Köket snart ett minne blott?

Boende i lägenhet innebär ofta delad tvättstuga. Kommer framtidens lägenhetsboende innebära även delat kök? Kanske det.

https://www.businessinsider.com.au/ikea-kitchen-future-alternative-2018-6

För min del är jag tacksam för att jag bor i hus och kan vingla iväg efter kaffet ostörd på morgonen.

coffee3.jpg

Jag tror det är något som kan komma mer och mer i framtiden. Att bo på jobbet verkar komma också mer https://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/de-bor-pa-arbetsplatsen/.
Men jag tror framförallt att vi kommer att se det i storstäderna. Tittar vi på nybyggnationer så är det väl mer standard än inte att ta bort tvättstugan och ha tvättmaskin i lägenheterna. Så att vi skulle gå till delat kök känns osannolikt , om vi bortser från ovan koncept som möjligtvis kan bli vanligare.
 
Är många som bor kollektivt - och där det funkar brukar det vara bra ordning och trivsam stämning.

Har haft kamrater som haft ett pentry i en del av rummet och tillgång till lite mer välutrustat kök gemensamt. Har funkat bra.
Byggarbekanta som bort borta med husvagnen eller i byggbarack i veckorna har många gånger haft det likadant, för att inte tala om alla campingplatser och gästhamnar där det funnits en central serviceinrättning att låna in sig i, även om man haft det egna i båten eller husvagnen.
Bättre standard än här hemma!
 
Är många som bor kollektivt - och där det funkar brukar det vara bra ordning och trivsam stämning.

Har haft kamrater som haft ett pentry i en del av rummet och tillgång till lite mer välutrustat kök gemensamt. Har funkat bra.
Byggarbekanta som bort borta med husvagnen eller i byggbarack i veckorna har många gånger haft det likadant, för att inte tala om alla campingplatser och gästhamnar där det funnits en central serviceinrättning att låna in sig i, även om man haft det egna i båten eller husvagnen.
Bättre standard än här hemma!

Jag tror absolut att man skulle kunna ha hus där alla har eget sovrum, badrum och kokvrå så sen finns det ett gemensamt välutrustat kök och sällskapsrum. I storstäderna iaf där det är dyrt att ha en egen lägenhet och många bor själv. Som en lite uppgraderad vuxenversion av studentkorridor. Men jag tror inte att folk kommer bo där speciellt länge. Utan det kommer vara någonstans att bo i 20-30 års åldern innan man träffat en partner man vill flytta ihop med alternativt innan man hittat en egen lägenhet/köpt hus.

Men det är absolut ett nischboende och inte något som kommer slå igenom för den stora allmänheten.
 
Nej. Köken är normala för Madrid: små. Efter svenska förhållanden mycket små. Men svenskar bor onormalt stort, mest spatiöst i världen, eller nästan.
Aha, då fattar jag. Intressant det där att vi behöver så mycket space. Hör väl ihop med hur ensamma vi också är, om man vill vara sociologisk.
 
Jag skulle nog kunna tänka mig att dela kök, mest för att jag använder mikron till diverse halvfabrikat som jag föder upp mina avkommor på. Samt konservburksöppnare också. När jag bodde i studentkorridor för 100 år sen tyckte jag det sociala var mycket trevligt. Däremot var det snuskigt och ostädat och det klarar jag inte av. Så om alla är vuxna med mognad och håller hyfsat rent efter sig, så varför inte?
 
Aha, då fattar jag. Intressant det där att vi behöver så mycket space. Hör väl ihop med hur ensamma vi också är, om man vill vara sociologisk.

Vi har väl generellt sett rätt stora bostäder jämfört med många länder eftersom vi kan. Sverige är ett stort land sett till ytan men få innevånare.
 
Aha, då fattar jag. Intressant det där att vi behöver så mycket space. Hör väl ihop med hur ensamma vi också är, om man vill vara sociologisk.
Jag tänker också att vi är väldigt få sett till landytan, och dessutom har vi en ganska kort och liksom "svag" urban tradition. Yta är rätt billigt i stora delar av landet.

Förändringar sker ju nu i de två större städernas urbana medelklass, som bor trängre. Samt i invandrartäta förorter med mångbarnsfamiljer.
 
Jag tror tvärtom, senaste åren har ju matlagning seglat upp som en stor livsstilsgrej. Jag tror att köket blir allt viktigare i lägenheten, även små lägenheter som förr hade kokvrå ser man att folk bygger om och integrerar köket mer öppet och centralt i lägenheten.
 
Jag tror tvärtom, senaste åren har ju matlagning seglat upp som en stor livsstilsgrej. Jag tror att köket blir allt viktigare i lägenheten, även små lägenheter som förr hade kokvrå ser man att folk bygger om och integrerar köket mer öppet och centralt i lägenheten.

Jag tror att vi kommer se fler typer av boende. Dels såna med större och mer centralt kök och dels de med mindre yta generellt sett och kanske till och med delat kök (kollektivboende). Förr så gjorde alla mer eller mindre likadant. Saker skulle vara på ett visst sätt, ett hem skulle se ut på ett visst sätt. Jag tror att folk är individualistiska nu och ser mer möjlighet att anpassa boende efter sig själv och sin livsstil.
 
Jag tror att vi kommer se fler typer av boende. Dels såna med större och mer centralt kök och dels de med mindre yta generellt sett och kanske till och med delat kök (kollektivboende). Förr så gjorde alla mer eller mindre likadant. Saker skulle vara på ett visst sätt, ett hem skulle se ut på ett visst sätt. Jag tror att folk är individualistiska nu och ser mer möjlighet att anpassa boende efter sig själv och sin livsstil.

Jag tror inte att köket är det som får stryka på foten i compact living. Senaste trenden för ettor med separat kök är att köket flyttas ut till allrummet i en öppet social planlösning och kokvrån/köket blir sovrum eller alkov. Jag tror också mkt på att bygga på höjden där takhöjden tillåter. Jag bor i en liten lägenhet där de flyttat kokvrån från hallen och byggt ett mer ordentligt kök i allrummet. Kokvrån blev walkin-closet och sängen flyttades upp på ett sovloft.
 
Jag hade verkligen avskytt att dela kök med andra. Jag älskar t.ex. att baka och fy så krångligt att göra det i gemensamt kök. Älskar mitt kök med en stor bakbänk som bara är min!
 
Jag tänker också att vi är väldigt få sett till landytan, och dessutom har vi en ganska kort och liksom "svag" urban tradition. Yta är rätt billigt i stora delar av landet.

Förändringar sker ju nu i de två större städernas urbana medelklass, som bor trängre. Samt i invandrartäta förorter med mångbarnsfamiljer.
Jo jag tänkte också på det, vi är väl det mest glesbefolkade landet i hela världen om inte nåt annat land har gått om oss. Jag har några bekanta i Stockholm som faktiskt bor i kollektivhus, de verkar trivas mycket väl, de tillhör såklart den där urbana medelklassen. Jag gillar verkligen den tanken och hade alla dagar i veckan bott i så men resten av familjen ska vilja och där är det tvärnej dessvärre. Vi bor i lägenhet med gemensam tvättstuga och jag tycker det är helt underbart, jag har noll behov av en egen tvättstuga, jag är varken praktisk eller händig så om skiten går sönder vilket alla maskiner gör förr eller senare är det bara att ringa efter någon, och det ingår i avgiften!
 
Jag vill aldrig mer dela tvättstuga! Jag har dåliga erfarenheter från flera håll, olika områden och orter i Sverige. Värsta var när vi skulle hämta torra tvätten runt kl. 22 och någon hade tagit ut vår tvätt som var dyngsur för att torka sin egen. Personen ifråga dök upp men förstod inte språket. Så eftersom tvättstugan låstes kl. 22 fick vi sitta och vänta på tvätten skulle torka.

Många gånger man kom hade någon tagit ens maskiner, eller torktumlare. Vi vart så trötta på det att vi installerade tvättmaskin i lägenheten. Sedan när vi flyttade så började tvättstugemardrömmen om igen. Fick installera en kombinerad maskin istället för att kunna tvätta hemma. Älskar att bo i hus numera och ha egen tvättstuga!

Delat kök har jag upplevt på håll. När jag var student bodde maken i korridor och många vänner. Var ofta ej rent, man har olika perspektiv på att städa efter sig. Jag som dessutom gillar att laga mat, baka och fixa med hundgodis skulle aldrig kunna dela kök. Ursäkta, men jag tänkte torka lite kycklinghjärtan hela dagen - det är lugnt eller hur?
 
Jag ser redan kaoset, alla dom som inte plockar undan eller städar efter sig. Kommer väl finnas kökslappar istället för tvättstugelappar.

Hur skulle det funka om man vill baka? Måste man då kanske bjuda de andra och baka extra mycket?
Jag älskar att ha egen kök, kunna gå till kylskåpet när jag vill och göra något jag är sugen på.
För alla som inte gillar den sociala biten tror jag eget kök är bättre också.

Tyvärr ser jag redan en del problem med det, bor man med skötsamma grannar kanske det skulle kunna funka. Men ska man behöva gå x antal meter extra bara för att man blev sugen på att poppa popcorn i kastrull? Nja... inget för mig i alla fall det märker jag.
Det blir väl som när man bor i korridor? Gemensamt kök, och så har man sitt eget rum. Så har ju studenter bott i evigheter, det är ju rätt många som provat på det. Så det är ju inget nytt precis. I korridor så har man i regel sin egen hylla i frys och kyl, och sen har alla ett skåp och några lådor var där man kan ha sina saker.

Man behöver inte bjuda de andra när man bakar, om man inte vill. Största problemet som jag varit med om är väl dels stölder, dels att en del lämnar köket rätt grisigt efter sig. Och sen att det kanske är fest i köket samtidigt som man själv vill sova.
 
Det blir väl som när man bor i korridor? Gemensamt kök, och så har man sitt eget rum. Så har ju studenter bott i evigheter, det är ju rätt många som provat på det. Så det är ju inget nytt precis. I korridor så har man i regel sin egen hylla i frys och kyl, och sen har alla ett skåp och några lådor var där man kan ha sina saker.

Man behöver inte bjuda de andra när man bakar, om man inte vill. Största problemet som jag varit med om är väl dels stölder, dels att en del lämnar köket rätt grisigt efter sig. Och sen att det kanske är fest i köket samtidigt som man själv vill sova.
Visst har de det, det jag menade på är att det troligen inte kommer fungera problemfritt överallt.
 
Eeh, man delar?

Alltså, jag är verkligen ingen förspråkare för at bo i delad lägenhet, hade jag haft råd hade jag bott själv, men det är verkligen inte en sådan katastrof som en del i denna tråden får det att låta som!

Det beror kanske på hur man är som person, jag skulle inte stå ut med gemensamt kök. Då skulle jag hellre vara utan och leva på hämtmat.

Gemensamt kök - diss
Gemensam tvättstuga - diss
Gemensam hiss - hiss
….. så länge man inte åker samtidigt :angel:
 
Det blir väl som när man bor i korridor? Gemensamt kök, och så har man sitt eget rum. Så har ju studenter bott i evigheter, det är ju rätt många som provat på det. Så det är ju inget nytt precis. I korridor så har man i regel sin egen hylla i frys och kyl, och sen har alla ett skåp och några lådor var där man kan ha sina saker.

Man behöver inte bjuda de andra när man bakar, om man inte vill. Största problemet som jag varit med om är väl dels stölder, dels att en del lämnar köket rätt grisigt efter sig. Och sen att det kanske är fest i köket samtidigt som man själv vill sova.

Det var jättebra att bo på korridor just för bakningens skull. Jag gillar ju att baka småkakor men har samtidigt inte karaktären att spara några någon lägre tid (Även om de så ligger i frysen så kan de ätas...). När jag bodde på korridor så bakade jag ofta som terapi (perfekt att bota tentaångest med degknådande) och jag visste ju att det gick alltid åt. Av en händelse fick många av mina korridorgrannar ärenden in i köket när doften från nygräddat spred sig... :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp