kolesterol....

tanten

Trådstartare
Min läkare har ordinerat kolesterolsänkande medicin. Hon var tveksam först eftersom man får värk av dem. Men nu har jag efter nytt blodprov fått det utskrivet i alla fall.

Jag får så ont! Vaknar med smärtor i armarna och nacken och är stel och osmidig. Gick ner på knä igår och fick trixa en del för att ta mig upp igen. Funderade hur jag skulle göra om jag inte kunde komma upp....Värktabletterna är mina bästa vänner numera.

Finns det ens andra sätt än medicin att sänka kolesterolet? diet? Ännu mer motion? All motion ger ännu mer värk.

Jag är en smula desperat. Det här är inget roligt liv att leva.
 
Aha, så det är därför jag har blivit stelare och fått mer ont!:idea:

Har ingen aning om andra sätt att sänka kolesterolet mer än att ändra dieten. Men hoppas att det löser sig för dig!
 
Synen på kolesterol har förändrats under de senaste åren.... Tyvärr har läkarna inte förändrats eftersom de till stor del är styrda av läkemedelsindustrin.... Jag slutade med mina statiner för X antal år sedan, äter idag en liberal LCHF kost och mår lysande. Mina kolesterolvärden är bättre än någonsin.... (men ändå tjatar min läkare om att jag borde nog ta lite statiner....)
Tycker kostdoktorns lilla grundkurs i kolesterol är ganska bra.... kanske något för dig att läsa (om du inte redan gjort det) http://www.kostdoktorn.se/kolesterol.
 
Synen på kolesterol har förändrats under de senaste åren.... Tyvärr har läkarna inte förändrats eftersom de till stor del är styrda av läkemedelsindustrin.... Jag slutade med mina statiner för X antal år sedan, äter idag en liberal LCHF kost och mår lysande. Mina kolesterolvärden är bättre än någonsin.... (men ändå tjatar min läkare om att jag borde nog ta lite statiner....)
Tycker kostdoktorns lilla grundkurs i kolesterol är ganska bra.... kanske något för dig att läsa (om du inte redan gjort det) http://www.kostdoktorn.se/kolesterol.
Kan bara hålla med. är ute på samma resa och mina värden är bra till utmärkta trots jag slutat med statiner som jag fick muskelförsvagning av och kom till slut knappt upp på hästen:cry:
Har samma svar från min läkare att jag bör nog ta dem i alla fall, de vågar väl inte säga annat. En sidoeffekt är att jag gått net 7 kg på 3 månader :D Har också en helt annan energi och inga dippar av blodsockerfall utan det ligger på en stabil låg nivå.

Rolle
Som har tappat fettskräcken
 
Synen på kolesterol har förändrats under de senaste åren.... Tyvärr har läkarna inte förändrats eftersom de till stor del är styrda av läkemedelsindustrin.... Jag slutade med mina statiner för X antal år sedan, äter idag en liberal LCHF kost och mår lysande. Mina kolesterolvärden är bättre än någonsin.... (men ändå tjatar min läkare om att jag borde nog ta lite statiner....)
Tycker kostdoktorns lilla grundkurs i kolesterol är ganska bra.... kanske något för dig att läsa (om du inte redan gjort det) http://www.kostdoktorn.se/kolesterol.
Högst intressant.

Som jag mår du är det (skvallra inte för min läkare ;)) högst troligt att jag äter tabletterna inför provtagningar och skiter i dem däremellan.

Om jag ska leva vill jag ha ett liv. Inte som jag mår nu. :(
 
Kan bara hålla med. är ute på samma resa och mina värden är bra till utmärkta trots jag slutat med statiner som jag fick muskelförsvagning av och kom till slut knappt upp på hästen:cry:
Har samma svar från min läkare att jag bör nog ta dem i alla fall, de vågar väl inte säga annat. En sidoeffekt är att jag gått net 7 kg på 3 månader :D Har också en helt annan energi och inga dippar av blodsockerfall utan det ligger på en stabil låg nivå.

Rolle
Som har tappat fettskräcken
Muskelförsvagning?

Kan det vara därför jag inte orkar simma lika långt längre? Min kondition verkar usel. Jag får ont när jag simmar. Inte som förr, att jag efter ca 700-800 meter var uppvärmd och kunde simma ytterligare samma sträcka. Nu slutar jag vid en km eftersom allt gör så ont.
 
Högst intressant.

Som jag mår du är det (skvallra inte för min läkare ;)) högst troligt att jag äter tabletterna inför provtagningar och skiter i dem däremellan.

Om jag ska leva vill jag ha ett liv. Inte som jag mår nu. :(

Läkarna vill ofta bara presentera det totala kolesterolvärdet..... Men det säger ju inte allt... Bra information om de olika kolesterolvärdena i länken du fick..... överhuvudtaget är kostdoktorns hemsida bra och hans bok klart värd att investera i och läsa..... (och sedan får man själv avgöra om man vill hoppa på tåget till ett hälsosammare leverne...)
 
Läkarna vill ofta bara presentera det totala kolesterolvärdet..... Men det säger ju inte allt... Bra information om de olika kolesterolvärdena i länken du fick..... överhuvudtaget är kostdoktorns hemsida bra och hans bok klart värd att investera i och läsa..... (och sedan får man själv avgöra om man vill hoppa på tåget till ett hälsosammare leverne...)
Hrm... Enligt min unga läkare så är mitt "onda kolesterol" för högt. Det goda dito är ok.
 
Läkarna vill ofta bara presentera det totala kolesterolvärdet..... Men det säger ju inte allt... Bra information om de olika kolesterolvärdena i länken du fick..... överhuvudtaget är kostdoktorns hemsida bra och hans bok klart värd att investera i och läsa..... (och sedan får man själv avgöra om man vill hoppa på tåget till ett hälsosammare leverne...)
Ja det är upp till var och en som du säger men man ska tänka på att detta är en gräsrotsrörelse som inte sponsras av läkemedelsföretag eller livsmedelsindustrin. Som nämnts är Sveriges största hälsoblogg kostdoktorn.se en bra start för att bilda sig en egen uppfattning.
En liten parantes, hjärnan är storkonsumtion av kolesterol, c:a 25 % går till hjärnan:angel:

Rolle
 
Får man fråga hur gammal du är? För kvinnor över viss ålder har ju forskningen faktiskt visat att lågt kolesterol snarare är en riskfaktor...

Att bara dela upp i det "goda" och det "onda" kolesterolet är dessutom en förenkling, det "onda" består av två olika typer av partiklar och bara den ena typen sätts i samband med hjärt- kärlsjukdom.
 
Ser man på biverkningslistan i FASS för ett av våra vanligaste statiner så blir man ju mörkrädd..... Man "kan" få Diabetes t.ex även om det säkerligen är rätt sällsynt....
 
Högst intressant.

Som jag mår du är det (skvallra inte för min läkare ;)) högst troligt att jag äter tabletterna inför provtagningar och skiter i dem däremellan.

Om jag ska leva vill jag ha ett liv. Inte som jag mår nu. :(

Är det inte bättre att vara ärlig och tacka nej?
Och att föra en diskussion om hur tung riskfaktor det är, sammanvägt med övriga eventuella riskfaktorer? Högt kolesterol är inte en sjukdom, utom i få familjer där "alla" får blodproppar i lungorna och liknande enbart pga höga blodfetter men då är det extremt höga siffror vi pratar om och man brukar veta om det, om man hör till en sådan familj.
För majoriteten handlar förhöjda blodfetter om en viss riskökning för senare insjuknande i exempelvis hjärtinfarkt och stroke. Man ska väga samman blodfetterna med övriga riskfaktorer som rökning, övervikt, blodtryck, eventuell diabetes. Sedan försöker man avgöra nyttan av behandling.
Det som är "modernt" just nu är att man antingen ska bry sig om enbart LDL (det "onda" kolesterolet) och sikta på antingen under 2.0 eller för vissa grupper under 1.8, alternativt halvera utgångsvärdet.
Utom när det gäller fönstertittarsjuka där det moderna är att man ska sätta in statin i hög dos och helt strunta i vilka blodfettsvärden man har.
Att läkarna "måste" rekommendera behandling handlar om en skyldighet att följa "vetenskap och beprövad erfarenhet" och när det gäller blodfetterna är det "vetenskap" som ska följas. Vilket för övrigt Kostdoktorn inte gör. Och jo, jag känner Andreas personlgen från lite olika möten.

Du vet väl om att man inte måste följa sjukvårdens rekommendationer? Man har som patient rätt att tacka nej till föreslagen behandling. Läkarens jobb är att diskutera med dig för att förvissa sig om att du gör ett "informerat" val.
 
Är det inte bättre att vara ärlig och tacka nej?
...
Du vet väl om att man inte måste följa sjukvårdens rekommendationer? Man har som patient rätt att tacka nej till föreslagen behandling. Läkarens jobb är att diskutera med dig för att förvissa sig om att du gör ett "informerat" val.
Jooo....

Som det känns nu är jag en krånglig patient ändå.:crazy: Känns som om jag inte vill starta samarbetet med denna nya vettiga och kloka läkare med en strid.

Jag kan ta diskussionen längre fram, om den behövs.

Den här läkaren har kört igång en hel genomgång med mig. Jag har ultraljudat njurarna (finfina) Jag ska göra en gastroskopi och jag får mängder med piller.

Äter 14 piller varje morgon och 3 varje kväll.

Jag som tyckte att jag mådde strålande innan...
 
Att läkarna "måste" rekommendera behandling handlar om en skyldighet att följa "vetenskap och beprövad erfarenhet" och när det gäller blodfetterna är det "vetenskap" som ska följas. Vilket för övrigt Kostdoktorn inte gör.
Nja, skulle väl vilja säga att han följer de senaste 5-6 årens vetenskapliga rön och de meta-analyser ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Metaanalys) som numera görs. Han råder heller ingen som fått rådet att ta statiner av sin läkare att inte göra det. Det är upp till en själv att avgöra.
Vad han, och många med honom över hela Världen säger idag är att fett (mättat och omättat) inte är farligt som vi länge trott utan att det finns vetenskaplig grund för det.
Men som sagt, gå gärna i själva och bilda en uppfattning.

Rolle
 
Jooo....

Som det känns nu är jag en krånglig patient ändå.:crazy: Känns som om jag inte vill starta samarbetet med denna nya vettiga och kloka läkare med en strid.

Jag kan ta diskussionen längre fram, om den behövs.

Den här läkaren har kört igång en hel genomgång med mig. Jag har ultraljudat njurarna (finfina) Jag ska göra en gastroskopi och jag får mängder med piller.

Äter 14 piller varje morgon och 3 varje kväll.

Jag som tyckte att jag mådde strålande innan...

Att du får ont och blir mindre rörlig är väl en utmärkt anledning till att inte fortsätta med statinerna, det kan ju inte vara hälsofrämjande på sikt.
 
Liten parantes: ldl kolesterolet kommer i två versioner beroende på om det kommer från fett eller kolhydrater. Antingen små och täta < 25 nm och är inflammatoriska och därför är skadliga, från kolhydrater eller som de ska vara stora och fluffiga som de blir av fett.

Om man vill ta del av de senaste forskningsresultaten för att bild sig en egen uppfattning.

Rolle
 
Liten parantes: ldl kolesterolet kommer i två versioner beroende på om det kommer från fett eller kolhydrater. Antingen små och täta < 25 nm och är inflammatoriska och därför är skadliga, från kolhydrater eller som de ska vara stora och fluffiga som de blir av fett.

Om man vill ta del av de senaste forskningsresultaten för att bild sig en egen uppfattning.

Rolle

Om man vill lyssna på, vilket är bra som grund för vidare forskning för att se om resultat går att reproducera, små forskningar som är mindre välgjorda.
 
Min läkare har ordinerat kolesterolsänkande medicin. Hon var tveksam först eftersom man får värk av dem. Men nu har jag efter nytt blodprov fått det utskrivet i alla fall.

Jag får så ont! Vaknar med smärtor i armarna och nacken och är stel och osmidig. Gick ner på knä igår och fick trixa en del för att ta mig upp igen. Funderade hur jag skulle göra om jag inte kunde komma upp....Värktabletterna är mina bästa vänner numera.

Finns det ens andra sätt än medicin att sänka kolesterolet? diet? Ännu mer motion? All motion ger ännu mer värk.

Jag är en smula desperat. Det här är inget roligt liv att leva.

Du kanske ska be om att få prova en annan sort blodfettssänkande?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp