Kolik efter avmaskning

ThroughMyEyes

Trådstartare
Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten blodmask. Vi avmaskade henne igår. Hon blev jättedålig och hade symptom på kolik så veterinär fick komma ut och behandla henne. Hon hade alltså kolik.

Nu undrar jag, vad beror detta på? Vad var det som hände? Ska jag strunta i att avmaska henne när hon får mask nästa gång? Ska man över huvud taget avmaska? Hon var ju frisk trots masken. Hon hade 450 ägg per gram av lilla blodmasken och "förekomst av bandmaskägg" och mådde bra.

Det är troligtvis 7 år sedan förra avmaskningen. Den gången fick hon också kolik.

Kan man bara byta beten till våren och sedan strunta i att avmaska?:crazy:
 
Sv: Kolik efter avmaskning

Jag har faktiskt aldrig gjort det förut. Hon har säkerligen inte blivit avmaskad på sju år. Vi trodde inte att man behövde kolla upp om de hade mask eftersom hon har så gott hull. Men jag fick reda på att så var det inte alls det fungerade. Hon hade kolik för sju år sedan också och vi tror att det var i samband med avmaskningen även då men vi vet inte säkert.
 
Sv: Kolik efter avmaskning

Kanske det var mycket bandmask så det blev stopp en stund? Gör prover vår och höst och avmaska vid behov.
 
Sv: Kolik efter avmaskning

En bekant till mig vars häst drabbades av detta fick följande förklaring, när maskar dör av genom avmaskningen kan hästar drabbas av något som kan liknas vid förgiftning av processen. Det är inte så ofta det sker, men vissa hästar kan vara känsligare än andra eller om parasitförekomsten är hög.

Kolik är ett samlingsbegrepp för alla typer av magåkommor på häst, även om grundorsaken är olika.
 
Sv: Kolik efter avmaskning

Jag har haft två hästar som stått hos mig som fick kolik efter avmaskning vid olika tillfällen. Den första avmaskade valborgsmässoafton och det tog ett par timmar innan jag hittade hästen rejält dåligt liggandes uppochner fastrullad. Den andra avmaskades och ägarinnan gick till busshållplatsen och koliken kom ganska snabbt så vi fick hämta henne innan bussen hann komma...

Här avmaskas det på vardagar, dagtid efter det.
 
Sv: Kolik efter avmaskning

Jag har haft en häst som fick kolik av avmaskning och det man får göra är att vara supernoga med att mocka hagarna. Se till att ev. nya hästar inte släpps in i hagarna förren de är konstaterat smittfria och ta träckprov höst och vår tills man ser hur läget ligger. Mina har varit nollade i snart sju år och numera kollar jag bara parasitstatusen på våren.
 
Sv: Kolik efter avmaskning

Glömde skriva att båda hade mask. Den första bandmask och den andra massor med spolmask och blodmask (hur nu det är möjligt, hästen var nio).

Jag har även haft en egen som inte blev sjuk av masken utan av medlet. Han fick nässelfeber och mängder med nässelutslag.
 
Sv: Kolik efter avmaskning

Tack alla som svarat :)

Det fanns massor att lära sig inom detta område men nu efter mycket läsning på internet, era svar och råd från veterinären känner jag mig säkrare. Hästen tillfrisknade från koliken. :)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: Habina
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 374
Senast: Madick
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 663
Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 251
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp