Köttätande växt! (venusflugfälla)

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag blev anfallen av en köttätande växt 🤪 på väg ut från blomsterlandet idag. Den liksom bara hoppade upp i famnen på mig, tog inte ens hänsyn till att jag inte hade nån kundkorg :eek::rofl:
Nu har jag googlat en stund utan att bli ett dugg klokare.
Jag inser att den pyttelilla 9 cm-krukan behöver bytas ut och jag har läst mig till vad den vill ha för jord. Men jag blir inte klok på hur stor växten kan bli?? Just nu är den yttepytteliten, når knappt över krukkanterna. Och jag inser att den blir större, men hur stor?
 
Den blir inte så jättestor. Det viktiga är att du byter all jord och börjar ge den avjoniserat vatten, massa fukt och ljus!

Min blir glad av att få vara ute och jaga i det fria fina dagar. :D
20200531_174148.jpg
 
En sån hade jag för några år sedan! Ibland fick den en liten bit kött och det verkade den uppskatta :D
 
Den blir inte så jättestor. Det viktiga är att du byter all jord och börjar ge den avjoniserat vatten, massa fukt och ljus!

Min blir glad av att få vara ute och jaga i det fria fina dagar. :D
Visa bifogad fil 52332
Hur stor är din kruka?
Jag känner mig lite förvirrad eftersom Blomsterlandets info antyder att den är betydligt större...
1591738002799.png
 
Trodde verkligen du blev ”biten” och väntade mig en bild på såret :rofl: :o

:rofl:
Hon var ju lite edgy när hon kom, men med mycket sol och vatten är det nu en jublande glad liten flugfälla :D (Inte i närheten av lika effektiv jägare som flugtrumpeten dock...)

IMG_20200609_233439.jpg


Hur stor är din kruka?
Jag känner mig lite förvirrad eftersom Blomsterlandets info antyder att den är betydligt större...
Visa bifogad fil 52344

Den är 8,5 cm. Nu behöver den i och för sig planteras upp lite för att vara hanterbar, men med tanke på att de ska stå i blött substrat och inte tar upp nämnvärt med näring genom rötterna så har de inte något direkt behov av krukvolym.

Det finns större hybrider också, min är "standardmodell".
 
:rofl:
Hon var ju lite edgy när hon kom, men med mycket sol och vatten är det nu en jublande glad liten flugfälla :D (Inte i närheten av lika effektiv jägare som flugtrumpeten dock...).
Hur ser flugtrumpeten ut?
Jag läste lite på lapparna på de som fanns och insåg att de hade så olika önskemål om ljus och sånt, så jag valde denna till en specifik plats men kanske tänker prova andra på andra platser...
 
Funderat lite till.
Kan det vara så att den är nöjd med att bo i sin lilla kruka, utan att bli omplanterad?
 
:rofl:
Hon var ju lite edgy när hon kom, men med mycket sol och vatten är det nu en jublande glad liten flugfälla :D (Inte i närheten av lika effektiv jägare som flugtrumpeten dock...)

Visa bifogad fil 52345



Den är 8,5 cm. Nu behöver den i och för sig planteras upp lite för att vara hanterbar, men med tanke på att de ska stå i blött substrat och inte tar upp nämnvärt med näring genom rötterna så har de inte något direkt behov av krukvolym.

Det finns större hybrider också, min är "standardmodell".

Jag måste nog ha en sån! Eller flera 😍
 
De svenska sileshåren växer normalt i kanten av mossmark, blött och ganska surt och denna verkar tämligen lik. Jag hade vattnat den ofta eller ordnat så den alltid står i lite vatten i botten av krukan. :) Mata den med flugor som dör inne (eller ute för den delen). Som sagt dess näringsupptag får den genom att den äter insekter och inte genom rötterna. Så jorden är nog inte särskilt viktig, däremot kemin (absolut inte kalkhaltigt) samt väldigt blött. Hoppas den tar sig, jättefin växt!
 
Min mormor hade sådana som blev väldigt gamla och grannbarnen kom ofta med döda flugor för att mata blomman! :D
Som Chili skrev, alltid lite vatten i botten av ytterkrukan/på fatet, gärna en ganska mycket vidare ytterkruka än den som växten är planterad i. Vi hade väldigt mjukt vatten, så det behövde vi inte fundera på.
 
Funderat lite till.
Kan det vara så att den är nöjd med att bo i sin lilla kruka, utan att bli omplanterad?

Det funkar säkert bra! Dock kan jorden vara ett problem, det är svårt att veta om den kommer i det kalkfria, näringsfattiga substrat den behöver så jag planterar om mina köttisar när de vant sig vid hemmamiljön. Och som @Chili skriver, håll den allra minst fuktig, ibland blöt.

(Det är ju också mycket lättare att hålla blött substrat fräscht om det inte är jord utan något surt och "luftigt". Själv använder jag sphagnum och pimpsten men det verkar finnas många varianter som funkar.)
 
Det där med att alltid hålla lite fuktigt är inte riktigt min tekopp, men jag tänkte till lite och gick ut i magasinet och grävde lite i kartongerna som står kvar efter min mammas dödsbo. Hon brukade lägga en bit oasis i botten av en lite djupare ytterkruka och ställa krukan på. Då kan man fylla på vatten så att det täcker oasisbiten och växten håller fukten under betydligt längre tid. Så, jag testar det med mina växter.
 
:rofl:
Hon var ju lite edgy när hon kom, men med mycket sol och vatten är det nu en jublande glad liten flugfälla :D (Inte i närheten av lika effektiv jägare som flugtrumpeten dock...)

Visa bifogad fil 52345



Den är 8,5 cm. Nu behöver den i och för sig planteras upp lite för att vara hanterbar, men med tanke på att de ska stå i blött substrat och inte tar upp nämnvärt med näring genom rötterna så har de inte något direkt behov av krukvolym.

Det finns större hybrider också, min är "standardmodell".
Min nya kompis ser rätt ynklig ut. Finns det hopp om att den kommer se bättre ut?
20200612_173653.jpg


Den har även fått två nya vänner, på andra platser i huset. En Drosera och en Pinguicula 😊
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp