Köket snart ett minne blott?

Har levt med både gemensamt kök (studentkorridor) och gemensam tvättstuga.

Tvättstuga med flera maskiner, i synnerhet om det är en dygnetrunt tvättstuga, är helt klart överlägsen tvättmöjligheter hemma. På ett ställe där jag bodde fanns det en dubbeltvättstuga, kom man på natten så fick man förfoga över 4 stora maskiner, 2 torkskåp, 2 tumlare + en matttvättmaskin. Man kunde i princip tvätta allt man ägde och hade på 4 timmar.

Numera har nyare tvättstugor digitala lösningar för tidsbokning, så ingen annan kan ta tiden, de kan nämligen inte låsa upp dörren med sin tagg förrän deras egna tvättid infaller.

Även om jag har också rätt positiva erfarenheter av delat kök, så fungerar det nog bara under vissa väldigt snäva förhållanden, och bara en väldigt kort tid i livet.

Framför allt så är det allergener och smittspridning som ställer till det. Allt fler människor är svårt allergiska mot födoämnen som skaldjur, jordnötter etc. Skulle alla behöva hålla köket rent från flertalet allergener, så begränsar det ju vad man får laga väldigt. Smittspridning är inte heller att leka med, istället för att en familj blir magsjuk.. så skulle hela delade köket bli det.

Men visst kan jag se nyttan av ett större gemensamt kök, men tyvärr inte på bekostnad av att bli av med det egna köket. Kanske att det egna köket kunde bli mindre och kompaktare, exempelvis så kanske inte ugnen behövs, inte heller lika många plattor, ingen stor kyl och frys. Den gemensamma kylen/frysen skulle också anpassas, och ha låsbara fack. Finns behovet så kommer också produkterna och lösningarna.
 
Om du är den enda av oss om har erfarenhet av tvättstugor som har upplevt konflikter, så öppnar det så klart för tolkningar.
Absolut. Sannolikt överdriver jag, möjligen är mina inlägg rent av uttryck för mytomani eller grava sociala funktionshinder. Visst är det spännande? :banana:
 
Har levt med både gemensamt kök (studentkorridor) och gemensam tvättstuga.

Tvättstuga med flera maskiner, i synnerhet om det är en dygnetrunt tvättstuga, är helt klart överlägsen tvättmöjligheter hemma. På ett ställe där jag bodde fanns det en dubbeltvättstuga, kom man på natten så fick man förfoga över 4 stora maskiner, 2 torkskåp, 2 tumlare + en matttvättmaskin. Man kunde i princip tvätta allt man ägde och hade på 4 timmar.

Numera har nyare tvättstugor digitala lösningar för tidsbokning, så ingen annan kan ta tiden, de kan nämligen inte låsa upp dörren med sin tagg förrän deras egna tvättid infaller.

Även om jag har också rätt positiva erfarenheter av delat kök, så fungerar det nog bara under vissa väldigt snäva förhållanden, och bara en väldigt kort tid i livet.

Framför allt så är det allergener och smittspridning som ställer till det. Allt fler människor är svårt allergiska mot födoämnen som skaldjur, jordnötter etc. Skulle alla behöva hålla köket rent från flertalet allergener, så begränsar det ju vad man får laga väldigt. Smittspridning är inte heller att leka med, istället för att en familj blir magsjuk.. så skulle hela delade köket bli det.

Men visst kan jag se nyttan av ett större gemensamt kök, men tyvärr inte på bekostnad av att bli av med det egna köket. Kanske att det egna köket kunde bli mindre och kompaktare, exempelvis så kanske inte ugnen behövs, inte heller lika många plattor, ingen stor kyl och frys. Den gemensamma kylen/frysen skulle också anpassas, och ha låsbara fack. Finns behovet så kommer också produkterna och lösningarna.
Det slår mig just att mina svärföräldrar i Madrid har någon sorts stor gemensam paellapanna på gården, som är allas. Därutöver har alla normala, egna kök. Dvs normala för Madrid, vilket är rätt mycket mindre än normalt för Sverige.
 
Det är väl motsvarande de allmänna grillar som finns i vissa bostadsområden här i Sverige.
Det kan du ha rätt i! Vi har sådana, men jag har främst tänkt på dem som ett sätt att förhindra att folk grillar på balkongerna. Men resultatet är ju att de blir en sorts gemensamma kök. De grillarna är ganska stora och bra.
 
Usch, delat kök vore mardröm för mig. Delad tvättstuga var illa nog och jag hoppas att jag aldrig mer behöver bo utan tvättmaskin i lägenheten. Delade kök när jag bodde på folkhögskola. Stod ut 2-3 månader (började leta lägenhet efter en vecka).
 
En värld med gemensamt kök och bilpool. Gick här och funderade på hur i all världen det skulle gå att upprätthålla rangordningen i kvarteren utan att kunna imponera på grannarna med värsta gourmetköket eller dyraste bilen. Sen kom jag på "bredaste grillen", men där rök det argumentet. Mest exotiska semesterresan finns ju alltid, förstås. :idea:
 
Efter 1.5 år i korridor på gymnasiet så never ever säger jag.

Gällande tvättstuga Så är det vad jag är van vid. Jag skulle dock gärna ha en tvättmaskin hemma om det gick.
Vi har bara plats för antingen disk eller tvättmaskinen.

Jag förlorade diskussionen här hemma så diskmaskinsfalangen vann.
 
Jag tror säkert att vissa skulle gilla det. Men jag tror inte det är majoriteten av människor i Sverige idag som söker ett sådant boende.
Själv har jag ju delat kök i visssa perioder. Det är kul med att köket blir en lättsam mötespunkt.
Nackdelen är att jag inte kände att jag kunde slappna av helt som jag ville. Dvs idag kan jag gilla att tex inte städa undan tekoppen just då på kvällen.
Jag skulle föredra att bo så jag har ett kök i varje lägenhet- behöver inte vara stort eller tjusigt- och sen att det finns något gemensamt tex kök där man kan umgås när man önskar det.
 
Ett par poanger jag kanner kan vara varda att namnas:

Delade miljoer, som kok, kommer nog vara livsstilsdrivna snarare an nagot som ar enormt efterfragat. d.v.s folk kommer att dela kok eftersom att det kommer vara den basta losningen pa deras livsstil, inte for att det ar nagot de soker.

Vilken livsstil ar da det - jo precis som det nams i artiklen sa bor ju fler o fler manniskor i stader - stora stader. Det pratas om framvaxten av globala superstader - London, NY, Tokyo, men ocksa Amsterdam, Paris, Madrid, Berlin, Rio etc. Alltsa stallen dar miljoner av manniskor ska samsas pa liten yta. Mark ar dyr, och folk som lever dar ar i storre utstrackning unga med aktiv livsstil. dvs, du har inte rad att betala for att ha 50 egna kvadratmeter, och du ar villig att kompromissa och dela viss levnadsyta med andra eftersom du anda inte ar hemma SA mycket, och det ar det anda sattet for dig att bo inom ett rimligt pendlingsavstand.

I Sverige kommer vi nog inte se nagon superstor trend i denna riktningen pa ett tag, for det finns overlag gott om plats.

Det ar inte for att varlden plotsligt ser en explosion i hippies - snarare nog motsatsen
Detta ar nagot som borjar dyka upp i London - typ fullservice kollektiv, dar hotell moter studentkorridor - du har liten yta och betalar dyrt, men "allt" ar fixat for dig och finns nara till hands.
https://www.theguardian.com/money/2016/apr/27/corporate-answer-to-flatsharing-london-collective

Andra poangen:
Att leva i studentkorridor kan verkligen inte jamforas med att leva i delad lagenhet med vuxna manniskor med heltidsjobb. Det ar en MYCKET trevligare miljo. Jag har erfarenhet av bada.
 
Jag är alldeles för grinig med hur jag vill ha saker så det skulle aldrig funka för mig. Men så är jag en renodlad villamänniska också, en del av charmen med eget hus är det att jag får ha allting för mig själv och som jag vill. :cool:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag får städångest bara av tanken på delat kök. Jag vill ha saker på rätt plats och diskbänken ska skina.

Gemensam tvättstuga var illa nog och den använder man ju inte ens lika ofta som ett kök.
 
När jag pluggade hade vi kokvrå i varje lägenhet och sen ett gemensamt stort kök för huset. Det fungerade i det stora väldigt bra, lite beroende på vilka som bodde där samtidigt (och vi kanske kan sträcka oss till att studenter generellt inte alltid prioriterar städning), eftersom det gick att använda köket när en ville men utan att för den sakens skull vara beroende av enbart ett gemensamt kök :)

Och @Petruska jag bet inte hur många arga lappar jag sett genom åren i tvättstuga :o Dock har det mestadels varit på ställen där folk inte respekterar tvättiderna (antingen bokade tvättider eller att inte tvätta efter 22 pga att tvättstugorna har legat i huset) samt när folk har för mycket tid att bli upprörda. Kombinationen pensionärer och gymnasiestudenter var tex inte en klockren kombo, framförallt inte som tvättstugan var rejält underdimensionerad både storleksmässigt och tidsmässigt :)
 
Hur funkar det när alla ska laga middag samtidigt? Bokar man köket eller finns det flera spisar?

Jag skulle aldrig dela kök, tvättstuga kan funka även om jag hellre har egen maskin. Jag har vant mig vid att tvätta ofta! Tidigare bodde jag i ett hus med två lägenheter och vi delade tvättstuga och det var inget problem alls.
 
Det slår mig just att mina svärföräldrar i Madrid har någon sorts stor gemensam paellapanna på gården, som är allas. Därutöver har alla normala, egna kök. Dvs normala för Madrid, vilket är rätt mycket mindre än normalt för Sverige.
Va? Är Madridbor onormala? De som har kök eller?
 
Hur funkar det när alla ska laga middag samtidigt? Bokar man köket eller finns det flera spisar?

Jag skulle aldrig dela kök, tvättstuga kan funka även om jag hellre har egen maskin. Jag har vant mig vid att tvätta ofta! Tidigare bodde jag i ett hus med två lägenheter och vi delade tvättstuga och det var inget problem alls.

Eeh, man delar?
Vi har fyra spisplattor ovh normalt använder man väl sällan mer än två, så vi kan lätt laga mat två st samtidigt, men ja, annars kanske man får vänta 20 min för stt plats ska bli ledigt, men det är väl sällan någon katastrof.
De flatmates jag levt med som har haft väldigt hektiska dagar, lever ofta på ett annat schema (dvs lämnar tidigt o kommer hem sent), så de missar rusningstiden i köket ändå.

Alltså, jag är verkligen ingen förspråkare för at bo i delad lägenhet, hade jag haft råd hade jag bott själv, men det är verkligen inte en sådan katastrof som en del i denna tråden får det att låta som!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp