tanten

Trådstartare
Hittade billiga kokhöns i affären.
Vanligen kokar jag dem med lök, morot och ett par torkade lime. Häller eventuellt i kokosmjölk eller cider på slutet.

Frågan är kort och koncis. Vad kan jag annars göra med dem?
 
Hel grön o/e rosépeppar, lagerblad samt stjälkarna från en knippa bladpersilja, spar bladen o strö över innan servering.
 
Avundsjuk!

Jag saknar det där med kokhöns, finns inte i affärerna i min närhet, annat än ibland.
När det finns tillfälligt, eller jag besöker en ort lite längre bort där jag det att det finns i en av butikerna, så har jag med frysväska och fyller den.

Några förslag:

Man kan koka två hönor i en gryta, och så rensa dem och använda till nedanstående:

Vingar lår och ben som ju har mer tydlig smak blir bra som:

Kokt höns med citronsås (rejält tryck i såsen), eller för den delen dillsås, eller currysås.
Fyllning i en kycklingpaj (resten av fyllningen och kryddningen kan varieras i det oändliga)
Som köttet i någon variant av kycklingsoppa - också oändligt många varianter
Man kan använda kycklingen i en massa rätter inspirerade av asiatisk/kinesik matlagning.
"Chicken a la King"

Brösten (som ju är lite mer smaklösa i sig själv):

Fungerar bra som kycklingen i Flygande Jakob, men ska man ha kokt höns (istf grillad kyckling), så måste man krydda mer. Jag brukar dessutom ha fräst lök (mjuk gyllengul och ett uns karamelliserad) och vitlök i "min" variant med kokt fågel.
Som kycklingen i en Ceasarsallad (karaktären på salladen kommer från den speciella dressingen, krutongerna och baconet)
Och så kan man ju använda även brösten i de rätter som nämns under vingar, lår och ben.
 
Vitt vin, lök och vitlök, och olika örter, t ex dragon, timjan, rosmarin och salvia. Kan redas med lite grädde på slutet.

Sedan är jag oerhört svag för dillkött 'a la kyckling.
 
I England är man bra på höns, men de kokar de med apelsiner eller plommon. Eller steker i ugnen på låg värme under väldigt lång tid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: Myrten
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 535
Senast: TinyWiny
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 326
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp