Körtel på svansen?

C

ChristinA

Någon som känner till vad det är för körtel som sitter på svansen?
Den lär sitta (på en stor hund, GD) ca 15cm från svansroten och kan ibland ge upphov till svullnad.
Jag hade inte hört talas om det tidigare, är det någon som vet mer om funktion mm?
/Christin

D

Dean

På min hund (Rhodesian) kan man se var körteln sitter, för där är håret kortare och mörkare.
Vet dock inte vad den har för funktion, men den finns också på katter.
Visst är det bara hanar som får körteln, eller :confused:

C

ChristinA

Nova är tik och hon har en viss svullnad på det stället.
Nu har det även kommit ett par vita hår där över.
Christin

vad jag har förstått är den ganska tillbakabildad på tamhundar, ska vara betydligt mer framträdande på vargar. jag kommer dock inte ihåg vad den hade för funktion, det är möjligt att man inte vet.

C

ChristinA

Jag ringde veterinären och frågade.
Denna körtel är till för att ge doft-signaler hundar emellan. Att den var svullen nu berode troligtvis på åldern (8,5mån) och de könshormoner som är i svängning nu.
Om man vill kan man tvätta med något som är bakteriedödande (atamon eller liknande).
Så jag behövde inte vara orolig!!!
Christin

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en 6 årig boxer som har kronisk tarmsjukdom. Hon har haft magbesvär sen hon var 6 månader gammal. Med rätt foder, medicin tycker...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: hemlig
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
2 358
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 478
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
1 309
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2022
  • Uppdateringstråd