Koka saft.

MittNyaJag

Trådstartare
Kikade i min kokbok nu då jag tänkte att jag skulle koka lite rabarbersaft iår. förra året gjorde jag saft som fick dra sig i en hink några dagar. Tänkte prova nått nytt. :)
Det stod dock att man skulle ha natriumbensonat i den när man kokar?
Då måste jag ju handla... Jag har en påse citronsyra hemma, kan jag inte använda den på nått vis? Använde ju det när jag kalldrog saften förra året... Är det annorlunda när man kokar saften? Har tänkt frysa den tror jag , om det gör någon skillnad.
 
Sv: Koka saft.

Oh nu snor jag din tråd lite.

Hur gör man saft?
Vet inte om jag gillar rabarbersaft men vi har en massa rabarber och jag börjar smått tröttna på rabarberpaj :angel:
 
Sv: Koka saft.

Det allra enklaste är väl att köpa/låna en "saftmajja"
(dvs en jättestor gryta med ånggryta inuti och slang som saften rinner ut i flaskan)

Jag vet inte om det funkar med rabarber eller tex fläderlöv, men jag har gjort så med vinbär och lite socker och det blir jäääätttegott!

Fryser man saften så behöver man inte så mkt socker i heller. :idea:
 
Sv: Koka saft.

Rabarbersaft är jättegott. Du kan säkert hitta ett recept på Internet. Jag tror att den jag gjorde kom från Rutiga Kokboken så det borde finnas på ICA-handlarnas hemsida. www.ICA.se.

Annars kan du skicka rabarberna hit!:angel:
 
Sv: Koka saft.

Du måste inte ha natriumbensoat i, speciellt inte om saften går åt rätt snabbt.
Jag kokade utan det i somras och dricker fortfarande av saften, utan att den är dålig på något sätt. Var däremot noga med att göra ren flaskorna innan, värm i ugn och se till att få bra vaccum i flaskorna, bra korkar som sätts på flaskorna direkt när saften hällts upp (het).
 
Sv: Koka saft.

Nu har jag kokat lite rabarbersaft :banana: Det står drygt 2 liter färdig saft i kylen. Rabarber med vanilj :d

Kokade även kräm, o nu funderar jag på om den går att frysa eller om jag får äta kräm 3 ggr om dagen tills den är slut?? Nån som vet?
 
Sv: Koka saft.

Kräm funkar inte bra att frysa, smaken försämras inte men väl konsistensen. Bättre att frysa rabarbern och sedan koka kräm de ggr man vill ha. :d
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 456
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 932
Senast: Rosett
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 294
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp