Kolhydratsfattigt foder.

Cillen89

Trådstartare
Var inne på klinik idag med min häst och fick konstaterat att han har shivering. Tydligen så kan det underlätta för honom om man slopar kolhydraterna i foderstaten. Men jag har dålig koll på vad som innehåller lite vs mycket kolhydrater, förutom betfor som är bara socker=100% kolhydrater.

Idag äter han;
så gott som fri tillgång på torrt hösilage
1 kg krafft groov 125
1 dl krafft miner blå
1 dl foderjäst
3 nävar (torr mängd) betfor.

Så betforen slopas helt hädanefter, frågan är om det andra är okej?

Någon här som kanske har shivering häst?
Ska man kanske ge extra utav något annat, t.ex, fiber, protein o.s.v?
Hörde något med B-vit, men det var så mycket att ta in, så jag minns inte om B-vit var något som man bör ge eller låta bli?

Hur är det med gräs, är det mycket kolhydrater i det?
Grovfoder, innehåller det mycket kolhydrater?

Många frågor det hära :o
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

Men jag har dålig koll på vad som innehåller lite vs mycket kolhydrater, förutom betfor som är bara socker=100% kolhydrater.

Betfor innehåller ca 20% socker och det är inte mera än vad ensilage/hö innehåller.
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

Betfor är alls inte bara socker. Man utvinner ju sockret från betorna, det som blir kvar, betmassan blir betfor. Man häller därmed på melass på betforen, som blir socker. Men alls inte i de propotioner du tror. Skölj betforen då, så slipper du melasssockret. Morötter och majs som ex, innehåller mer socker än betfor.
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

En häst kan inte överleva utan att äta kolhydrater.
Det är ngn som har blandat ihop begreppen.
Det finns olika sorters kolhydrater. Enkelt förklarat så finns det fibrer och socker och stärkelse. Fibrerna är jätteviktiga för hästen och antagligen ofarliga även för din även om jag inte vet ngt om sjukdomen. Men de bryts ner av grovtarmens bakterier. Fibrer finns i grovfoder och i betfor.
Socker och stärkelse däremot är olämpligt för en del hästar. De spjälkas på ett helt annat sätt inuti hästen. Grovfoder kan innehålla en del socker. Melassen i betfor gör det så vill man ge betfor så får man skölja den och hälla bort vatnnet så sockret försvinner. Stärkelse finns i spannmål. Morötter och äpplen innehåller också en del stärkelse och antagligen socker. Lite förenklat så är det kraftfoder du bör undvika (ej proteinkraftfoder som soja, potatisprotein).

Sedan kan gräs och även hö innehålla en del socker.

men jag antar att det är kraftfodret du ska ta bort i första hand.
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

Krafft groov är inte OK om du skall ge stärkelsfattigare kost.

Det finns några få färdigfoder med låg stärkelsehalt men de det är bättre att ge rena fodersorter om de skall ha nåt extra i krubban utöver grovfoder. Likaså med mineraler, de allra flesta tillskott har tillsatt socker av olika sorter som hästarna kan reagera på.

Likaså gräs och grovfoder så få bort stärkelsen kommer du aldrig att få men du kan välja i vilken grad och sort du ska ge din häst för att se om den får lindring.

Du kan med gott samvete ge ex kvarnbys mineralfoder finns många med bas av lucern eller ris. Du kan ge soja, linfrökaka, avrunnen betfor, olja, foderjäst finns även helt melassfri betfiber.

En sån här häst skall ges fiber/fettkost i försök till lindring å där är olja, betfor/fiber och soja kanonmat som bas utöver grovfoder.
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

En häst kan inte överleva utan att äta kolhydrater.
Det är ngn som har blandat ihop begreppen.
Det finns olika sorters kolhydrater. Enkelt förklarat så finns det fibrer och socker och stärkelse. Fibrerna är jätteviktiga för hästen och antagligen ofarliga även för din även om jag inte vet ngt om sjukdomen. Men de bryts ner av grovtarmens bakterier. Fibrer finns i grovfoder och i betfor.
Socker och stärkelse däremot är olämpligt för en del hästar. De spjälkas på ett helt annat sätt inuti hästen. Grovfoder kan innehålla en del socker. Melassen i betfor gör det så vill man ge betfor så får man skölja den och hälla bort vatnnet så sockret försvinner. Stärkelse finns i spannmål. Morötter och äpplen innehåller också en del stärkelse och antagligen socker. Lite förenklat så är det kraftfoder du bör undvika (ej proteinkraftfoder som soja, potatisprotein).

Sedan kan gräs och även hö innehålla en del socker.

men jag antar att det är kraftfodret du ska ta bort i första hand.

Det är inte så att jag ska ta bort ALLA kolhydrater hux flux, det går ju aldrig, såvida hästen inte kan leva på luft och det kan han inte ;) Därimot ska jag minska mängden kolhydrater.
Fiber och stärkelse har väl inget med kolhydrater att göra? Jag har fått lära mig att kolhydrater är rent socker, och stärkelse och fiber är väl inte socker?
Fiber vet jag också är livsviktigt för en välfungerande hästmage.
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

Betfor innehåller ca 20% socker och det är inte mera än vad ensilage/hö innehåller.

Vad skumt att det bara är så lite socker, jag har hört folk som blivit avrådda att ge sina hästar betfor p.g.a att det är så mycket socker så hästen kan få hål i tänderna? :crazy:
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

Fiber och stärkelse har väl inget med kolhydrater att göra? Jag har fått lära mig att kolhydrater är rent socker, och stärkelse och fiber är väl inte socker?
Fiber vet jag också är livsviktigt för en välfungerande hästmage.

Då har du fått lära dig fel.

Nu kan man aldrig lita helt hundraprocentigt på Wikipedia men det går att slå upp i vilken kemibok som helst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrat

Stärkelse omvandlas snabbt till socker i hästens tunntarm och är inte alls lämpligt att ge. Fibrer består bla av cellulosa dvs kolhydrater som fermenteras av bakterier till fettsyror.

Ordet kolhydrat är ett samlingsnamn för de organiska föreningar som innehåller kol, väte och syre i förhållandet kol: vatten
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

nänä, kolhydrater är långt mer än bara socker! :p det är helt rätt som forest skriver.

i korta drag så bör din häst äta samma sorts foder som hästar med fång och korsförlamningsproblematik. det finns särskilda blandingar för dessa hästar med reducerad stärkelse och sockerhalt, tex eggersmann revital cubes.

börja med att utvärdera om din häst kan äta endast hö. få arbetande hästar klarar sig på det eftersom dom inte får i sig tillräckliga mängder och kvoten blir för låg, men har du bra hö så kan det funka.

sen får du lägga till för att få rätt kvot och tillräckligt med protein och energi. håll dig till grovfoder så långt det går! lusern (utan melass!) och betfor (antigen melassfri eller skölj bort melassen) är trygga alternativ. har han väldigt svårt att hålla hullet kan du lägga till lite olja men det bästa är att endast ge grovfoder. absolut ingen havre, korn, majs eller annat säd, det innehåller väldigt mkt dålig stärkelse. eftersom magen och därav hela hästen mår bättre på en sån diet så kan hästar som tidigare har haft svårt att hålla hullet trots stora mängder kraftfoder bli betydligt mer lättfödda, när systemet kommer i ordning och näringsupptaget fungerar bättre.

eg bör alla hästar fodras på detta sättet, med mkt grovfoder och inget/minimalt kraftfoder. det skulle förebygga en mängd problem!
 
Senast ändrad:
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

Vad skumt att det bara är så lite socker, jag har hört folk som blivit avrådda att ge sina hästar betfor p.g.a att det är så mycket socker så hästen kan få hål i tänderna? :crazy:

Jag tycker inte alls att det är skumt, Betfor består av restprodukter (betfiber och melass) från sockerframställningen och innehåller därmed inte mycket socker. :)

(Näringsdeklaration för Betfor finns här)
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

1 kg torr betfor innehåller mindre "socker" än 1 kg havre. Dessutom om man tror att betfor orsakar hål i tänderna, så ska man vara medveten om att äpplen ger mer skada på tänderna än betfor.
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

kan tillägga att min gammla häst som hade haft fång fick uppåt 3 kg betfor (dock utan sockervattnet, jag sköljer alltid betfor) utan problem. så betfor är ett bra foder som är tryggt att ge.

det är även utmärkt för att få hästen att dricka mer. jag ger min häst 20 l vatten och 2 l uppblött betfor efter varje träningspass som han glatt slurpar i sig. hade jag gett rent vatten hade han kanske druckit 5 liter. då sköljer jag den inte eftersom det är en sån liten mängd och vattnet bör smaka lite sött för att dom ska dricka upp allting.

funkar dock inte med alla, min ponny välter hinken och äter sen betforn. smart. :p
 
Sv: Kolhydratsfattigt foder.

Mitt förslag är att du kontaktar kliniken igen och ber dem förtydliga hemgångsråden. Kontakta därefter en husdjursagronom eller likvärdig foderrådgivare som kan hjälpa dig att reda ut begreppen och upprätta en foderstat för hästen. Det framgår av ursprungsinlägget att du blandar ihop det mesta. (Vilket jag inte säger för att vara elak utan för att ge dig förutsättningar för att hjälpa din häst på bästa sätt.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 122
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 583
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har läst de gamla trådarna som google gav men kände att en ny behövdes eftersom: 1. Betfor innehåller nu bara 10,5% socker. 2...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 426
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp