Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Limelight

Trådstartare
Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :)

Förra lördagen var jag ute och körde stoet, när jag kom hem med henne så verkade hon slö och i hagen hela eftermiddagen la hon sig och sov. Såg inget annat konstigt, så trodde hon bara var vårtrött. När jag skulle ta in hästarna sent på kvällen så vägrade stoet komma, märkte att hon stod och sparkade med frambenen, tog in henne och där la hon sig raklång i boxen och stönade.
Ut och gå med henne, misstänkte kolik direkt. Ringde veterinären och han kom ut och gav henne kramplösande, B-vitamin och undersökte henne.
Det gick över på natten och på tisdagen igen var hon sig själv igen.

Jag fortsatte gå med henne hela veckan i början 15min sedan upp till 40min.
I lördags var jag ute och red henne i skritt i ca 50min.
Väl hemma i stallet så verkade hon slö, släppte ut henne i hagen och allt verkade normalt.
Efter ett par timmar började hon rulla sig, spraka mot magen. Sprang ut direkt och började gå med henne, hon försökte rulla sig hela tiden när jag gick med henne, så ringde veterinären och han kom ut efter nästan 2h :crazy:
Gav henne kramplösande, B-Vitamin. Smärtstillande tillsammans med lugnande för att hon vägra låta honom undersöka henne där bak. Lyssnade massor.
Gav henne vatten och Paraffinolja.
Grejen är den att han gav henne för mycket lugnande eller annars är hon känslig, för hon blev helt borta och ramlade omkull :(
Jag har vart med förr med hästar som får lugnande och de ska INTE bete sig så som hon gjorde.

Igår så mådde hon bättre under dagen och idag verkar allt vara normalt.

Hur kan det komma sig att hon får det 2gånger på loppet av en vecka och varför efter motionering ?
Min fundering är om jag ger henne för mycket mat, motionerar och då får hon håll/kramp som blir till kolik, men jag kan också vara helt ute och cykla.

Hon dricker ganska dåligt kan jag tycka så jag vattnar på höet, kan man tvinga i en häst vatten på något sätt ?

Veterinärerna vet inte alls vad detta kan bero på, men jag fick avmasknings medel som jag ska hämta ut idag och ge henne. Cydectin comp vet fick jag. Läst att det tar en hel del av masken.

Någon som har tips idéer vad det kan bero på eller vad jag kan göra ?
Fått tips om att ge henne A-fil på något sätt, tycker ni om det ?

Har bestämt att jag bara ska gå med henne, i början 15min sedan öka mer och mer i 2-4v innan jag vågar mig på att rida igen, livrädd att hon ska få detta igen :(

Tacksam för alla tips och idéer jag kan få..
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Men dricker hon dåligt så skulle jag ge henne massor med betforvatten eller vatten med smak (saft, med päron eller äppelsmak.)
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag funderade på igår om jag skulle ge henne mycket betfor vatten, men är det bra att ge så mycket "socker" till en häst som nyss haft kolik ?
Saft borde ju också funka, aldrig ens tänkt på det, men mycket socker i det med, men kanske inget gör ?
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Lightsaft? :idea:

Jag tror inte att det är något problem, såvida hästen inte är IR, fångkänslig, tjock etc.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Betfor är i allra högsta grad bra för tarmen, så kör på det!Ge inte pelleterat kraftfoder torrt, det sväller i tarmen, och avmaska så fort som möjligt, kan mycket väl vara masken som ställer till det, hade ett liknande fall som definitivt var mask förra våren när masken vaknade till liv efter dvalan.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Kan ju även vara att de sätter i sig det som töar fram. Gammalt gräs och äckel.

Min b-ponny fick kolik om våren när han åt gräs, löv och jord som kom fram under snön.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Ska hämta ut avmasknings medlet i eftermiddag, sedan avmaskar jag redan ikväll när jag tar in dem :)
Okej, då kör jag på lite betfor med mycket vatten i.
I vanliga fall ger jag henne pelleterat kraftfoder och kornkross, morötter och betfor. Kan jag fortsätta ge henne samma fast jag blötlägger pelletsen, men i mindre mängd eller ska jag bara ge henne betfor ett tag framöver nu ?
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Det var det veterinären misstänkte mest att hon äter något i hagen som hon vanligen inte skulle göra.
Fick din Ponny det varje vår ? Kunde du göra något för att undvika det ?
Fick den det flera gånger ?
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag skulle ge mindre mängd pelleterat kraftfoder (blötlagt), eller inget alls!

Mina tränare har haft problem med en häst som dricker dåligt och ofta får kolik.. Denna hästen har fått okoncentrerad äppeljuice utspätt i sin vattenhink, och han bara älskar det! :D
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag kommer nog ge henne mindre mängd uppblött pelleterat kraftfoder ihop med lite betfor och massor av betfor vatten.
Kanske inte är någon dum idé att testa äppeljucie eller saft eller vad hon nu kan tycka om i vattnet, vi har ganska mycket järn i vårat egna vatten, kanske därför hon inte vill dricka det. Tack för tipsen om Jucie och saft ! :bow:

Vad tror ni om att ge henne A-fil också ?
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Avmaska absolut inte om du inte har tagit maskprov som har påvisat mask och avmaska isåfall med ett medel som tar just den masken hon har. Risken finns att om du avmaskar nu så kan hon få kolik igen. Avmaskningsmedel är väldigt starkt och slår delvis ut tarmfloran så att hon kan få problem med magen av det. Både fång och kolik kan komma av att tarmfloran inte är i balans.

Det du kan göra för att motverka kolik är att ge henne en vanlig bakjäst smulad över maten. Bakjästen hjälper tarmfloran att få en bra balans igen. Blötlägg betforn i mycket vatten, så mycket som hon dricker upp och se till att ge henne det minst två gånger om dagen, gärna fler om du kan.
Vad väger hon och hur mycket grovfoder får hon i ts? Hur ofta får hon grovfoder? Hur länge har hon att äta?
Ofta vid återkommande kolik så är det att de får för lite ts och att tarmen helt enkelt inte har att jobba med dygnet runt.

Men som sagt, avmaska inte om du inte vet säkert att hon har mask!
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag blev också lite fundersam över veterinärens råd om avmaskning. Särskilt med tanke på medlet. Just Cydectin har jag fått höra är oerhört skarp och bör inte användas om hästen på något sätt är orolig i magen. T ex har jag av veterinär fått stränga förhållningsorder att absolut inte använda Cydectin innan hästen är väl inrättad på nytt ställe och väl van vid foder och miljö, just för att man kan slå ut dem totalt om magen är i minsta olag vid avmaskningen.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Hon fick ju rådet av veterinär att avmaska...

Ja och det finns många veterinärer som är skrämmande dåliga på dels avmaskning men också på hur en hästmage fungerar. Förr så avmaskade man för alla magproblem på både häst, katt och hund för det var vad veterinärerna rekomenderade men ny vetenskap säger att det är fel.

Jag har haft en kolikhäst som fick kolik av en annan underliggande sjukdom och har pratat med många experter på magproblem hos hästar och alla säger samma sak. Avmaskningsmedel är rena döden för magen oavsett djurslag. Det som är speciellt med en häst är ju att dödligheten i kolik är större än på en hund eller katt. Tarmfloran på en häst är enormt känslig.

Bara för att en veterinär säger att jag ska avmaska så skulle jag aldrig göra det. Jag tar maskprov och utgår ifrån det svaret det ger mej.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag ringde en annan veterinär imorse för tyckte att detta maskmedel jag fått verkar starkt, men han tyckte också jag skulle avmaska. Ska ringa ytterligare en till imorgon.
Jag har inte avmaskat henne på 1år, har inte behövt. Eftersom jag fått rådet av veterinärer att avmaska henne nu direkt så vet jag inte om jag vill vänta på att beställa hem maskkontroll, skicka iväg det, få svar. Antar att det tar lite tid med det.

Hon har fri tillgång på hö, så kan äta dygnet runt om hon vill. Men veterinären gillade det inte eftersom hon dricker dåligt med vatten så ska portionera ut mat åt henne istället.

Jag börjar ikväll med blött pelleterat kraftfoder, lite betfor med massor av vatten. Och häller i lite äppeljuice i vattnet. Vattnar även på höet.
Det där med när jag ska avmaska tar jag ställning imorgon med.

Trodde ni ville hjälpa mig, inte tjafsa om avmaskningsmedel... vet att en del av det också är till hjälp, men tjafsa inte, hjälper mig inget !:)
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Vid minsta misstanke om mask får vi alltid rådet att avmaska efter ett kolikanfall av vet. Visst finns risken för nytt anfall, men det har aldrig hänt på mina 20 år.

Edit: jag har då använt mig av Noromectin, inte cydectin, det känns som en liten överdrift. Be att få det istället..
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Tjafsa?! Det är väl högst väsentlig information att andra faktiskt blivit VARNADE för att använda just den rutinen du blivit rådd till?!
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag tycker det verkar skumt att minska grovfodret för att hon dricker dåligt. Vad är dåligt, menar du? Är det inte bättre att lura i henne mer vätska, än att ta bort mat?
Sen vi började med fri tillgång på foder för 20 år sen har vi inte haft en kolikhäst här. (peppar, peppar), och då har vi mellan 35-80 hästar här, beroende på årstid.
Men de har alltid fulla badkar med vatten, om det kan vara en bidragande orsak?
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Om jag vore du så skulle jag ge hästen loppfrön och paraffinolja varje dag. Loppfröna transporterar bort ev sand, vilket det kan vara som är orsaken. Paraffinoljan smörjer tarmarna. Ge det ett tag så kan allt försvinna. Men om vet tror på mask så avmaska också!
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag ringde en annan veterinär imorse för tyckte att detta maskmedel jag fått verkar starkt, men han tyckte också jag skulle avmaska. Ska ringa ytterligare en till imorgon.
Jag har inte avmaskat henne på 1år, har inte behövt. Eftersom jag fått rådet av veterinärer att avmaska henne nu direkt så vet jag inte om jag vill vänta på att beställa hem maskkontroll, skicka iväg det, få svar. Antar att det tar lite tid med det.

Hon har fri tillgång på hö, så kan äta dygnet runt om hon vill. Men veterinären gillade det inte eftersom hon dricker dåligt med vatten så ska portionera ut mat åt henne istället.

Jag börjar ikväll med blött pelleterat kraftfoder, lite betfor med massor av vatten. Och häller i lite äppeljuice i vattnet. Vattnar även på höet.
Det där med när jag ska avmaska tar jag ställning imorgon med.

Trodde ni ville hjälpa mig, inte tjafsa om avmaskningsmedel... vet att en del av det också är till hjälp, men tjafsa inte, hjälper mig inget !:)

En veterinär som rekomenderar att man slutar med fritillgång på grovfoder till en häst som fått kolik skulle inte jag lita en sekund på. Ring en hästklinik i morgon och hör med dem istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 362
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 046
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
643
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp