Bukefalos 28 år!

C

carmita

i fredags morse fick min häst troligen ett litet kolik anfall;gick ut som vanligt ville inte äta sitt hö.efter en stund la hon sig bara ner.gick då med henne en stund hon fick sedan stå i sjukhage under ständig tillsyn.vid luchtid fick hon nytt hö,som hon då åt!hände inget mer den dagen,hon bajsade och åt,lördag kväll hände det igen!!!!!!!!!!!behövde då bara gå 35min innan hon kom till ro och åt igen.kolik?eller bara gaser?!hon får kornkross 1liter morgon/kväll,2l luser strå morgon/kväll samt 8kg hö.någon som har några ideer på vad och om jag ska ändra på något i foderstaten eller om det kan vara så simpelt som att hon dricker för dåligt under vintern!?
 
Ja, det kan vara för att hästen dricker dåligt. Min häst får kolik lätt om det är jätte kalt ute och vattnet i hennes hin fryser.

Det jag funderar lite på är kornet...
Jag har lärt mig att man aldrig ska ge bara korn som kraftfoder... Att man ska ge minst 1/3 havre...
Korn har ganska mycket stärkelse i sig och om tärkelsen inte brytsner i tunntarmen utan går vidare till tjocktarmen så kan det bli feljäsning och det kan också framkalla kolik...
 
Det kan vara drickandet som spökar.

Gav du bara hö efter hon repat sig eller fick hon korn och lusern också? Jag skulle ha gett bara hö och det är vad de veterinärer jag pratat med sagt också.

Min pålle fick kolik i torsdags så vet fick komma... Vad jobbigt detär när man inte vet vad som är felet, vart och hur de har ont och vad man kan göra för att få det att släppa (när promenader inte hjälper...)

M.
 
ja hon fick bara sitt hö.hon har haft samma foderstat i 2 år nu med luser och kornkross,kan det vara en idee att ge henne lite kli också kanske?betfor går inte för då exploderar hon!
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 732
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
3 895
Senast: Efwa
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 618
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 894
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp