Köket snart ett minne blott?

Sleepy

Trådstartare
Boende i lägenhet innebär ofta delad tvättstuga. Kommer framtidens lägenhetsboende innebära även delat kök? Kanske det.

https://www.businessinsider.com.au/ikea-kitchen-future-alternative-2018-6

För min del är jag tacksam för att jag bor i hus och kan vingla iväg efter kaffet ostörd på morgonen.

coffee3.jpg
 
Fy vad hemskt.
Jag är inte intresserad av matlagning men älskar att jag har ett stort, fint kök i min lägenhet.
Delade tvättstugor är ofta så himla sunkiga och dela kök med andra lockar inte alls. Jag är alldeles för pedant.
 
Nä, det tror jag verkligen inte! Låter väldigt märkligt!

Delad tvättstuga däremot är jättebra!! Två stora rejäla tvättmaskiner som tvättar snabbt och bra torkmöjligheter. Allt är rent samtidigt. Men de timmarna jag tvättar har jag ju tvättstugan för mig själv.
 
Senast ändrad:
Nä, det tror jag verkligen inte! Låter väldigt märkligt!

Delad tvättstuga däremot är jättebra!! Två stora rejäla tvättmaskiner som tvättar snabbt och bra torkmöjligheter. Allt är rent samtidigt. Men de timmarna jag tvättar har jag ju tvättstugan för mig själv.

Jag älskar att ha egen maskin. Kunna tvätta när jag vill, inget passande, inget planerande. Slänga i en maskin, sätta den på fördröjning, åka till stallet och det är klart lagom när jag kommer hem.
Men så är jag själv och har inte så mycket tvätt.
 
Jag älskar att ha egen maskin. Kunna tvätta när jag vill, inget passande, inget planerande. Slänga i en maskin, sätta den på fördröjning, åka till stallet och det är klart lagom när jag kommer hem.
Men så är jag själv och har inte så mycket tvätt.

Vi hade det ett år. Man tvättade ju hela tiden! Vilket ledde till att vi alltid hade tvätt hängandes på tork. Usch! Tacka vet jag två snabba effektiva tvättmaskiner. Man tvättar i 4 timmar och sen är det klart. Allt är rent samtidigt. Sen behöver jag inte tänka på att tvätta förrän om 1-1,5 vecka. Jätteskönt!
 
Med tanke på den matlagningstrend som varit de senaste åren känns det inte som en rimlig utveckling. Matlagning har blivit något viktigt som utövas med viss njutning och finess. Tvärtom mot att trängas i kök med andra och få anpassa sig.
 
Vi hade det ett år. Man tvättade ju hela tiden! Vilket ledde till att vi alltid hade tvätt hängandes på tork. Usch! Tacka vet jag två snabba effektiva tvättmaskiner. Man tvättar i 4 timmar och sen är det klart. Allt är rent samtidigt. Sen behöver jag inte tänka på att tvätta förrän om 1-1,5 vecka. Jätteskönt!

Jag tvättar kanske en maskin per vecka. Har torktumlare också.
Såhär års torkar jag på altan, torrt på em halvtimme : D
 
Jag ser redan kaoset, alla dom som inte plockar undan eller städar efter sig. Kommer väl finnas kökslappar istället för tvättstugelappar.

Hur skulle det funka om man vill baka? Måste man då kanske bjuda de andra och baka extra mycket?
Jag älskar att ha egen kök, kunna gå till kylskåpet när jag vill och göra något jag är sugen på.
För alla som inte gillar den sociala biten tror jag eget kök är bättre också.

Tyvärr ser jag redan en del problem med det, bor man med skötsamma grannar kanske det skulle kunna funka. Men ska man behöva gå x antal meter extra bara för att man blev sugen på att poppa popcorn i kastrull? Nja... inget för mig i alla fall det märker jag.
 
Jag älskar att ha egen maskin. Kunna tvätta när jag vill, inget passande, inget planerande. Slänga i en maskin, sätta den på fördröjning, åka till stallet och det är klart lagom när jag kommer hem.
Men så är jag själv och har inte så mycket tvätt.
Håller med. Det var en av anledningarna att jag tittade på den lägenheten jag har nu, för att den har egen tvättmaskin. Tyvärr finns ingen torktummlare, annars hade det varit perfekt. Finns däremot ett torkskåp, som jag aldrig använt. Tvätten torkar oftast under en natt på tvättaträcket ändå. :)
Dunkuddar och duntäcket vet jag inte riktigt hur jag ska kunna tvätta, bästa hade varit torktummlare med tennisbollar för att fluffa upp dunet.
 
IKEA's designchef i artikeln beskriver det ju som ett korridorsboende, typ studentkorridor, med gemensamt kök. Frågan är var mat och köksattiraljer ska placeras; många studenter har ju hittat sin mjölk urdrucken genom tiderna. Kan det vara något för gemene man? Eller ska var och en ha kylskåp i sin lägenhet?
 
Jag tvättar kanske en maskin per vecka. Har torktumlare också.
Såhär års torkar jag på altan, torrt på em halvtimme : D

4 maskiner tvättas var 1-1,5 vecka. Jag gillar verkligen inte att ha tvätt hängande hemma för torkning. Så här års hade det väl varit ok men resten av året hade man ju behövt ha det inomhus. Det är inte lägenheten anpassad för.
 
4 maskiner tvättas var 1-1,5 vecka. Jag gillar verkligen inte att ha tvätt hängande hemma för torkning. Så här års hade det väl varit ok men resten av året hade man ju behövt ha det inomhus. Det är inte lägenheten anpassad för.

Det blir lite mycket.
Jag brukar inte ens fylla en maskin näe jag tvättar, blir inte mycket som torkas i lägenheten. Jag tycker dock att det luktar underbart gott, grumme syren 😍😍😍
Har även gott om plats.
 
Jag är mycket inne på att vi borde dela många fler saker än vi gör. I lägenhetshus sker det ju redan i ganska hög grad. Dels tvättstugorna (jag fattar inte varför inte folk i villaområden går ihop om gemensamma tvättstugor), dels egentligen trädgårdsredskap och -maskiner. Fastighetsskötaren ansvarar ju för mycket mer än motsvarande ett hushålls utomhusyta, och har ju även diverse utrustning för olika former av underhåll inne i husen. Personer som bor i lägenhet slipper sitta på varsin komplett samling av saker som används rätt sällan, såsom elektriska häcksaxar och snöslungor. Inte heller har folk i lägenhet en massa studsmattor och annat utomhus åt barnen, var och en sin egen, utan man har gemensamma lekplatser i området och på gården. Sammantaget blir det ju viss resursbesparing.

Sen delar man ju även på värmen i lägenhet, eftersom inte alla väggar är ytterväggar.

Men dela kök? Det görs ju i studentkorridorer. Men. Jag har sällan hört folk säga att det de saknar från studenttiden är det delade köket.

Varianter av kollektivhus, kanske, där det både finns gemensamt kök och man har egna? Och då använder man väl det egna köket när det bara gäller mat till ens eget hushåll.
 
IKEA's designchef i artikeln beskriver det ju som ett korridorsboende, typ studentkorridor, med gemensamt kök. Frågan är var mat och köksattiraljer ska placeras; många studenter har ju hittat sin mjölk urdrucken genom tiderna. Kan det vara något för gemene man? Eller ska var och en ha kylskåp i sin lägenhet?
Finns inte det redan sådana kök, på tal om det?
Har inte vandrarhem något liknande koncept?
 
Skillnaden mellan gemensam tvättstuga och gemensamt kök förklarar varför det aldrig kommer bli verklighet. Tvätta kan man i nödfall göra en gång i månaden, om man har tillräckligt mycket kläder och sänglinne att byta mellan och kör stortvätt.
Laga mat behöver man göra 1-3 gånger/dag utöver snabba mellanmål och sånt.
 
Här är en utförligare artikel. Hon drar paralleller till den mobila arbetsplatsen, hur vi kan konsumera media varifrån vi vill etc.

https://www.news.com.au/lifestyle/h...a/news-story/9a8f17fae4a1ec47538e6761694caf7f

Det här var ju intressant:

"According to research by the Swedish-founded company, only 7 per cent of people view their homes as being a specific place. Around 40 per cent see their neighbourhood as part of their home and 42 per cent feel more at home outside their home than in it. "
 
Gemensamt kök tror jag inte på annat än för speciella kollektiva boende för människor som sökt sig dit. Jag tror tvärtom, människor vill ha sitt egna och inte dela. Numera byggs ju t.ex. de flesta nya lägenheter med egen tvättmaskin/torktumlare istället för gemensam tvättstuga.

Efter att ha haft egen tvättmaskin skulle jag aldrig stå ut med gemensam tvättstuga igen. Precis som @Bison tycker jag det är väldigt mycket värt att kunna tvätta när jag vill, inte boka in en hel helgeftermiddag, passa tider och springa bort till tvättstugan i tid och otid.
 
Jag är mycket inne på att vi borde dela många fler saker än vi gör. I lägenhetshus sker det ju redan i ganska hög grad. Dels tvättstugorna (jag fattar inte varför inte folk i villaområden går ihop om gemensamma tvättstugor), dels egentligen trädgårdsredskap och -maskiner. Fastighetsskötaren ansvarar ju för mycket mer än motsvarande ett hushålls utomhusyta, och har ju även diverse utrustning för olika former av underhåll inne i husen. Personer som bor i lägenhet slipper sitta på varsin komplett samling av saker som används rätt sällan, såsom elektriska häcksaxar och snöslungor. Inte heller har folk i lägenhet en massa studsmattor och annat utomhus åt barnen, var och en sin egen, utan man har gemensamma lekplatser i området och på gården. Sammantaget blir det ju viss resursbesparing.

Sen delar man ju även på värmen i lägenhet, eftersom inte alla väggar är ytterväggar.

Men dela kök? Det görs ju i studentkorridorer. Men. Jag har sällan hört folk säga att det de saknar från studenttiden är det delade köket.

Varianter av kollektivhus, kanske, där det både finns gemensamt kök och man har egna? Och då använder man väl det egna köket när det bara gäller mat till ens eget hushåll.
Ja det blir ju ett slags kollektivtänk; vilket förstås har sina fördelar när allt fler tränger ihop sig i städerna, byggbehovet är stort och ytan begränsad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp