Kolik-Betfor

Tosche

Trådstartare
Hej!
Min häst fick kolik igår.
Jag kom till hagen för vi skulle ut på en tur, trodde jag. Såg på hela hästen att något var riktigt fel. Han stod med huvudet nere i marken, ansiktsuttrycket lyste smärta. Han krafsade med hovarna och sparkade upp mot magen. Han föll gång på gång ner på knä men reste sig upp.
Har aldrig haft en häst med kolik, men lite har man snappat upp :P

Tog på honom grimma och började gå, ringde även veterinär som tillslut kom ut till oss efter ca 1 timme. Då hade han hunnit bajsat 3 gånger på våran låååånga promenad men ville fortfarande lägga sig ner.

Hon gav honom rejält med smärtstillande, b-vitamin, gjorde undersökning rektalt. Då han är en stor kille så nådde hon bara fram till bäckenet men det fanns inget där.
Vi sondade honom 6 liter vatten med paraffinolja. Han fick ut på fler promenader resten av dagen. 15 min i timmen. Han fick komma in i boxen och han somnade tvärt. ståendes.

Jag bar in hinkar med vatten för att han skulle dricka, spillde även i en massa saft (veterinärens råd)
men han ville inte dricka.
Fick tips om betfor och tänker såklart ge det en chans.
Idag mår han mycket bättre, beter sig precis somvanligt. Har fått små tussar med hö då och då.
Men iaf.......om jag köper betfor. Hur mycket kan jag ge per dag då han aldrig fått det förut?
Vill inte att han ska få ont i magen av det också?

Mvh Catarina
 
Du ska inte gå "låååånga" promenader med en kolikhäst, du ska gå korta och låta den vila emellan. Sen beror det ju på varför din häst fick kolik. Sa inte veterinären nåt? Har du snö där du bor eller kommer din häst åt sand? Hur fodras den? Har den vatten dygnet runt?
Att bara säga "ge den betfor" är i mina öron lite tunt som tips.

Vi har haft många kolikfall i stallet, jag har sett till att min häst aldrig fodras från marken, att han har vatten dygnet om, fri tillgång till hö plus att jag ger Betfor och vid en höstperiod ger jag även loppfrö som jag lägger torra i betforn precis innan utfodring.
 
Du ska inte gå "låååånga" promenader med en kolikhäst, du ska gå korta och låta den vila emellan. Sen beror det ju på varför din häst fick kolik. Sa inte veterinären nåt? Har du snö där du bor eller kommer din häst åt sand? Hur fodras den? Har den vatten dygnet runt?
Att bara säga "ge den betfor" är i mina öron lite tunt som tips.

Vi har haft många kolikfall i stallet, jag har sett till att min häst aldrig fodras från marken, att han har vatten dygnet om, fri tillgång till hö plus att jag ger Betfor och vid en höstperiod ger jag även loppfrö som jag lägger torra i betforn precis innan utfodring.
 
Han har fri tillgång till hö, har termobar så vatten finns, vi har snö, men han har rört sig väldigt dåligt. Han står mest och bara äter. Veterinären ville att jag skulle gå på promenader.(igår) 15 min varje timme. att jag skulle "lura" i honom massor med vatten. Ett tips var att ge betfor eller ge saft i vattnet så det smakade gott.
Men just betfor kan jag tänka mig att han tycker om då han gillar "slickstenen" som smakar liknande.
Vi har hästarna ute men tar in vid fulväder.
Jag känner att jag ska börja ta in honom på nätterna så han får vila magen lite. Och blötlägga höet han får inne. Sedan betfor för att se att han verkligen får i sig vätska.
Hur mycket betfor kan man ge, ska man öka succesivt eller? Loppfrön......berätta :)
 
Det viktigaste när hästen har kolik är att inte trötta ut hästen (precis som blandrastik skrev), eftersom den har ont och redan är medtagen av smärta och förmodligen har vätskebrist så stjälper man mer än hjälper genom att gå länge. Det bästa (om man har möjlighet och om det inte är risk för att den lägger sig ner) är att lasta och köra en sväng.

Prova med några nävar betfor först och blötlägg ordentligt (minst dubbla mängden vatten, jag brukar ta mycket vatten) och har jag inte fel för mig måste det stå i minst en timme om det är kallt vatten innan man kan ge det till hästen. Jag brukar ha en spann som räcker för ett par dagar åt gången med blöt betfor, så slipper jag bekymra mig om tiden. Mängden som jag ger är en skopa (en sådan som det står kraft eller hippo på som rymmer ca 1 kg torr pellets) blöt betfor och sen häller jag extra (varm)vatten över precis innan fodring. På så sätt kan jag se till att han får ungefär 3-4 liter vatten i sig direkt. Det är inte mycket men oftast gör det honom törstig så att han dricker direkt efteråt. Brukar försöka se till att han har ljummet vatten i boxen vid den här årstiden också. Min häst är väldigt kinkig med både vatten och mat så när han har haft kolik har jag nog fått ett och annat grått hårstrå...
Har något i bakhuvudet om att det tar 2 veckor innan en häst är invand på ett nytt foder, så det kan du väl använda som riktmärke?

Loppfrön har jag aldrig gett så det kan jag inte uttala mig om. Har provat med linfrökaka men det föll inte herr kräsen i smaken.
 
Har han förresten bajsat något mer än de där tre högarna? Hur såg det ut? Sen tycker jag att 6 liter låter lite att sonda, men vet kanske trodde att det var gaskolik? Sa inte vetten något av vad hon trodde det var/berodde på?
 
Har han förresten bajsat något mer än de där tre högarna? Hur såg det ut? Sen tycker jag att 6 liter låter lite att sonda, men vet kanske trodde att det var gaskolik? Sa inte vetten något av vad hon trodde det var/berodde på?
Ja han har bajsat 3 ggr till på kvällen, kissat flertal ggr. Bajset var stenhårt och torrt men i efterhand blev det lösare. Hon trodde att det var för att han rört sig för lite.
 
Det viktigaste när hästen har kolik är att inte trötta ut hästen (precis som blandrastik skrev), eftersom den har ont och redan är medtagen av smärta och förmodligen har vätskebrist så stjälper man mer än hjälper genom att gå länge. Det bästa (om man har möjlighet och om det inte är risk för att den lägger sig ner) är att lasta och köra en sväng.

Prova med några nävar betfor först och blötlägg ordentligt (minst dubbla mängden vatten, jag brukar ta mycket vatten) och har jag inte fel för mig måste det stå i minst en timme om det är kallt vatten innan man kan ge det till hästen. Jag brukar ha en spann som räcker för ett par dagar åt gången med blöt betfor, så slipper jag bekymra mig om tiden. Mängden som jag ger är en skopa (en sådan som det står kraft eller hippo på som rymmer ca 1 kg torr pellets) blöt betfor och sen häller jag extra (varm)vatten över precis innan fodring. På så sätt kan jag se till att han får ungefär 3-4 liter vatten i sig direkt. Det är inte mycket men oftast gör det honom törstig så att han dricker direkt efteråt. Brukar försöka se till att han har ljummet vatten i boxen vid den här årstiden också. Min häst är väldigt kinkig med både vatten och mat så när han har haft kolik har jag nog fått ett och annat grått hårstrå...
Har något i bakhuvudet om att det tar 2 veckor innan en häst är invand på ett nytt foder, så det kan du väl använda som riktmärke?

Loppfrön har jag aldrig gett så det kan jag inte uttala mig om. Har provat med linfrökaka men det föll inte herr kräsen i smaken.
Tack snälla! Då ska jag köpa betfor efter jag slutat jobba!
Man blir ju så orolig att man ska förvärra något....*svettas lite*
 
Du ska inte gå "låååånga" promenader med en kolikhäst, du ska gå korta och låta den vila emellan. Sen beror det ju på varför din häst fick kolik. Sa inte veterinären nåt? Har du snö där du bor eller kommer din häst åt sand? Hur fodras den? Har den vatten dygnet runt?
Att bara säga "ge den betfor" är i mina öron lite tunt som tips.

Vi har haft många kolikfall i stallet, jag har sett till att min häst aldrig fodras från marken, att han har vatten dygnet om, fri tillgång till hö plus att jag ger Betfor och vid en höstperiod ger jag även loppfrö som jag lägger torra i betforn precis innan utfodring.
Hur mycket loppfrön ger du?
Ger du det enbart om du tror det är sandkolik? eller i förebyggande för sandkolik kanske jag ska säga...
 
Ja han har bajsat 3 ggr till på kvällen, kissat flertal ggr. Bajset var stenhårt och torrt men i efterhand blev det lösare. Hon trodde att det var för att han rört sig för lite.

Kissa är ett bra tecken! Det låter ju onekligen som att han druckit för lite, huruvida detta är för att han inte rört på sig är ju såklart svårt att säga något om. När bajset ser lite oljigt ut vet du att paraffinoljan har runnit genom systemet och att det mest troligt inte är stopp någonstans. När min häst var förstoppad höll det på i fem dagar innan det släppte helt, med täta veterinärbesök. Strax innan det släppte kom det ut oljiga fina bollar och stenhårda kulor från själva förstoppningen.

Tänk på att betforen får inte frysa, då kan du inte ge det till hästen!
 
Kissa är ett bra tecken! Det låter ju onekligen som att han druckit för lite, huruvida detta är för att han inte rört på sig är ju såklart svårt att säga något om. När bajset ser lite oljigt ut vet du att paraffinoljan har runnit genom systemet och att det mest troligt inte är stopp någonstans. När min häst var förstoppad höll det på i fem dagar innan det släppte helt, med täta veterinärbesök. Strax innan det släppte kom det ut oljiga fina bollar och stenhårda kulor från själva förstoppningen.

Tänk på att betforen får inte frysa, då kan du inte ge det till hästen!

Hualigen, 5 dagar? stackars :(
Ja han mår mycket bättre idag, nu är han somvanligt igen men om det är helt över vet jag inte så jag tänker fortsätta att gå och försöka få i honom ännu mer vätska.
Tack för tipsen om betfor det är guld värt!
 
Jag har en kolikkänslig häst och de SKA gå så mycket som behövs och så mycket de orkar. Det har varenda veterinär jag träffat sagt! Säkert 20 olika upp genom åren, klinik, distrikt och privat. De blir inte sjukare av det och för en häst i någorlunda form är det föga ansträngande att skritta runt på plant underlag. Min visar dessutom med extrem tydlighet att han vill gå. Det går knappt att få honom att stå still förrän han är bättre. Ofta är koliken bra efter en timmes promenad. Är den inte det blir det 20 minuter akupunktur och därefter mer promenad i väntan på veterinär.

Vid gaskolik som hänger igen med lättare symptom över flera dagar har jag tom fått order om att jogga hästen 2 ggr per dag för att det ska släppa ordentligt.

Du får väga uttorkning mot ev reaktion på betfiber. De tål oftast betfiber bra, men du behöver inte mycket per hink för att få dem att dricka. Ge några dl per hink och ge minst 3 ggr per dag. Använd varmt eller ljummet vatten. En stor häst behöver minst 40 liter, ännu mer om den redan är uttorkad. Lyckas du inte få i den vatten måste veterinär komma ut och ge vätska intravenöst.

Kom ihåg att hästar ej ska dricka isvatten! Dels dricker de mindre, dels är isvatten i sig en kolikorsak pga att det förstör tarmfloran.
 
Hur mycket loppfrön ger du?
Ger du det enbart om du tror det är sandkolik? eller i förebyggande för sandkolik kanske jag ska säga...
Gaskolik då hjälper det inte med loppfrön, men det borde vet. ha vetat om det var gas eller sandkolik. Loppfröna hjälper till att transportera ut sanden från tarmen, åtminstone enligt reklamen, finns tyvärr inte så mycket forskning kring ämnet. Du ger 1-2dl/dag i blött foder, tex samtidigt som du ger betfor. Däremot ska du inte lägga det i betforn, då bildas det viktiga slemmet i själva betforn, där vill du inte ha det, du vill ha i magen/tarmen.
Jag lägger betforn i krubban, ner med torra loppfrön, rör om, gå därifrån.
 
När mina hästar haft kolik, 2 stycken, så har veterinären sagt att jag ska salta höet för att trigga törst så att dom dricker.
Blöta höet lite om det är torrhö så saltet fastnar.
 
När vi har haft kolikhästar har hästarna fått betfor med -massor- av vatten, det ska vara som en soppa i hinken, och sen rapsolja för att hjälpa till att smörja upp.

Veterinären i stallet där mamma har häst nere i Portugal sa att man ska ge morötter, vet dock inte riktigt vad som är speciellt med morötter iom att det är mest socker och vatten.
 
Vill bara belysa att hästar är olika (som om ni inte visste det ;)). Min häst blir ALDRIG bättre av promenad eller longering, hur länge den än pågår.
Det enda som hjälper honom är att åka transport i ca en timme. Han är enormt lättlastad så det är inget problem.

Att ge extra salt fungerar inte för honom då han inte dricker tillräckligt med vatten med tanke på mängden salt han äter tydligen. Han får inte saltsten annat än ute där han äter betydligt mindre än om det finns saltsten i boxen då han knaprar i sig en på ca 3 dagar. Samma om man ger för mycket extra i fodret. Numer får han bara 1 msk i fodret och fritt ute.

Det enda som verkar ha hjälpt förebyggande mot förstoppningskoliken är varmt vatten med fodret (lucern, kli och sojamjöl), och då menar jag mellan 10-20 liter åt gången. Detta ger jag 3 ggr per dag.
Det tvingar i dem mer vatten än de annars dricker eftersom de dricker för lite när det är kallt vatten.
 
Tack snälla ni för alla bra svar!
Suger åt mig av precis ALLT! Gav honom betfor igår med mycket vatten, varmt vatten!
Han blev stormförtjust!! Vi gick ut och gick igen, jag blötla höet också.
Lämnade honom i boxen.
Kom tillbaka efter en timme hade han både bajsat rejält, lösare bajs än tidigare och det syntes väl att oljan följde med ut.
Så nu känns det som att hela systemet är igång igen! *superduper lyckliga jag!*
Han är sig själv igen :)
Tänk att en massa bajs kan göra en så lycklig! ;) :D

Ska köpa rapsolja också som var ett tips och fom ikväll får han betfor med massor med ljummet vatten och rapsolja.
 
Tack snälla ni för alla bra svar!
Suger åt mig av precis ALLT! Gav honom betfor igår med mycket vatten, varmt vatten!
Han blev stormförtjust!! Vi gick ut och gick igen, jag blötla höet också.
Lämnade honom i boxen.
Kom tillbaka efter en timme hade han både bajsat rejält, lösare bajs än tidigare och det syntes väl att oljan följde med ut.
Så nu känns det som att hela systemet är igång igen! *superduper lyckliga jag!*
Han är sig själv igen :)
Tänk att en massa bajs kan göra en så lycklig! ;) :D

Ska köpa rapsolja också som var ett tips och fom ikväll får han betfor med massor med ljummet vatten och rapsolja.

Bajs är kolikhästägarens lycka! :D
 
Tack snälla ni för alla bra svar!
Suger åt mig av precis ALLT! Gav honom betfor igår med mycket vatten, varmt vatten!
Han blev stormförtjust!! Vi gick ut och gick igen, jag blötla höet också.
Lämnade honom i boxen.
Kom tillbaka efter en timme hade han både bajsat rejält, lösare bajs än tidigare och det syntes väl att oljan följde med ut.
Så nu känns det som att hela systemet är igång igen! *superduper lyckliga jag!*
Han är sig själv igen :)
Tänk att en massa bajs kan göra en så lycklig! ;) :D

Ska köpa rapsolja också som var ett tips och fom ikväll får han betfor med massor med ljummet vatten och rapsolja.

Vad härligt! :D:up:
Tänk på att det finns en maxgiva för olja, enligt planck och rundgren är den 75-100g/100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. 1 dl olja = 80 g hittar jag i en omvandlingstabell.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 315
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
680
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp