Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

En fråga, en av veterinärerna jag ringde tyckte jag skulle avmaska igen efter 14dgr med samma medel, Cydectin comp, för att vara säker på att allting försvinner.
Receptet jag fick utskrivet av vet som var ute vid kolikanfallet skrev ut så jag kan hämta ut en gång till.
Tycker du att man ska avmaska en gång till efter 14dgr eller är det helt "onödigt" eller kanske "dåligt" ?
Eller ska jag vänta med tills det riktiga betesläppet kommer och avmaska igen då ?

ABSOLUT INTE! Allting försvinner, det finns inga resistensproblem mot vare sig moxidektin eller prazikvantel. Att avmaska för tidigt gör däremot att man snabbar på resistensutvecklingen.

12v tills nästa avmaskning och då enbart mot blodmask om det behövs (gör gärna träckprov först), bandmask tidigast om 6 månader.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Har inte läst hela tråden, men om hästen dricker dåligt hade jag börjat med att ge en matsked salt i kraftfodret varje dag, gärna i betforen så hästen verkligen får i sig det.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Hur gammal är din häst? Många äldre hästar kan reagera på grovfodret också, vi har en gammal häst i stallet och han får bara en näve med grovfoder i morgon och kvällsmaten som blandas med 1 mått vanligt betfor med mycket vatten och mycket hö. Han har klarat sig hur bra som helst på det då han också haft mycket problem med kolik tidigare. Sen är det ju så att man får prova sig fram då alla individer är olika. Vissa hästar fungerar på vissa saker medans andra inte gör det. Men om du bestämmer dig för att prova på någon av dina svar och det fungerar så kör på det, man skall inte mixtra för mycket i heller. Hoppas på att din häst blir bättre snart igen.

Hon är 11år. Jag misstänker att du menar en näve kraftfoder och inte en näve grovfoder ;) För en näve grovfoder tror jag ingen häst mår bra att bara få.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

ABSOLUT INTE! Allting försvinner, det finns inga resistensproblem mot vare sig moxidektin eller prazikvantel. Att avmaska för tidigt gör däremot att man snabbar på resistensutvecklingen.

12v tills nästa avmaskning och då enbart mot blodmask om det behövs (gör gärna träckprov först), bandmask tidigast om 6 månader.

Tusen Tack för svaret !! Tyckte det lät skumt när veterinären jag ringde tipsade om det. De andra 3 st jag haft kontakt med har inget sagt om det.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Är det inte just så man gör när man skållar något?

Är inte skålla att ta bort skinnet/skalet ?. Typ när man kokar knäck så skållar man mandeln genom att koka den så skalet lossnar lätt..
Ehh skit e samma vad det är, jag vet hur man ska få linfröna bra för hästen,. det är det viktigaste :D
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Skålla - 1) hastigt doppa i kokande (eller mycket hett) vatten
Om du skållar tomaterna så går de sedan att skala.

2) (reflexivt: skålla sig) bränna sig på hett vatten

www.wiktionary.org
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 387
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
661
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp