Bukefalos 28 år!

piggy

Trådstartare
I helgen hade en av mina hästar kolik, det gick bra tack och lov trots att veterinären dröjde väldigt länge.

De senaste åren har det nästan alltid varit någon kolik i stallet vid den här tiden på året. (november-december) Veterinären har inget bra svar på varför, frågar om foderbyte och ev mögligt hö.

Vad har ni för erfarenheter? Kan det vara de snabba väderomställningarna som är orsaken?

Piggy
 
MIN erfarenhet är att det inte sällan blir kolik så här års pga att det överblivna gräset i hagarna har vissnat ner och kanske börjat ruttna?
Hästarna låter ju inte bli att pilla i sig av det för det... :crazy:
 
Hästar som blir kalla kan få kolik. Har själv "roat" mig i helgen..De kanske dricker kallt vatten i hagen eller blir helt enkelt kalla. Det brukar hjälpa att använda bra, vattentäta täcken då väta kyler väldigt över njurarna på hästar.
 
Hej
Foderbyte och foder av dålig hygienisk kvalitet är ju mycket riktigt två vanliga bovar i samband med kolik. Framförallt höets hygieniska kvalitet tenderar att försämras under vintermånaderna, speciellt om det är regnigt ute och förvaringsmöjligheterna inte de bästa. Det spelar ju ingen roll hur välbärgat höet är om det ska ligga på en fuktig skulle med kondensdropp etc i ett häststall.

Även brist på vatten; vattnet i hagen kanske fryser, på vissa ställen får hästar inte ens vatten i hagen vintertid, ökar risken för kolik i form av förstoppning/inpackningar.

Hästar som går i hagar utan något eller mkt lite att tugga på får lätt i sig grus/sand/jord då de bökar efter något ätbart/rötter och kan då få en inpackning i företrädesvis blindtarmen. Denna form av kolik, sandkolik kallad, brukar yttra sig som omväxlande diarré - koliksymptom.

En annan orsak kan vara att den första frosten påverkar glukoshalten i grässtråna (riktigt hur vet jag inte, kanske inte ens glukos stämmer!?) och detta kan leda till störningar i magtarmfloran med såväl kolik, diarré och fång till följd.

Stillastående ökar risken, ofta står ju hästar inne under större delen av dygnet under vinterhalvåret.
 
Fruset gräs brukar kunna ge magproblem på känsliga hästar, och om de blir kalla och rör på sig så att de får ner mycket kall luft i lungorna. Kallt vatten, som någon föreslog?
 
Kall luft i lungorna? Hästar har lång luftstrupe som ligger väl isolerad.. Och hur det ihop med kolik, lungorna? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp