Kolla bilden – flygturen på framhoppningen

Förstår inte hur det här ens kan bli nyheter. Vilken seriös hästsportfotograf (som t.ex Jessica Rodrigues som tagit bilden) har ju en hel del sådana här bilder med "flygande hästar" i sina arkiv. Vad gäller hästen i sig gör det ont i hästhjärtat att se hästar som överhoppar sig så som den här stackars kraken gör. Rent krasst är det väl kanske den biten som borde vara nyheten..
 
När jag ser bilden så är min första tanke att hoppet ser oekonomiskt ut och lär inte vinna några omhoppningar.

Tycker å andra sidan mest om hästar som har ögon i hovarna över hinder.
 
Det är väl en cool bild snarare än en fantastisk sportslig prestation. Timing och vinklar är bra men det är ju inte jättehöjder vi pratar om (alltså, klart 4* är högt, men varken hinder eller hinderstöden ser ut att vara direkt maxade).
Jämför du var bommen ligger höjdmässigt mellan de två bakre stöden med längden på hästens rygg är de ganska lika vilket borde göra att hindret ligger runt 1.45cm
 
Hade varit mer intressant att se en film från händelsen, det där fotot skulle lika gärna kunna vara duktigt photoshoppat, men om de hade en film som visar så hade det styrkt t ex. att det inte är photoshoppat.

Vet inte direkt va som är så sensationellt, ingen direkt nyheter att hästar kan hoppa uppemot 2 m (nu kommer jag inte på va den höjdhoppsgrenen kallas). Förstår heller inte vitsen med att det är så "wow", "bra" att hästen överhoppas såpass mycket. Unghästar kan överhoppa innan de lärt sig. Jag skulle snarare säga att det är mer "wow"/"bra" med en häst som med lätthet kommer över och aldrig river, samt vinner tid på att inte va i luften så länge. Men så tävlar inte jag på elitnivå, kanske är det. :idea:
 
Om det der är framhoppningen till en 120cm klass, är inte tjejen med ryggsäcken mer en dryga 140cm hög med tanke på att bommen på främre stolpe ligger i hennes axelhöjd, längden på oxeren torde vara ca 100 cm, hopphöjden torde vara ungefär 200-220 cm vid framhovarna och totala längden på hästen (från nos till svansrot) är ca 200cm utifrån proportionerna i den här bilden, Som sagt tidigare, snyggt foto montage, men proportionerna stämmer inte.
 
Om det der är framhoppningen till en 120cm klass, är inte tjejen med ryggsäcken mer en dryga 140cm hög med tanke på att bommen på främre stolpe ligger i hennes axelhöjd, längden på oxeren torde vara ca 100 cm, hopphöjden torde vara ungefär 200-220 cm vid framhovarna och totala längden på hästen (från nos till svansrot) är ca 200cm utifrån proportionerna i den här bilden, Som sagt tidigare, snyggt foto montage, men proportionerna stämmer inte.

Det står ju att det är till en 155-klass... Tjejen står dessutom en bit ifrån hindret så du kan inte mäta med hjälp av hennes axel.
 
Om det der är framhoppningen till en 120cm klass, är inte tjejen med ryggsäcken mer en dryga 140cm hög med tanke på att bommen på främre stolpe ligger i hennes axelhöjd, längden på oxeren torde vara ca 100 cm, hopphöjden torde vara ungefär 200-220 cm vid framhovarna och totala längden på hästen (från nos till svansrot) är ca 200cm utifrån proportionerna i den här bilden, Som sagt tidigare, snyggt foto montage, men proportionerna stämmer inte.

Förutom att det är en bra mycket högre klass än 120cm, så är i alla fall längden från axel till toppen av huvudet över 30 cm för mig.
 
Jag tycker, i övrigt, att det är jättekonstigt att sådana här extremer hyllas/premieras. Det borde slita något otroligt på hästen (om den stadigt överhoppar sig)

I princip håller jag med dig. Men detta är ju en bild? Någon har haft turen att ha fått ett märkligt språng på bild och vi (jag) tycker det är en häftigt BILD. Jag skulle aldrig t ex grunda ett hingstval på det?

Det är ungefär som när folk lägger ut filmer på hästar som klantar till det i löshoppningen. Vi skrattar lite åt det och ”kul att de fick det på film” men för den stackars hästen var det såklart inte så kul.

Man får hålla isär begreppen tycker jag.
 
Om det der är framhoppningen till en 120cm klass, är inte tjejen med ryggsäcken mer en dryga 140cm hög med tanke på att bommen på främre stolpe ligger i hennes axelhöjd, längden på oxeren torde vara ca 100 cm, hopphöjden torde vara ungefär 200-220 cm vid framhovarna och totala längden på hästen (från nos till svansrot) är ca 200cm utifrån proportionerna i den här bilden, Som sagt tidigare, snyggt foto montage, men proportionerna stämmer inte.
Nu är det ju inte ett fotomontage utan en ögonblicksbild på en häst som överhoppar sig själv på en framhoppning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: shia
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 363
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 177
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp