Kolan skurit sig?

lizzie

Trådstartare
Jag har försökt kola kola av margarin, sirap socker och kondenserad mjölk.

Smeten har nu bokat i 30 min- skulle koka 20 - för att bli en seg smet som ska hällas över shortcakes.

Men margarinet ligger och flyter ovanpå - har smeten skurit sig? Eller vad har jag gjort för fel?

/Lizzie
 
Har ingen aning. Värmde försiktigt och lämnade inte kastrullen. Första gången jag ger mig på detta. Skulle baka millionairs shortcakes. Men skippar nog kolalagret :crazy:

Lizzie
 
Margarin tycker jag kan uppföra sig klurigare än smör, jag tror spontant att det är det som är ”felet” men vet tyvärr inte hur det åtgärdas.

Det kan ju skära sig generellt om det kokas för länge men den tiden borde inte varit ett problem. Men om det heller inte tjockat på sig alls under den tiden så tror jag att du haft för låg temperatur? Eller om du rört som en blådåre för kan det också separera :D
 
Det stod smör i receptet, men tänkte inte på det utan tog margarin som jag hade hemma. Kanske är där som problemet ligger...

Jag rörde inte mycket i smeten.

/Lizzie
 
Jag fick hälla ut smeten - stavmixer, visp etc - inget funkade. Så fort smeten stannat till så la sig det smälta margarinet ovanpå. Något skumt hände och jag får göra nytt försök.

/Lizzie
 
Margarin beter sig ju generellt sett rätt annorlunda från smör då margarin i princip är härdat oljefett och smör är en mejeriprodukt. Har aldrig provat att göra kola på just margarin, så ingen aning om ifall det ens går?
Jodå. Jag blev tvungen att googla för jag undrade hur folk som inte får äta mjölkprotein löser det. Hittade recept på mjölkfri kola:

Ingredienser
PORTIONER: ca 40 portioner
  • 50 g mjölkfritt margarin
  • 3 dl strösocker (270 g)
  • 3 dl sojagrädde eller annan mjölkfri gräddersättning som havregrädde eller kokosgrädde (300 g)
  • 1 1/2 dl ljus sirap (210 g)
  • 1 tsk vitvinsvinäger
  • 1 krm salt
https://www.ica.se/recept/mjolkfri-kola-719785/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 123
Senast: Rugge
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 939
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Har ni tips? Jag har konstaterat att jag nog har ganska dåligt självförtroende. Och inte gjorde de senaste två årens depressionsproblem...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp