Kolikanfall pga av äggstockarna

C

cagewall

Hej

Min häst har haft små kolikanfall lite då och då, ofta i samband med brunsten. Vi gjorde en undersökning i december där veterinären gick in i livmodern för att titta på äggstockarna och såg då att hon inte släppte folicklarna ordentligt. Hon blev sprutad med nåt som tidigare varit livstidskarens (vilket det inte är längre) för att underlätta för att äggstockarna skulle släppa folicklarna.

Nu fick hon ett kolikanfall både igår och idag och vi åkte upp med henne till djursjukhuset för att göra en riktig kolikutredning. De kan inte hitta något onormalt på de små undersökningarna som gjordes idag, bla blodprov, kolla om tarmen är fylld, kolla slemhinnorna osv. Symptomen är lätta koliksymptom dvs att hon mår dåligt, kallsvettas, står brett isär med benen, vill inte äta och mår allmänt dåligt. Däremot bajsar hon och har inte haft någon förstoppningskolik.

Vad veterinären sa idag var att vi kanske var tvugna att ta bort hennes äggstockar. Detta vill jag helst inte vill då hon har väldigt fin stam som jag vill avla på samt att hon går som tävlingshäst i hoppning och jag vet inte hur det är med karens på borttagning av äggstockar. Dessutom har jag hört att en del hästar som får äggstockarna borttagna blir "knäppa".

Jag undrar om det är är någon annan som varit med om liknande fall på sin häst och kanske kan berätta vad de fick göra med då. Min häst står på djursjukhuset under de kommande dagarna men de var väldigt snabba med att säga att äggstockarna skulle bort utan att undersöka henne, det är därför jag vill ha lite andra råd och tips om detta.

Vore tacksam för alla svar
/Maria
 
Sv: Kolikanfall pga av äggstockarna

Har ingen erfarenhet av detta, men pratade med en kvinna för några år sedan vars häst under många år hade fått återkommande kolikanfall och det berodde på äggstockar och brunst. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad de gjorde för åtgärd men jag har för mig att de gav henne P-sprutor för att få det att försvinna, för åtgärdat blev det.

MVH/
 
Sv: Kolikanfall pga av äggstockarna

Hej,

Tack för svaret. Idag har dom gjort alla möjliga undersökningar på mitt sto men dom kan inte hitta någonting som är fel. Det enda dom kunde se var att äggen satt kvar. Tyvärr är min hästs problem inte så vanliga så det finns väldigt lite information om vad man kan göra. Om man ger henne en p-spruta så kan hon tyvärr inte tävla då det är klassat som "doping" och tar man bort äggstockarna kan hon inte få föl sen. Men veterinären ska ringa till Ulltuna, där dom forskar på äggstockarna, så det återstår att se vi ska göra med henne.

/Maria
 
Sv: Kolikanfall pga av äggstockarna

Om jag vore dig skulle jag kontakta Kerstin Darenius. Hon är h nog sveriges vassaste veterinär vad det gäller stogynekologi.
Djursjukhus i alla ära, men krångelston har de nog inte så jättemycket erfarenhet av...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 246
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp