Bukefalos 28 år!

Kolhydrater och proteiner

Saigon

Trådstartare
Vilket kraftfoder innehåller mest resp. minst med kolhydrater?
Hur mkt är maxgivan på soja per dag för stor häst?
:confused: :confused: :confused:
 
Betfor borde innehålla mycket kolhydrater eftersom det är både protein- och fettfattigt.

Maxgivan på soja är 100 g/100 kg häst.
 
Du får specifiera dig vad du menar med kolhydrater. Är det WSC du menar, stärkelse är också en form av kolhydrater, även fibrer. Det är väldigt sällan man talar om kolhydrater i fodermedel. Sen är det lite olika räknesätt beroende på om det är kraftfoder eller vallfoder. Vallfoder beräknas kolhydraterna enligt ett samband på fodrets innehåll av råprotein och för kraftfoder, summan av växttråd och NFE. Så det är inte helt lätt att säga vilka fodermedel som innehåller mest/minst kolhydrater så här på rak arm.....

Via AAT och PVB formlerna kan man räkna ut de smältbara kolhydraterna. För hö och ensilage finns det liiiiiite enklare formler men man måste då veta den omsättbara energin.
 
Hej Gammeln.

Kan du inte utveckla lite? För människor kommer ju energin från fett, protein, kolhydrater och alkohol - varför är det inte så för hästar? Vad är det som gör att det är så mycket svårare (förutom smältbarheten då?). Varför går det inte att ta energi - fett - protein = kolhydrat? Alkohol ingår väl inte så mycket i hästfoder.

NFE = lättlösliga kolhydrater? Övriga förkortningar har jag ingen aning om, och jag gissar att det gäller de flesta här. Jag tror att du får underkänt på tredje uppgiften...
 
Ösch....detta är ju himla komplicerat.

Hej Gammeln.

Kan du inte utveckla lite? För människor kommer ju energin från fett, protein, kolhydrater och alkohol - varför är det inte så för hästar? Jo så är det även för hästar. Vad är det som gör att det är så mycket svårare (förutom smältbarheten då?). Varför går det inte att ta energi - fett - protein = kolhydrat? Alkohol ingår väl inte så mycket i hästfoder. Därför att det finns energi i fett och protein och att kolhydrater är bara ett sammlingsnamn. Det finns ingen analysmetod som man får ut i enheten kolhydrater, tex 67,5g kolhydrater/kgTs. Här får man använda sig av flera olika analysmetoder för att få fram tex WSC, stärkelse, NDF, ligning, dessutom får man använda sig av olika formler

NFE = lättlösliga kolhydrater? (N-Free Extractives) Övriga förkortningar har jag ingen aning om, och jag gissar att det gäller de flesta här. :smirk: Jag tror att du får underkänt på tredje uppgiften...
 
Jag tänker ju gärna simpelt...

Om X innehåller 320 kcal per 100 g, och (nu minns jag inte exakt):
1 g fett = 7 kcal
1 g protein = 4 kcal
1 g kolhydrater = 4 kcal

Om X då innehåller
25 g protein = 100 kcal
20 g fett = 140 kcal

så återstår 80 kcal = 20 g kolhydrater

Samlingsnamn eller inte, så borde kolhydraterna vara det som blir över efter fettet och proteinet? Att det sedan kanske inte är så intressant med "kolhydrater" är ju en annan femma.
 
Om analysmetoden får fram energin exakt som en hästs matsmältningssystem räcker det ju med MJ. Men kolhydrater kan ju vara olika, från sackaros till lignin och cellulosa. (liiite slak lina får jag medge...) Gammeln; Hur användbart är NDF för häst? På nötkreaturssidan pågår ju nån sorts tvist med två läger, en AAT/PBV, en annan med fiber som ledstjärna. Hur funkar hästen här? Vet du? Nån annan? Är 9 MJ/kg ts lika värdefullt vid 400 som vid 600 NDF? Ideal? 9 MJ & 550 NDF?? Högre?(gissar). Skillnader mellan växtslagens fiberkvalitet??...
 
Jag uttrycker enbart min åsikt och inga absoluta sanningar:
Jag som har fånghäst skulle betala mer för foder innehållande en högre del NDF (samma MJ) eftersom andelen stärkelse och främst fruktaner är då lägre.
Tyvärr är jag nog ensam om detta...än!
 
Fruktaner? Vad är det? Kedjor av fruktos? Hur tänker du ang fånghäst...? Är du kemist?
Mkt intr.
 
Nåt i den stilen ja. Men det är ju det jag säger att vi har ingen analysmetod som klarar detta i ett snafs utan här får man analysera var sak för sig och sedan räkna ihop detta. Detta gäller som sagt kraftfoder och är en mycket komplicerad sak. Först ska du analysera fram Rp, fett, växtråd NFE och aska. Därefter ska du räkna fram en smältbarhetskoefficient och därefter ska du multiplicera med en sk E-faktor för energin i varje smältbart näringsämne.

Sen det här med kolhydrater så kan vi dra ett exempel. Vi har två foder med lika mycket kolhydrater i. Detta säger ju ingenting förren vi vet vad för slags kolhydrater vi har. Säg att vi har kolhydrater för 100g iform av WSC i ett foder och i ett annat har vi ocskå 100g kolhydrater men då iform av NDF. 100g kolhydrater iform av NDF är ju inte alls intressant i den meningen. Då har man ju hellre detta i form av WSC :)

Defenitionsmässigt är kolhydrater socker, stärkelse och NDF. Men även protein, fett innehåller kolhydrater. Så när man räknar ut MJ för ett fodermedel så måste man ta hänsyn till Rp, Fett, Växttråd, NFE och Aska. Detta gäller kraftfoder. För grovfoder så använder man sig av VOS-metoden för att bestämma MJ och den kan svepa hela köret på en gång och man behöver inte ta hänsyn till Rp, Fett, Växttråd, NFE och Aska. Denna metod fungerar inte på kraftfoder, visst kan man göra detta men resultaten blir inte bra + att man bestämt detta så från "visst håll".
 
Om analysmetoden får fram energin exakt som en hästs matsmältningssystem räcker det ju med MJ. Men kolhydrater kan ju vara olika, från sackaros till lignin och cellulosa. (liiite slak lina får jag medge...) Gammeln; Hur användbart är NDF för häst? På nötkreaturssidan pågår ju nån sorts tvist med två läger, en AAT/PBV, Detta är ju redan genomfört en annan med fiber som ledstjärna. Numera vill man även beskriva lösligeten i NDF-värdet genom att ange ett EFD-värde. För vallfoder kan EFD-värdet skattas med formeln 6,99*y-22,4 där y = OE i MJ/kgTs Hur funkar hästen här? Vet du? Vet ej, det är inte så mycket gjort vad gäller smältbarhetsförsök på häst. Då får vi blicka utomlands för i Sverige är detta inte tillåtet (har jag för mig) Nån annan? Är 9 MJ/kg ts lika värdefullt vid 400 som vid 600 NDF? Ideal? 9 MJ & 550 NDF?? Högre? 9MJ är 9 MJ oavsett NDF värdet eftersom 9MJ är omsättbart. Grejen är väl den att du får ge mer/mindre av fodret för att komma upp till 9 MJ beroende på NDF-halten (gissar). Skillnader mellan växtslagens fiberkvalitet??...
 
följdfråga: nu när vi läst naturkunskap i skolan har vi lärt oss grunderna om sockerkedjor(kolhydrater) men jag minns knappt något...var det inte så att stärkelse är bra för människor och cellulosa är bra för hästar?Och att bägge är kolhydrater?
 
Jodå, stämmer.

Stärkelse finnsi spannmål, pellets och müsli (kraftfoder) cellulosa i grovfoder. En del kraftfoder innehåller malda/hackade halmbitar/gräs/havreskal för att likna riktigt grovfoder. Stärkelsen tas främst upp i tunntarm, cellulosa bryts ned i blindtarmen.

Spannmål är för hästen som socker för oss, och cellulosa är för hästen som långa kolhydrater för oss. Cellulosa är extremt långa kolhydrater, som vi inte kan bryta ner. Men det är hästen byggd för. Opererar man bort blindtarmen på en häst blir det inget bra. På oss spelar den ingen roll,

McDonalds hävdar ju att deras mat är nyttig...
 
japp! Fruktaner är vattenlösliga kedjor av fruktos och de finns i höga halter i de växter som överlever i Sverige. Vid injektion av låga doser har fruktaner utlöst fång inom 24 timmar (jag har rapporten hemma om ni vill ha min källa).

Ja, jag är kemist, men jag har inen växtkunskap (läkemedelssidan :D). Jag började läsa på när jag sökte orsaken till min hästs fånganfall för några år sedan och bestämde mig för att börja forska lite själv på fritiden.
Min tanke är att få fram vall och foder med en låg fruktanhalt (stärkelsen varierar inte lika mycket beroende på temperatur). På menyn har jag nu: Lusern, bermudagräs och rajgräs :d.
 
Att kaffedrickarna tar tredje uppgiften på allvar och talar ur skägget i stället för i tungor är ju också ett alternativ... :devil:
 
I alla dessa vetenskapliga termer slänger du med något så banalt som termen "socker"?? Menar du en disackarid av fruktos och glukos?
Specifiera tack, och då menar jag inte färgen :cool:
 

Liknande trådar

Katthälsa Megara ska börja få hälften RC torrisar och hälften Bozita blötmat för att se om det kan fixa hennes mage. Jag försöker räkna ut hur...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: Sol
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp