Kolik,jag vill veta mer om det.

I

Icebabe_1

kan nån fylla mig med kunskap :smirk:
ang kolik,hur kan det uppstå på en frisk häst?
har mugg i höt stor betydelse?( stallet råkade fodra det.)
vädret?spelar det stor roll?
Min häst fick en veldig liten kolik igår,antagligen pgr av mugg i höt som jag fick veta senare.veterinären kunde inte förstå alls hur han hadde fått koliken,då fodret verkar stämma med honom,han dricker normalt,och är helt frisk övrigt.koliken var lindrig,men endå svår för pållen,
nu fattar jag att innom dette området saknar jag kunskap,och jag vill veta allt som går att ta reda på innom kolik,oansätt form av frisk häst eller kolik häst.
nån som kan hjälpa mig?
 
Hästar kan få kolik av många orsaker.
ex de du redan har nämnt ovan men även av saker de har ätit i för stora mängder sand,grus,snö.
De kan få det av magsår,mask el för mycket grovfoder-i samband med för lite motion.
De kan även få tarmvred-tarmen vrider sig och det uppstår gaser och det kan bli stopp i tarmen.
Detta var några av orsakerna men jag har säkert misat några.
 
ah,för mycke grovfoder også?
här är hans foder stat och jag kan ju säga att han har stått i vila två veckor nu,har det nått også med att göra i samband med mugg i höt?
morgon: 1 kg betfor
1/2 kokta linfrö
1/2 kg havre
3 kg rundbals hö.

lunch: 1 dl pellets krafft uppblött
2 kg hö rundbal

kveld:1 kg betfor
1/2 dl kokta linfrö
1/2 kg havre
3 kg hö rundbal.

just nu efter koliken har han gått ner på höt till 1 kg morgon och kveld,dette är fram till onsdag,sedan skall jag återgå till foderstaten.'
som sagt så står han i vila,borde jag ändra då?
nu har jag känsla av att tråden ligger helt fel.
 
Ponny/storhäst?
Det är bra om man drar ner lite på grovfodret när de ska vila för hästen/ponnyn gör ju inte av med samma energi när de bara står i hage eller i box som de skulle göra när man tränar/rider regelbundet.
Har ni Hösilage el ensilage? :)
 
han är D ponny egentlig,men väkste över.
155 hög.
ensilage går han på.
 
Mugg? Är det mögel??
I så fall har du nog orsaken där.
Är det någon annan i stallet som blivit sjuk??
Inte bra med mögel i fodret. Slarvigt av dem att inte se det?! Stressigt stall??? Stort?
Många frågor på en gång... ;)
 
Öh..det är väl viktigare att dra ner på kraftfodret när hästen vilar, grovfoder ska man väl ge så mycket som det går, oavsett om hästen vilar eller inte? :confused:
 
Nej. Man ska inte dra ned på grovfodret. Detta håller magen igång. Har alla glömt att hästen är växtätare och ska ha sin magsäck så full som möjligt så länge som möjligt?

2 kg betfor om dagen låter väl mycket. Är det blöt mängd eller torr?

Har du analys på höet eller?
 
Hej!
Jag har tyvärr erfarenhet av kolikanfall...
När hästen får kolik så märker du det...de ligger ner och vägrar äta. De behöver inte alltid rulla sig och titta sig mot buken...ofta skrapar de med någon framhov innan de lägger sig ner.

Vad göra:
Upp och skritta..tills de får avföring. Sedan tar man matolja( eller parrafinolja som får igång magen) och sprutar det i munnen på hästen. Man får vara två så det krävs att nån håller hästen och nån sprutar det i munnnen på den( den måste svälja det, så upp med huvudet tills de svalt allt)

Ut och gå tills de får avföring igen...då vet ni säkert att hästens mage kommit igång.

Ett tips är att ha koll på avmaskningen, vissa maskar som ex bandmasken kan orsaka tarmrtörningar som leder till flera kolikanfall.
Tro mig,jag vet hur det är att ha en häst som får kolik pga fel avmaskningsmedel. :o

Sam
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 716
Senast: Egonson_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hästvård D ponnyn har blivit rätt rejält sjuk. Det började med att vi i måndags kväll strax innan 18 skulle ta in och pyssla plus fodra dem. Han...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 056
Senast: Gargoyl
·
Hästvård Behöver bara skriva av mig litet... För ett par månader sedan fick min arabkille en liten kolik-attack. Vi gick jag var på plats...
Svar
10
· Visningar
1 235
Senast: skojskrot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp