Bukefalos 28 år!

lisa412

Trådstartare
Nån här som har provat kokosolja som rengöring och/eller hudkräm.

Jag har yttorr hud som stramar och flagnar ibland och jag har hört att kokosolja ska vara bra. :)
 
Jag använder kokosolja till tandrengöring (oil pulling). Om du har yttorr hy är det betydligt bättre att testa mandelolja.
 
Jag använder kokosolja till både hud och hår. Har inte provat på extremt torra partier, men smörjer mig varje dag i ansiktet och händerna och har inte fått torr och narig hud som jag kan få annars. Men känns inte som att den uträttar mirakel precis. Dock gillar jag den mycket, använder den även på nyrakad och irriterad hud och tycker det funkar bra. Jag köper min av en tjej som säljer allt möjligt ekologiskt, en burk á 425 ml för 80 kr. Räcker jättelänge, så du förlorar inget på att köpa hem och testa om du allmänt känner dig i behov av en hudolja :) Jag vill inte vara utan min!
 
Har hört talas om mandelolja också men varför är det bättre?
Det är min erfarenhet. Jag har ibland extremt torr hy och eksem runt ögonen. Först testade jag kokosolja men sedan tipsade min hudterapeut om mandelolja, och det fungerade verkligen bättre! På mig i alla fall.
 
Använder du den kokosoljan som man kan köpa i mataffärer? Jag har nämligen bara använt kokosolja i matlagning hittills :d Men jag kan tänka mig att det funkar bra till annat också.
Använd inte silverpakets-oljan, den är härdad och rätt kass. Det finns dock bra ekologiska kokosoljor i de flesta affärerna också. Kung Markatta och Renée Voltaire bland annat. Själv har jag en av varje samt en 1,5 kg burk av märket Cocosa hemma :D
 
Använd inte silverpakets-oljan, den är härdad och rätt kass. Det finns dock bra ekologiska kokosoljor i de flesta affärerna också. Kung Markatta och Renée Voltaire bland annat. Själv har jag en av varje samt en 1,5 kg burk av märket Cocosa hemma :D

Ja precis, det är de ekologiska kokosoljorna på burk jag menar och använder :) Men det är bra att du säger till!
 
Det är en väldigt gammal metod för tand- och munrengöring där någon tesked kokosolja sköljs runt i munnen ca 15-20 min. Oljan drar till sig bakterier och gucka och man får renare vitare tänder, friskare tandkött, bättre andedräkt mm.
Låter jättebra, men är det inte fruktansvärt äckligt och jobbigt att skölja så länge? :)
 
Jo, första gången var det lite kväljningskänsla måste jag medge... Men man vänjer sig :-)

Fascinerande! Jag har en bekant som gör samma sak med olivolja varje morgon. Inte det mysigaste ljudet att lyssna på när vi var flatmates ;) men nu blev jag nyfiken på vad som kan vara skillnaden mellan de två... Hon angav väl ungefär samma anledningar du du gjorde för kokosoljan.
 
Man kan använda alla typer av vegetabiliska oljor. Sesam-, kokos- och solrosolja är vanligast.
 
15-20 minuter!?
Jag som tycker det är alldeles för långt med två minuter eltandborste.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Ponylove
·
Kropp & Själ Mina händer ser rätt hemska ut....:cautious: Sedan hästen behövde barfotaboots i höstas har mina händer verkligen fått ta stryk. Bootsen...
Svar
11
· Visningar
1 055
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Sen många år brukar jag ibland känna som en trådaktig sak som sitter på insidan av kinden. När jag petar på den med tungan känns det som...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Rosett
·
Kläder & Bli fin Nån här som provat tvättbollar, funkar de, man ska ju kunna bli av med djurhår och sånt. :angel:
Svar
1
· Visningar
281
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp