Bukefalos 28 år!

S

sushi

Vad vet ni om kolik och dess orsaker?
Imorse låg en av hästarna ner i boxen, genomsvettig och hade inte ätit sin morgonmat. Det var bara upp med henne och ut och gå. Hon ville lägga sig ner hela tiden och lyckades flera ggr, var helt apatisk. Efter ett par timmars knatande släppte det plötsligt och hon blev sig själv igen, pigg och glad. Till saken hör att hon är opererad för kolik för ett par år sedan.
Detta är ett fint sto med en mycket noggrann ägare. Inget foderbyte, motion som vanligt, ändå kommer detta! Vad har ni för erfarenhet av kolik? Det var ruggigt att se henne när hon mådde så dåligt...
 
Du kan läsa om kolik i Håll hästen frisk. Man kan låna den på bibblan. Där står mycket om kolik typ sandkolik, gaskolik mm. mvh malin :o
 
Jo jag har den boken. Anledningen till att jag skrev här var att jag var nyfiken på andras erfarenheter av kolik
 
mitt sto brukar få kolik varje år just för att hon är så dum så att hon äter gammal snö i hagen.
 
Det var en häst i mitt stall som fick ett kolikanfall (troligen gaskolik) för ett par dagar sedan, som släppte av sig självt efter några timmar.

Det fanns ingen tydlig orsak till varför (foderbyten eller liknande), men efter ett tag kom vi fram att hästen hade fått lucern från en nyöppnad förpackning och den var mycket, mycket grönare än lucern brukar vara. Antagligen fick hästen gaser i magen av lucernet.

mvh Jessica
 
Min pålle fick kolik förra året ett antal gånger när han gick i en hage med lite och kort gräs i. När han sen fick gå på betet resten av sommaren var det bra. Troligen fick han i sig jordiga rötter.

För mycket gräs på en gång (när man släpper på bete tex) kan vara en orsak.

Foderbyte, dåligt foder osv.

För lite motion kan vara en annan.

osv
 
Min pålla hade ett otäckt kolikanfall för några sensomrar/ höstar sedan, och då trodde vet. att hon ätit antingen gammalt frostigt gräs, eller fått i sig massa sand som det var under gräset i den hagen de gick i då. S.k sandkolik. Mycket läskigt och vet trodde nästan jag skulle få åka till klinik och operera för tarmvred... :( Nu gick det ändå bra, och nu på höstarna är jag jättenoga med att se till att de har lite hö istället för att gnaga på allt gammalt som de inte fått i sig på sommaren, dessutom förebygger jag genom att ge majs eller solrosolja i fodret varje dag, för att smörja tarmen.
 
Min pålle fick det när han först kom till stallet och orsaken var att höet byttes ut för snabbt. Då var vet ute o han fick kramplösande, han var jätte dålig :(
När det var dax nästa gång att ta in nytt hö till stallet så gick övergången till det nya mycket långsamt, men han fick kolik i alla fall. Dock inte lika kraftigt som han fick första gången, men ändå??
:confused:
Han är lite känslig så nästa gång det är dax med nytt så får vi börja med ett strå itaget, eller nåt?
 
mitt *pucko* till häst,får de lätt på vintern eftersom han envisas med att stoppa i sig snö-blir han kall och får magknip ifs inget "farligt"
 
Kolik är inte EN ENDA sjukdom utan ett samlingsnamn för lidanden som innebär att hästen har ont i magen.
Det finns MASSOR av olika orsaker till kolik. En vanlig orsak så här års är när gräset vissnar ner och börjar "ruttna", DÅ kan de reagera med kolik.

Jag har haft kolikhästar vars smärta släppt efter 10 minuters promenad (halvårsföl som fick SLÄPAS bakom matte pga att han dels inte var ledtam och dels inte ville gå pga smärtan) och allt därifrån till kompisens häst som vi fick köra till Djursjukhus där hon sen blev opererad för förstoppning.
 
Min gamling hade kolik i våras, för första gången på nästan 4år. Han var tidigare väldigt utsatt för kolik varje vår då gräset just kom fram och han fick i sig jord med det!

Denna gång så stod han och lekte med en grantopp i hagen, han svängde den fram o tillbaka och helt plötsligt var den borta. På kvällen så fick han våldsam kolik! Det var riktigt läskigt, fick ringa efter vet som gav kramplösande o B-vitamin! Tack o lov så släppte det! Förmodligen hade han svalt grantoppen, utan att jag såg det och den satte sig fast i tarmen!
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 843
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 732
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 068
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
4 870
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp