Koksaltlösning på sår!

W

Wobbler

Hur ska ett sår vara för att man ska använda Koksaltlösning på det :confused:
 
Ett sår. Koksaltlösning är aldrig nån fara att ha på sår, oavsett hur de ser ut.
 
Precis. Men jag tycker att det är slöseri med pengar att använda NaCl på sår på en häst. Vanligt tvål och vatten funkar utmärkt till sår som inte är "rena", som operationssår.

Samma åsikt gäller för sår på människor!

// K
 
Det är väl inget slöseri? Billigare kan man ju knappast komma undan, en msk salt och en l vatten som kokat upp och sen svalnat!
 
Hur ska man tvätta såret med tvål och vatten :confused:

Med svamp :confused:

Bomull :confused:

Händerna :confused:
 
Vad jag menar är att det går precis lika bra med tvål och vatten, precis som på människor. Onödiga pengar blir det när man köper koksalt på apoteket. Det är klart att det inte blir dyrt när man gör eget koksalt, men det tar ju tid att koka upp vatten och vänta på att det ska svalna varje gång man ska tvätta såret.

Men självklart får man göra som man vill.

// K
 
Jag brukar använda en ren kompress när jag tvättar sår.
Och sedan "duttar" jag på såret. Kompressen ska vara rejält blöt.
Tänk även på att du ska vara ordentligt ren om händerna och gärna ha handskar på dig. "människobakterier" är inte bra för pållen att få i såret.

// Anna
 
Jag har inte varmvatten, och det är svårt att få bort tvålen och ordentligt rent med kallt vatten i hink.
 
Du får göra precis som du vill. Jag tänker inte åka hem till dig och kolla hur du gör... :smirk:

Jag försöker bara säga att det är onödigt att köpa koksalt på apoteket (sk "Sårtvätt") eftersom det går lika bra med vatten. Vill du göra eget koksalt så får du göra det, det är inte fel att göra så. Jag bara säger hur jag gör och vad jag tycker (vilket inte alltid är lika med en definitiv sanning!).

// K
 
Det som dock är mkt bra med den koksaltlösning man köper på apoteket är att den har en pip, så man kan skölja rent även om det har blivit fickor.
 
Jag tvättar sår med Lactacyd och vattenslang.
Och gör då på samma sätt som när jag schamponerar håret.
Jag tvättar ett stort område runt såret också.

Jag gillar också koksaltlösning.
Jag kokar själv och använder gamla plastsprutor som jag kokar med i lösningen till att spola i fickor med.
Det där med sterilt är inte så mycket att bry sig om, det blir ändå inte sterilt runt hästens sår hur mycket man än försöker. Men RENT är mycket viktigt.
 
Vad vi har fått lära oss på ssk-utbildningen så är det MYCKET vatten som gäller, eller koksaltlösning för den delen. Man kan ju alltid koka upp vatten och salt och hälla på en ren pet-flaska eller nåt.

Däremot ska man inte störa sårläkningen med sprit och dyl, det förlänger bara läkningstiden eftersom man tar död på de nybildade cellerna. (om det inte är mycket smutsigt dvs.)
 
Koksaltlösning är uttorkande och är bra för
vätskande sår och exem. (Finns även i gelform på tub som
håller blött längre.)

Vid infekterade sår håller det såret öppet så det
kan läka innifrån och inte kapsla in infektionen
med längre läkningstid som följd.

Som någon nämner så ska sårytan blötas ned rejält
och ofta. Sen när såret läkt och torkat ut kan det
vara lämpligt med mjukgörande salva.
 
Tvätta alltid sår med en ren lösning så att du får bort smuts och bakterier. Sen är det att rekomendera att spraya på ett skyddande sårspary.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eventuella linsbärande bukefalister - hjälp mig! Jag har månadslinser och ska sova borta i natt. Jag inser nu att jag har missat att...
2
Svar
24
· Visningar
2 033
Senast: aiquen
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla. Jag har haft kontakt med veterinären och de har kollat men säger att dessa sår är styngflugor som orsakar detta. Tänkte...
2
Svar
21
· Visningar
2 962
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
704
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp