut nu! Vad roligt. :) Får fundera på det då om det ska bli helt fiktion i den delen. Jag hoppas jag kan åka till Strömsholm något framåt för att ta del av gamla kort bl.a. och få en känsla för att vara där.
 
Läs Ior och hästarna av Renata Wrede (?). Visserligen Umeå men ändå. Och testa att efterlysa folk som var med på den tiden genom t ex föreningen Beridna högvakten.


Tack för tips ska kolla in detta! Har svårt att tänka mig att det är så många som är i livet som gick de kurserna på -40-talet och -50-talet men det kan ju kanske finnas släktingar till dem som har något att berätta så jag kan absolut göra ett försök.
 
Antar att du har sett Den blå ryttaren som går på SVT play? Inte användbar för research, men kul ändå.

Ja det har jag gjort tack. Det gav en bra känsla för exteriörerna på Strömsholm eftersom den är inspelad på 50-talet tror jag så den var ändå lite användbar för min research.
 


Varit i kontakt med Blå stjärnan direkt och det enda dem säger finns är den information som finns är på hemsidan och den dagbok minnen från Finlandsambulansen som finns med i den förteckning du länkar till. Sen hänvisade de till mig armémuseet för mer information då stjärnsystrar tillhörde försvarsmakten. Armemuséet hittar heller inget i sina arkiv tyvärr, jag har varit i kontakt med den som är 1e intendent där som har letat i deras arkiv. så det här verkar vara en blind fläck tyvärr Men jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig såklart. :)
 
Varit i kontakt med Blå stjärnan direkt och det enda dem säger finns är den information som finns är på hemsidan och den dagbok minnen från Finlandsambulansen som finns med i den förteckning du länkar till. Sen hänvisade de till mig armémuseet för mer information då stjärnsystrar tillhörde försvarsmakten. Armemuséet hittar heller inget i sina arkiv tyvärr, jag har varit i kontakt med den som är 1e intendent där som har letat i deras arkiv. så det här verkar vara en blind fläck tyvärr Men jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig såklart. :)
Problemet med arkiv är att det är mycket material som bara är grovsorterat, så materialet kan mycket väl finnas där men kräver att man själv letar rätt på det. Ett sätt kan vara att försöka hitta dagböcker från någon av dem som var engagerade, söka i tidningar efter artiklar och på det sättet få fram mer fakta. Jag har skrivit två uppsatser om ett relativt outforskat ämne och hittade mycket i arkiven som det inte stod något om. Det borde finnas några slags tidningar som finns i arkiven som du kan läsa, just inom det militära finns olika varianter. Kolla även med Krigsarkivet i Täby, de har mycket material kopplat till militären. Jag sökte via Riksarkivet och det finns många olika arkivbildare på Krigsarkivet med koppling till Blå stjärnan. :) https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...Ort=&DatumFran=&DatumTill=&AvanceradSok=False
 
Varit i kontakt med Blå stjärnan direkt och det enda dem säger finns är den information som finns är på hemsidan och den dagbok minnen från Finlandsambulansen som finns med i den förteckning du länkar till. Sen hänvisade de till mig armémuseet för mer information då stjärnsystrar tillhörde försvarsmakten. Armemuséet hittar heller inget i sina arkiv tyvärr, jag har varit i kontakt med den som är 1e intendent där som har letat i deras arkiv. så det här verkar vara en blind fläck tyvärr Men jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig såklart. :)
Men vet inte Blå stjärna själva vad de gjort med sitt arkiv? Lämnat iväg, bränt upp eller dumpat osorterat i en källare...
Är du säker på att det var den med mest kunskaper om arkivet du pratade med?
Spontant känns det inte för mig som den typen av organisation som skulle ha lyckats sumpa bort hela sitt historiska arkiv genom att bara inte bry sig. Det kan givetvis ha hänt olycksfall, men om de bara säger "finns inte" låter det lite för ospecifikt mina öron.
 
Varit i kontakt med Blå stjärnan direkt och det enda dem säger finns är den information som finns är på hemsidan och den dagbok minnen från Finlandsambulansen som finns med i den förteckning du länkar till. Sen hänvisade de till mig armémuseet för mer information då stjärnsystrar tillhörde försvarsmakten. Armemuséet hittar heller inget i sina arkiv tyvärr, jag har varit i kontakt med den som är 1e intendent där som har letat i deras arkiv. så det här verkar vara en blind fläck tyvärr Men jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig såklart. :)
Jag kikade lite till eftersom jag tycker att det är spännande med arkiv och https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=...t&FacettState=undefined:c|&vol=n,n,n&s=Balder Enligt den här posten finns det mängder av trycksaker i arkivet, handböcker för Svenska Blå stjärnan, 1953-96, stadgar 1981; Historiker mm 1918-1997: Stina Linderdahls dagbok för Finska kriget 1918, utgiven av Linderdahlska stiftelsen/Ingrid Lindström, 1993; Minnen från Finlandsambulansen 1940 av Ingegerd Forsell och Britta Björkman-Uggla; Svenska Röda Stjärnan 1917-1940, Svenska Blå stjärnan 1941-1997, historia sammanställd av Inga-Lisa Ekstedt och Karin Wiebe 1997; Leif Törnqvist, Stjärna i förändring, SBS och dess historia, 1997; övrigt småtryck samt rekryteringsvideo 1994.

Det finns även fotografier och tidningsklipp i Krigsarkivet och då har jag bara tittat på centrala Blå stjärnan. Det finns protokoll, skrivelser och en massa annat material också så du får nog planera en tur till Krigsarkivet. Kolla bara om du behöver beställa fram material innan bara, det är trist att komma dit och få veta att man måste beställa fram ett par dagar före.
 
Problemet med arkiv är att det är mycket material som bara är grovsorterat, så materialet kan mycket väl finnas där men kräver att man själv letar rätt på det. Ett sätt kan vara att försöka hitta dagböcker från någon av dem som var engagerade, söka i tidningar efter artiklar och på det sättet få fram mer fakta. Jag har skrivit två uppsatser om ett relativt outforskat ämne och hittade mycket i arkiven som det inte stod något om. Det borde finnas några slags tidningar som finns i arkiven som du kan läsa, just inom det militära finns olika varianter. Kolla även med Krigsarkivet i Täby, de har mycket material kopplat till militären. Jag sökte via Riksarkivet och det finns många olika arkivbildare på Krigsarkivet med koppling till Blå stjärnan. :) https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=Blå+Stjärnan&f=True&EndastDigitaliserat=false&Fritext=&Namn=&Ort=&DatumFran=&DatumTill=&AvanceradSok=False
Det är lite begränsat med öppettider nu och jag vet inte om Krigsarkivet är klara med sin flytt heller?
Tittade lite snabbt och min första tanke är att kika på Stockholmskretsen (Riksarkivet Arninge), Östgötakretsen (Föreningsarkivet Norrköping) och Centralstyrelsen (Riksarkivet Arninge). Förtecknade, relativt stora arkiv, går långt bak i tiden och de två första har volymer som ska röra utbildningar, den senare kan dölja vad som helst i serier med skrivelser, ämnsesordnade handlingar osv.
 
Det är lite begränsat med öppettider nu och jag vet inte om Krigsarkivet är klara med sin flytt heller?
Tittade lite snabbt och min första tanke är att kika på Stockholmskretsen (Riksarkivet Arninge), Östgötakretsen (Föreningsarkivet Norrköping) och Centralstyrelsen (Riksarkivet Arninge). Förtecknade, relativt stora arkiv, går långt bak i tiden och de två första har volymer som ska röra utbildningar, den senare kan dölja vad som helst i serier med skrivelser, ämnsesordnade handlingar osv.
Jo de ska vara klara nu, de öppnade i somras igen! :) Jag är sugen på att se de nya lokalerna, jag har bara varit i de gamla lokalerna. :)
 
Varit i kontakt med Blå stjärnan direkt och det enda dem säger finns är den information som finns är på hemsidan och den dagbok minnen från Finlandsambulansen som finns med i den förteckning du länkar till. Sen hänvisade de till mig armémuseet för mer information då stjärnsystrar tillhörde försvarsmakten. Armemuséet hittar heller inget i sina arkiv tyvärr, jag har varit i kontakt med den som är 1e intendent där som har letat i deras arkiv. så det här verkar vara en blind fläck tyvärr Men jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig såklart. :)

Men ryttare från Blå Stjärnan har motionsridit beridna högvaktens hästat i decennier. Det är troligt att det finns medlemmar i vänföreningen som har saker att berätta. De som gick kurser strax efter kriget är i nittioårsåldern nu.
 
Men vet inte Blå stjärna själva vad de gjort med sitt arkiv? Lämnat iväg, bränt upp eller dumpat osorterat i en källare...
Är du säker på att det var den med mest kunskaper om arkivet du pratade med?
Spontant känns det inte för mig som den typen av organisation som skulle ha lyckats sumpa bort hela sitt historiska arkiv genom att bara inte bry sig. Det kan givetvis ha hänt olycksfall, men om de bara säger "finns inte" låter det lite för ospecifikt mina öron.
Nu ska jag inte uttala mig om Blå stjärnan specifikt, men jag hade inte alls blivit förvånad om svaret på frågan om de har koll på vad som finns i sina arkiv va "nej". Det räcker med att en person lägger tillbaka en liggare fel så är delar av arkivet inte sökbart eller fel. Fick ett arkiv i knät förra året, och pga orsaker kunde jag aldrig ta tag i det, men av ca 12 hyllor, med fem hyllplan var, så var det inte mycket som var korrekt enligt arkivförteckningen. Detta är kanske något av en skräckhistoria, men som sagt, det krävs bara en person för att skapa kaos i ett arkiv. Då har jag inte ens börjat skriva om vad som händer vid flyttar, uppdelning av arkiv, insamlingar osv osv.
 
Nu ska jag inte uttala mig om Blå stjärnan specifikt, men jag hade inte alls blivit förvånad om svaret på frågan om de har koll på vad som finns i sina arkiv va "nej". Det räcker med att en person lägger tillbaka en liggare fel så är delar av arkivet inte sökbart eller fel. Fick ett arkiv i knät förra året, och pga orsaker kunde jag aldrig ta tag i det, men av ca 12 hyllor, med fem hyllplan var, så var det inte mycket som var korrekt enligt arkivförteckningen. Detta är kanske något av en skräckhistoria, men som sagt, det krävs bara en person för att skapa kaos i ett arkiv. Då har jag inte ens börjat skriva om vad som händer vid flyttar, uppdelning av arkiv, insamlingar osv osv.
Nej, inte att de kan redovisa innehållet. Det var inte det jag menade.
Jag uppfattade det som att innebörden i deras svar var att det inte går att veta något mer om deras historia än lite info på hemsidan. Det var det som jag var skeptisk till om det stämde.
Om de sagt att ingen har skött vårat arkiv på 50 år så hade det varit ett svar (med tillägget "du för gärna titta ändå om du vill" alternativt "vi släpper inte in utomstående i det").

Hade inte läst @snurrfias länk när jag skrev det. Så när svaret är att de har faktiskt ganska mycket liggande på arkivinstitutioner där det är tillgängligt, då bör de ändå kunna hänvisa till att det finns där. Inta alla i organisationen, men i vart fall någon som har tillräcklig koll på det området.
Men det kan så klart bero lite på hur frågan ställdes och annat jag inte vet också. TS kanske inte tänkte sig att gå direkt i arkivmaterial t.ex.?
 
Nej, inte att de kan redovisa innehållet. Det var inte det jag menade.
Jag uppfattade det som att innebörden i deras svar var att det inte går att veta något mer om deras historia än lite info på hemsidan. Det var det som jag var skeptisk till om det stämde.
Om de sagt att ingen har skött vårat arkiv på 50 år så hade det varit ett svar (med tillägget "du för gärna titta ändå om du vill" alternativt "vi släpper inte in utomstående i det").

Hade inte läst @snurrfias länk när jag skrev det. Så när svaret är att de har faktiskt ganska mycket liggande på arkivinstitutioner där det är tillgängligt, då bör de ändå kunna hänvisa till att det finns där. Inta alla i organisationen, men i vart fall någon som har tillräcklig koll på det området.
Men det kan så klart bero lite på hur frågan ställdes och annat jag inte vet också. TS kanske inte tänkte sig att gå direkt i arkivmaterial t.ex.?
Jisses! Läste ju helt fel, ber om ursäkt :) ser ju nu att du skrev "vad de gjort med sitt arkiv", inte "vad de har i sitt arkiv". Läste lite snabbt :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp