Kokböcker!

strawberrysylt

Trådstartare
Vad har ni för kokböcker som ni tycker är bra?

Jag behöver rycka upp mig när det gäller att laga mer mat, har blivit lite (läs väldigt) halvdant med det på sistone, lite konstigt då vi är intresserade båda två. Men jag skulle vilja ha lite inspiration känner jag!

Jag fick den här i julklapp, har bara hunnit prova ett recept ännu, men det kändes kul att följa ett recept och så... :) Så tips tack!

Jag äter vegetariskt, men det behöver inte vara böcker med bara vegetariskt.

1675006698629.png
 
Stämmer in bakom Nya Annas Mat. I 23 år har den stått i bokhyllan som basen i köket. :heart
The Significant Other har sen 40 år sen sin gamla hemkunskapsbok som dito fotfäste. "Hur att koka ägg" och andra matnyttigheter tas upp! Annars är Den Stora Vegetariska Kokboken en kär vän där jag lagat och bjudit på väldigt många rätter genom åren. Geflerortens Mejeri hade ett tag vid millenieskiftet små 4sidiga häften "Guldkorn" ute i butikerna, vilka jag önskar att jag spart fler av. Fantastisk insiration för vardagsmat.

Annars har vi lite löst plock i hyllan av skiftande slag, tittar i några ibland. Lagar kanske ibland när andan faller på att Ta Sig I Kragen.

Det stadigaste är dock de 4 senaste upplagorna av 7 sorters kakor. Men det är kanske en annan historia?
 
Som grund är väl alltid Rutiga kokboken och liknande klassiker att rekommendera! Annars gillar jag Zeinas recept (alla jag gjort hitintills har varit fantastiska) och Jamie Oliver gör även han ganska enkla och bra recept.
Annars är nog min stora favorit just nu The nordic cook book.
 
Som grund är väl alltid Rutiga kokboken och liknande klassiker att rekommendera! Annars gillar jag Zeinas recept (alla jag gjort hitintills har varit fantastiska) och Jamie Oliver gör även han ganska enkla och bra recept.
Annars är nog min stora favorit just nu The nordic cook book.

Instämmer verkligen om Zeinas recept, hon är så pedagogisk i sina förklaringar! Plus att det blir ju jättegott.
 
Som grund är väl alltid Rutiga kokboken och liknande klassiker att rekommendera! Annars gillar jag Zeinas recept (alla jag gjort hitintills har varit fantastiska) och Jamie Oliver gör även han ganska enkla och bra recept.
Annars är nog min stora favorit just nu The nordic cook book.
Roligt att Zeinas recept levererar även vid utförande! Jag följer henne på Instagram och allt ser ju otroligt gott ut.
 
Tack allihopa för tipsen!

Nya Annas mat har jag haft stor användning av. Den har lärt mig saker om matlagning och råvaror och är inspirerande att bläddra i.

Tack, ska kolla på den!

Stämmer in bakom Nya Annas Mat. I 23 år har den stått i bokhyllan som basen i köket. :heart
The Significant Other har sen 40 år sen sin gamla hemkunskapsbok som dito fotfäste. "Hur att koka ägg" och andra matnyttigheter tas upp! Annars är Den Stora Vegetariska Kokboken en kär vän där jag lagat och bjudit på väldigt många rätter genom åren.

Åh, se där.. ja men den är säkert inte helt oanvändbar... en sån kan det hända att vi har hem-hemma!
Stora vegetariska kokboken, är det också den rutiga? Kom ju på att en sån har jag ju faktiskt också fått i present tidigare! Ska leta hem-hemma!

Som grund är väl alltid Rutiga kokboken och liknande klassiker att rekommendera! Annars gillar jag Zeinas recept (alla jag gjort hitintills har varit fantastiska) och Jamie Oliver gör även han ganska enkla och bra recept.
Annars är nog min stora favorit just nu The nordic cook book.

Annas Mat och Bonniers Stora Kokbok har funnits i det här huset så länge jag kan komma ihåg. Rutiga Kokboken är också bra.

Själv är jag väldigt fäst vid mitt exemplar av Vår Kokbok, den har jag ärvt av mamma och en ser vilka uppslag hon använde mest :heart

Tack, ska kolla på dem!

Instämmer verkligen om Zeinas recept, hon är så pedagogisk i sina förklaringar! Plus att det blir ju jättegott.


Fast angående Zeinas recept... jag har tidigare bakat pitabröd många gånger efter hennes recept och det älskar jag! Har också en daal som jag gör efter hennes recept som jag också älskar. Men nu första recept jag gjorde ur boken, en soppa, smakade faktiskt määh, fast jag följde receptet.... hmm... föll kanske bara inte mig i smaken?
 
@strawberrysylt - nej den är orange! Eller var orange, innan den solblektes. ;)
Men det finns rutigt vego också, Rutiga Kokboken har väl avfällingar som bakbok, hälsoguruspirulina-bok, veggie n such? En hel serie nuförtigen, eller så är det en annan klassisk kokboksserie som knoppat av sig.

Okej, tack! Jaa, jag har ett svagt minne av att jag har stora rutiga vegetariska kokboken hemma... hmm....
 
Jag gillar portionen under tians recept och de ska även finnas i bokform.

Hennes instagram ser inspirerande ut (nu var det ett tag sen jag kollade iofs) men när jag läser recepten i detalj så tycker jag att de ser så märkliga ut, och väldigt påvra och tråkiga.

Det är typ "koka pasta, häll på kikärtor, riv över citronskal, salta och peppra, ät och njut".

Har du lagat och tyckt om?
 
Hennes instagram ser inspirerande ut (nu var det ett tag sen jag kollade iofs) men när jag läser recepten i detalj så tycker jag att de ser så märkliga ut, och väldigt påvra och tråkiga.

Det är typ "koka pasta, häll på kikärtor, riv över citronskal, salta och peppra, ät och njut".

Har du lagat och tyckt om?
Jag gör absolut inte alla recept och eftersom jag inte har som mål att äta så billigt som möjligt så kan jag ibland lägga till mer grönsaker eller i recept där det står 8 soltorkade tomater så tar jag så många jag vill (eller mindre mängd kikärtor eftersom det inte är favoriten här hemma). Jag tycker de är bra inspiration för vegetarisk matlagning och jämfört med Zeinas recept så är de mycket mer snabblagade om man köper bönor på tetra, så funkar bra till vardagsmat. Men förstår att de inte är för alla. Jag kokar dock alltid linser separat. Jag är allätare så vi har oftast mjölkprodukter istället för veganska alternativ som står i recepten. Här är några av de recept jag gillar:

https://undertian.com/recept/vegansk-belugabolognese/
https://undertian.com/recept/potatissoppa-och-vitbonrora-med-orter-och-citron/ (jag gör varianten med bönor i soppan direkt pga lat)
https://undertian.com/recept/kikartsgryta-med-sotpotatis-garam-masala-och-kokos/
https://undertian.com/recept/kramig-gronkal-svamp-och-bonsas-med-gronpeppar/
 
Alldeles för många... :angel1:

(Jag hör till dem som gillar att LÄSA kokböcker, vet att jag inte är ensam om det! :D )

Vår kokbok är ett måste, tycker jag, har även fått ärva mormors gamla från 1951. ❤️
Fick den när jag tog studenten och den innehåller ju "allt" vad gäller både basmatlagning, tekniker, bakning och festmenyer.

Exsärbon hade Rutiga kokboken, blev tyvärr besviken på de recept jag provade när jag lagade mat där.
Systrarna Voltaires kokböcker gillar jag, även om de är äldre, äääh, don't get me started! :laugh:
 
Hennes instagram ser inspirerande ut (nu var det ett tag sen jag kollade iofs) men när jag läser recepten i detalj så tycker jag att de ser så märkliga ut, och väldigt påvra och tråkiga.

Det är typ "koka pasta, häll på kikärtor, riv över citronskal, salta och peppra, ät och njut".

Har du lagat och tyckt om?

Jag lagar mycket av hennes mat och har första kokboken. Det jag tycker är snilligt med hennes recept är att de kan se tråkiga ut, och så kan en liten nypa chiliflakes eller kryddning med rökt paprikapulver lyfta allt! Detta ska ju vara billig vardagsmat.

Till trådämnet: jag har vegetariska kokböcker nästan som specialintresse 😅 och gillar alltså Portionen under tian, kan även nämna Plåtmat av Julia Tuvesson och Det gröna skafferiet = Karoline Jönsson, där jag nog faktiskt lagat mest ur hennes julkokbok Den gröna julen. Som nämnt ovan kan jag ha kokböcker bara för att läsa, och jag har t ex Green Kitchen Stories senaste Quick & Slow, som jag inte lagat något ur ännu, men den är snygg och inspirerande

Den jag lagat mest mat ur förutom Portionen under tian är nog annars Jamie Olivers första bok, Den nakna kocken. Men jag gillar även Mattias Kristianssons böcker och recept mycket, har lite oväntat nog lagat mest ur hans Vegan BBQ, trots att jag inte grillat något.
 

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 422
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 740
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 463
Senast: Dorinda
·
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 577
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Förpackningsbanta
  • Secret Easterbunny 2024
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

  • Miljö träning
  • Gå med hund i hage med djur
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp