Bukefalos 28 år!

kolik 2 gånger på 6 dagar..

N

Nora_

min häst fick kolik i tisdags.. å fick ut vetrinären som gav henne olja, muskelavslappning smärtstillande osv... sen blev det bara morötter i 3 dagar enligt ord. av vetrinär... sen har hon ätit ½ kg hö frukost,lunch,middag sedan dess.. å nu i kväll så började hon igen... så pratade med vetrinären.. å jag skulle spruta henne med smärtstillande&muskelavslappnande(hon lämnade en spruta till mig) så det har jag gjort nu... men jag undrar va fan det kan vara som gör att det blir såhär igen?

Höet hon äter är av bra kvalite... hon äter inte kraftfoder längre...

jag ska köpa avmaskningsmedel i morgon.. å dosera dubbelt å se så hon inte har mask(vilket jag tvivlar på, men för att utesluta detta)
vilket tycker ni att det är bättre att jag avmaskar med?
Noromectin eller Ivomec?


Råd,tips å ideér mottages tacksamt...

min stackars lilla ängel :(
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Inte maska alls...utan att först veta om hästen har mask. Ta ett träckprov först. Saken är att du kan ställa till det än värre om du stoppar i hästen maskmedel.

Många hästar får kolik vintertid pga av att dom inte vattnas/eller vattnas för dåligt i hagen...så hur har ni det med vattentillgången ?
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Det här med kolik är knepigt, de kan också få det av foderbyten, att de går och knaprar på bark, grenar o gammalt gräs, gamla maskskador, tandproblem, ja snudd på Whatever.
Många här har föreslagit linfrökaka och tex loppfrö, som är milt laxerande och hjälper hästen att hålla igång magen.
Hästar har en klar tendens att inte dricka tillräckligt på vintern även om det finns fri tillgång på frostfritt vatten.
Kolla även de gamla trådarna om kolik!
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

okej

Jo jag vet ju det, men jag ser till att hon har vatten som är drickbart morgon, lunch och varje natt får hon 2 hinkar vatten, vet ju att det är viktigt det här med vatten.. och hon har endå kissat bra osv.. å det skulle hon ju inte göra om hon hade druckit för lite...
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Min häst fick oxå kolik i tisdags, men hon har blivit bättre inget återfall, har gett henne krossat linfrö uppblött i varmvatten sen i tisdags, nu äter hon hö som vanligt, inge kraftfoder.... min veterinär sa att det berodde på att hon hade druckit för lite, dock har vi vattenkoppar och hinkar överallt, både i hagen och i boxen....

/andrea
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Hästen har ju inte direkt fått normal föda (i mängd) de senaste dagarna och kanske har lite ont i magen av det... Det kan nog ta ett tag för den att få i ordning på det igen. Ge det några dagar. (så länge det inte ser allvarligt ut!)

Du har inte börjat ge den Protexin eller nåt liknande? Kan ju vara bra för att få balans i magen igen. Det rekommenderade veterinärerna mig att ge min häst efter koliken. (bakteriebalanserande tillskott)

En sak som du kan kolla med din häst är om den dricker bättre om du ger den LJUMMET vatten. En del hästar dricker dåligt på vintern då vattnet är iskallt! De vill gärna dricka MYCKET på en gång och det går ju inte med ISKALLT vatten... :crazy:
Min häst älskade varmljummet vatten märkte jag förra vintern efter hennes kolikanfall. jag fick helt enkelt hålla på o koka vatten i en vattenkokare och erbjuda henne ljummet vatten ett par ggr om dagen. Fyllde en stor hink (25liter?) till hälften med kallt vatten och till hälften med hett vatten så att det blev ljumemt. Och oj vad hon drack!!
Mn kan också pröva om de dricker hellre när man droppar i lite äppeljuice i vattnehinken. :idea: Det gilade min häst också! (men hon fick det inte för jämnan)
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Andrea1 skrev:
Min häst fick oxå kolik i tisdags, men hon har blivit bättre inget återfall, har gett henne krossat linfrö uppblött i varmvatten sen i tisdags, nu äter hon hö som vanligt, inge kraftfoder.... min veterinär sa att det berodde på att hon hade druckit för lite, dock har vi vattenkoppar och hinkar överallt, både i hagen och i boxen....

/andrea

Vattnet kanske är för KALLT för hennes smak? Som jag berättade ovan till trådskaparen så vill en del hästar inte dricka iskallt vatten och dricker då alldeles för lite.
Jag märkte förra vintern att min häst (kolikhäst) drack mycket hellre när jag erbjöd henne VARMLJUMMET vatten. :idea: (läs ovanstående inlägg)
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

det som är kruxet är att i vattenkoppen i hagen är det ljummet vatten, för slangen är dragen så vattnet är ljummet när hästarna dricker.... å äpperjuice har jag testat, den hinken rörde hon inte alls...allt som smakar konstigt bojkottas! så jag vet inte vad man ska hitta på! :crazy:
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Vätskebrist blir ofta kolik. Ge henne betfor och ett par matskedar salt i så brukar de börja dricka mer.
Andar sätt att få dem att dricka är att lägag en näve torr betfor i vattenspannen, eller en dl äppeljuice.
Har du vattenkopp så ställ in en hink istället.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Här har vi frostfri termobalja, och sista veckorna har de druckit microlite!:eek: Så om de nu har den tendensen vissa perioder på vintern rent naturligt, kanske man ska gå vidare, och fundera på vad man kan göra för att hjälpa magarna att hålla igång på andra sätt.
Det där med linfrökaka verkar intressant.

Och då förutsätter jag att man avmaskat ordentligt och kollat tänderna. Samt förstås tillräckligt med grovfoder och många fodringar, eller fri tillgång.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Varför talar du om allt detta för mig ? Det är väl trådskaparen du ska svara ang kolik...jag drog bara en bråkdel av kolikorsakerna.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Jag skulle börja med träckprov, du får svar nästa dag! Och är det bandmask är det smartare att ta ett medel med prazikvantel.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Mynta2 skrev:
Varför talar du om allt detta för mig ? Det är väl trådskaparen du ska svara ang kolik...jag drog bara en bråkdel av kolikorsakerna.

:confused: Det var faktiskt inte till dig, jag bara fortsatte diskussionen. Synd om du uppfattade det så, det var inte meningen.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Nicke skrev:
:confused: Det var faktiskt inte till dig, jag bara fortsatte diskussionen. Synd om du uppfattade det så, det var inte meningen.

Om du tittar ovanför ditt inlägg så står det vem du svarat (på det här står det Nicke för jag har svarat dig), då kan det bli lite förvirrat. Ett tips då är att antingen gå upp och svara på originalinlägget, eller skriva *KL* (=KnappLån :-) ) så blir det inte sura miner.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

jo jag vet ju att det här med vattnet kan vara lite jävligt såhär på vintern.. så jag har nu börjat värma vattnet(vi har inte varmvatten i stallet) å späda ut.. hmmm äppeljuice... vanlig äppeljuice eller? utspädd antar jag? eller ..haha har inte hört talas om det så :)

nej jag har inte gett något sådant.. får sätta in mig lite i det kanske :)

Nu va jag t stallet igen å nu beter hon sig som vanligt igen..
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

jo det skulle jag ju kunna göra, hon åt ju betfor före hon fick kolik,
har vattenhink. den här äppeljuicen som alla talar om... är det någon speciell eller vanlig äppeljuice bara? köper ni färdig äppeljuice eller utblandnings bar?
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Andrea1 skrev:
det som är kruxet är att i vattenkoppen i hagen är det ljummet vatten, för slangen är dragen så vattnet är ljummet när hästarna dricker.... å äpperjuice har jag testat, den hinken rörde hon inte alls...allt som smakar konstigt bojkottas! så jag vet inte vad man ska hitta på! :crazy:

En sån häst, om den har problem med förstoppningskolik (kan ju vara många andra orsaker till kolik också även om förstoppning är vanligast såhär års), skulle jag ge mycket BETFOR, linfrön (vilken form år du välja själv) och morötter 2ggr om dagen. Betfor och linfrön blandas till en grötsoppa med mycket vatten. (och hoppas att han äter det! man kan pröva att smaksätta med melass annars)
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Nora_ skrev:
jo jag vet ju att det här med vattnet kan vara lite jävligt såhär på vintern.. så jag har nu börjat värma vattnet(vi har inte varmvatten i stallet) å späda ut.. hmmm äppeljuice... vanlig äppeljuice eller? utspädd antar jag? eller ..haha har inte hört talas om det så :)

nej jag har inte gett något sådant.. får sätta in mig lite i det kanske :)

Nu va jag t stallet igen å nu beter hon sig som vanligt igen..

Skönt. Men jag skulle vara försiktig i fortsättningen och använda förebyggande åtgärder till en häst som visat sig få kolik...

Äppeljuice kan du köpa ett koncentrerat i en liten 2,5dl tetrapack och DROPPA i några droppar i vattenhinken. Det får ju inte bli för mycket, annars bojkottar dom nog det!
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Jamen absolut, å då orsaken inte är fastställd så får man var extra observerad på allt se till att hon dricker bra, får motion osv..

okej ska ta å prova det där :) tacktack
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 525
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 659
Senast: Limelight
·
L
Hästvård Fick precis reda på att min ponny (shetland/welsh m. 11 år) har haft kolik i natt. Han verkade hängig när mamma gav dem hö i hagen och...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: lyckobubblor
·
Hästvård Har ett connemarasto född 4/7 2001 som tidiagre aldrig haft kolik. Nu har hon haft två mindre "kolikanfall", ett i torsdags och ett...
2
Svar
27
· Visningar
2 861
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp