Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

morris

Trådstartare
Finns det sådana?

Jag testade att göra pannkakor på mandelmjöl för ett tag sedan, men blev lite besviken på att de smakade mer omelett än pannkakor :( Har tittat runt på en del olika recept på kolhydratfattiga pannkakor, men proportionerna ägg - mjöl - vätska verkar vara ungefär desamma...

Någon som har något tips? Är det bättre att använda något annat mjöl än mandelmjöl? Något man kan göra för att inte behöva så många ägg?
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Jag har alltid mycket ägg i, och vispar en äggvita eller två för att få dem lite lättare och krispigare. De mättar ju mycket bättre med ner ägg. Jag har vanligt mjöl eller fullkornsmjöl och ibland mosad banan i smeten. Bananen gör dem också fluffigare och de mättar bra.
Om du vill smaksätta lite så häller jag ibland i lite kakao i smeten, och lite vaniljsocker. De blir ju lite dessertigare om man vill ha det.

Jag har inget riktigt recept utan jag häller i tills smeten får rätt konsistent. Men minst 1ägg per person. Brukar göra 2-3 pannkakor per ägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Jag brukar göra kesoplättar, supergoda! Jag tycker inte de smakar så mycket omelett, men de är ju mer mättande än vanliga plättar.

Ta en liten burk keso, 2 ägg och 4 msk mjöl (valfritt vilken sort), vispa ihop och grädda!
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Använd bara äggvita (finns att köpa äggvita på flaska), det innehåller nästan inga kcal!
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Jag gör (av förklarliga skäl) glutenfria pannkakor, tycker de smakar som normala pannkakor.

Nu vet jag ju inte hur kolhydratfattigt glutenfritt mjöl är... kan tänkas att ris- och majsmjöl har mycket högre kolhydrathalter än mandelmjöl. Hur är det med bovetemjöl? Durra?
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Svarar alla:

Det blir bättre om man använder äggvita istället för hela ägg alltså? Det måste testas! Hur många äggvitor behövs för att motsvara ett "vanligt" ägg? Ska de vispas innan (a la maräng typ?), eller hällas i som de är?

Jag har nog aldrig köpt keso faktiskt - är det någon speciell sort man ska kolla efter? Hur stor är en "liten" burk? :o Funkar receptet för mandelmjöl och kokosmjöl också?

Det är inte kalorierna jag är ute efter (de bryr jag mig inte om ;) ) utan det är just mängden kolhydrater jag vill få ner (därav mjölbytena).
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Glutenfritt vetemjöl innehåller tyvärr ungefär lika mycket kolhydrater som vanligt vetemjöl. Majsmjöl, bovetemjöl, durumvetemjöl, grahamsmjöl och rågmjöl ligger också i ungefär samma kaliber (cirka 70g kolhydrater per 100g mjöl). Rismjöl kände jag inte till, men kollade upp och det verkar vara samma sak där också...

Mandelmjöl och kokosmjöl innehåller under 20g kolhydrater per 100g mjöl, men de verkar inte ha riktigt samma egenskaper som "vanligt" mjöl - inte om man ser till mitt pannkaksförsök i alla fall!
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Ja, durramjöl ligger också där ser jag, 73.
Teffmjöl ligger också högt, 63.

*försöker komma på fler mjölsorter*
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Nu ska vi se. Fiberhusk och pofiber ska man kunna använda som mjölsubstitut. Det kan bli dyrt då det är små förpackningar dock. Finns de som använder det i mycket högre dosering än här. Det kanske kan vara värt ett försök i alla fall, eller att blanda?

Hittade en bra länk här.
LÄNK
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Ah, läste fel! Du tänker alltså pannkakor lite a lá LCHF? Då vet jag inte om det spelar så stor roll om du har äggula eller inte..
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Hm, fiberhusk kanske är att testa då. Undrar hur den "geleartade" konsistensen ger sig uttryck i pannkakor? Någon som har testat/har erfarenhet av det?!

Blandning har jag också funderat på, men där måste man kanske helt enkelt testa sig fram...? Google vill inte samarbeta med mig på den fronten :meh:
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Ja, precis, något åt det hållet. Bara det är lite kolhydrater är jag nöjd :)
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Jag gör med kokos ibland.
Ägg, kokosflingor, lite mjöl ( en matsked eller så) mjlök, vanilj och en nypa salt. Lite bakpulver kan lätta upp.
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Intressant. Smakar det fortfarande pannkakor då? Eller blir det "ny" maträtt då? Binder kokosen ihop något eller är det bara äggen som är bindemedel?
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Kokosen binder dåligt, men jag låter det svälla i kanske 20 minuter om jag orkar vänta.
Det blir som krabbelurer, helt ok. Kan göras tunna, men jag är sämst i världen på att vända pannkakor. Man kan mosa i en banan om man vill ha dem fylligare.
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Såna här gjorde jag för längesen, vill minnas att de var helt ok, även om det inte var "riktiga" pannkakor:

Pannkakor LCHF
4 ägg
1 dl vatten
1 dl mjölk
2 dl grädde
2 msk fiberhusk
50 gram smält smör
salta efter smak

Blanda allt i en skål, låt det stå å dra en stund.
Smeten blir ganska tjock och kletig men försök ändå få ut den så tunt som möjligt (man får in tekniken efter ett par försök).
Stek med mycket smör!
Medan pannkakorna steks är dom ganska tjocka (ca ½-1 cm), dom blir dock tunnare när den har kallnat ett par grader på tallriken.

Ät som de är eller servera med grädde och hallon.
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Ja, durramjöl ligger också där ser jag, 73.
Teffmjöl ligger också högt, 63.

*försöker komma på fler mjölsorter*

Sojamjöl? 16 g kolhydrat per 100 g, dock ingen aning om det funkar till pannkakor eller inte.
 
Sv: Kolhydratfattiga pannkakor som inte smakar omelett?

Fiberhusk och pofiber :) Dock ska man vara väääääldigt försiktig med fiberhusk för tar man för mycket blir det lätt en slemmig långfilskonsistens på smeten och sedan blir det svampkonsistens på det färdiga resultatet :eek:. I min värld är det bättre med omelettliknande pannkaka än tvättsvamp ;)
Så av föreslagna lchf recept på pannkaka skulle jag nog testa att ta kanske halva mängden fiberhusk och istället tillsätta lite pofiber.

Jag har inte testat lchf-pannkakor själv men använder dessa råvaror flitigt i annat mat och bak.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 896
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 681
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 208
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp