Kolla era hovslagare!

W

wingil

Som ni minns hade jag en tråd där vi inte hittade ngt fel på min häst som var halt.. Nu hittade vi felet, två hovbölder i framhoven!! På det röta och allt annat skit.. Fast jag hade hovslagare ute för två veckor sen och skodde och verkade.. slarvjobb!
Ett års dött skit slet hovslagaren bort igår.. tog oss tre timmar att verka och sko min älskling (inräknat 30 min rast pga trött hovslagare som fick fika och sur häst som tog paus i från det snälla lyta hoven beteendet)..

Så rekommenderar er att verkligen ha en BRA hovslagare som verkar ordentligt..

På köpet hade killen 55 grader fram i hovvinkel och 47 ena bak och 45 andra som fick rättas så gott det gick.. om 6 veckor kommer denna hovslagare tillbaka och tro mig.. jag byter inte ut honom för en miljon i världen!
Min häst gick rent direkt efter fått på nya skorna och mycket stabilare efter fått hovarna rätt.. hade inte denna hovslagare sett hur fel vinklarna var kunde min älskling fått alla möjliga slitskador :(

Snacka att man inte litar på alla hovslagare efter detta..Så var noga med vilken hovslagare ni skaffar! Att det är en som tar tiden och gör ett bra jobb och inte bara jobbar för pengar!!
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Det var ju bra! Problemet är att beroende på var man bor någonstans så har man kanske inte så många hovslagare att välja och vraka emellan (se min tråd på hästverksam). Jag har, mig veterligen, EN utbildad hovslagare inom 2,5 mils omkrets, och honom hyser jag ingen större förhoppning om att lyckas få hit. Annars får jag leta mig 4-5 mil härifrån och då börjar det bli svårt att få hovslagarna att köra ut. De hittar ju massor av kunder på närmare håll, tydligen. Men visst kan det göra underverk med rätt hovslagare, om man hittar en sådan...
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Min åker från utanför skinnskatteberg till sthlm för att sko mina nu.. och det är en bra bit bort :p tar ju fan.. nästan 2 timmar med bil enkel resa..

Men han litar jag på.. finns hur många som helst i sthlm här men efter haft flera olika och inget blir bättre och nu hittar man denna.. då håller man i honom!
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Har också en hovslagare jag håller hårt i :bow: har varit tvungen att ta ut andra ibland om han inte har tid och det krisar. MEN han har flera gånger varit en räddare i nöden och kommit ut trots tight om tid. De är guld värda.
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Vad skönt att ni hittade en orsak till hältan, och vad skönt att hästen är rätt skodd nu då! Hoppas det håller i sig och håll i hovslagaren! :)
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Precis vad som hände oss-fel vinkel på ena hoven mm på min häst :mad: (Och många problem pga det)
Har nu vår gamla jätteduktiga hovslagare igen,tar 4 timmar & sko(vääldigt noga)men värt det i längden! :love:
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Fyra timmar :eek: ! Ja, det låter ju noggrant. Min (som nu är min före detta) hovslagare tog det bara ca 40-45 minuter för. Då har jag också en häst som inte är helt med på noterna hela tiden. Om hon hade stått blickstilla hade det nog bara tagit en halvtimme :crazy: . Vad är den normala tiden för att sko en häst egentligen?
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Varit i liknande situation.

Hade en ponny som var halt, åkte till veterinären. (Innan dess hade hovslagaren kollat om det var nåt i hoven)Vetrinären påstod att hon var halt på tre ben och behandlade lite leder sdå fick vi åka hem. När jag frågade hur det kom sig att hon var halt, nån speciell anledning eller så svarar han bara "vanlig hälta". Va?! "Vanlig hälta" på tre ben?

I vilket fall som så åkte vi hem o sen skulle vi börja sätta igång henne men jag tyckte inte att hon kändes bra så jag red inte henne. Ringde vetrinären igen och han sa bara att det kunde kännas lite ojämnt i början.... I samma veva bytte vi oxo hovslagare och det första hon sa när hon började sko var: "men den här hästen har ju en hovböld!". Gaaaaah!
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Oj, för min hovslagare tar det runt en timme per häst om de står still och sköter sig. Och ofta säger han efteråt "jag skulle tagit en mm till där" och ruskar på huvudet, nån gång har han tom. tagit av en sko och finjusterat... :crazy: ;) :D
Han är BÄST! :love:
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Vi har två hovslagare som bägge är MYCKET noggranna i sitt jobb :love:
De är verkligen bäst! Kommer typ direkt när man ringer efter hjälp vid t.ex en tappsko. STOR eloge :bow:
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Va bra att ni hittade felet på din häst! :)

Min hovslagare byter jag inte ut för fem öre.. han är toppen! :bump:

Hitta bra hovslagare kan vara svårt.. Det finns många som inte är seriösa utan "bara" billiga.. Vet en (som iofs har flyttat från trakten) som är billig, men helt värdelös. Flera hästar som h*n har skott/verkat har blivit halta och ägarna har fått åka till veterinären etc.. Önskar att man kunde varna folket för h*n, men hur gör man? Personen ifråga har ingen utbildning på något sätt, är självlärd!?! Har inte ens gått lärling hos någon hovslagare.. *suck*

Fattar inte att folk inte kollar upp vem det är som skor deras hästar!?! :confused: Hur kan man välja någon som är billig framför någon som bra? Har man inte råd att lägga pengar på skoning, har man väl inte råd med resten? *min åsikt*
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Grattis! :) Jag har också precis hittat en ny hovslagare som verkligen är duktig. Än så länge har hon bara skott hästen min en gång, men hon visade mig vad som har hänt med hans hovar (tidigare hovslagare har mer eller mindre anpassat hoven efter skon och inte tvärtom :crazy: ) och vad hon gjorde för att rätta till det. Det tog 2,5 h och kostade 200 kr mer men det var det verkligen värt! Han har fått en ny typ av skor som är rundare i formen då han har ganska runda hovar och hon har lämnat plats för hoven att växa på. Henne ska jag hålla hårt i!
 
Sv: Kolla era hovslagare!

skönt att ni hittade felet på din häst.. :)

Nu för tiden har jag en superbra hovslagare :bow: som jag håller hårt i.. Innan så råkade jag ut för en riktigt oseriös typ, kan inte kalla honom för hovslagare ens. Han verkade min häst helt åt skogen fel - den blev halt och fick uppsöka veterinär! Skulle jag träffa honom idag så vet jag inte vad jag skulle ta mig till. :devil: :o :eek:

Nä man borde nog ha lite koll på sina hovslagare, be att få se F-skattesedel, tidigare referenser etc.. Det finns många så kallade hovslagare som inte kan sin grej, en del självlärda. För att få kalla sig hovslagare så måste man väl ha gått som lärling och sen gjort gesällprov eller ha gått på hovslagarskolan!?! Eller?

Hovslagaren jag använder mig av idag är utbildad, har F-skattesedel, är trevlig mot hästarna och skor superbra.. Kan inte bli bättre.. :bump: :bump:
 
Sv: Kolla era hovslagare!

jag har haft min hovslagare i åtta år nu tror jag. billig, snabb, bra, och ponnyn älskar honom. skönt att du också hittat en bra hovis! :)
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Snobben skrev:
Precis vad som hände oss-fel vinkel på ena hoven mm på min häst :mad: (Och många problem pga det)
Har nu vår gamla jätteduktiga hovslagare igen,tar 4 timmar & sko(vääldigt noga)men värt det i längden! :love:
Hur kan man hålla på en timme med en sko? Antingen är man osäker eller ovanligt långsam. Noggrann , nja? Förklara gärna.
 
Sv: Kolla era hovslagare!

_Runaway_ skrev:
Har också en hovslagare jag håller hårt i :bow: har varit tvungen att ta ut andra ibland om han inte har tid och det krisar. MEN han har flera gånger varit en räddare i nöden och kommit ut trots tight om tid. De är guld värda.
Precis som min! Honom håller jag hårt i! Han är duktig, noggrann och dessutom billig! :) :bow:
 
Sv: Kolla era hovslagare!

4 h är inte godkänt på Skara hovslagarutbildning.. Tror de har 2 h max eller så när de avlägger provet.

Min hovslagare är utbildad och typ den bästa här i kring. Han tar ca 45 min på sig att sko.
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Att det tar sån tid är att han är så noggrann,att ta av en sko eller slå i sömmen går fort,men han är jättenoga med själva hoven,varmskor också.Han har blivit erbjuden att vara med i hovslagartävling,men han hinner inte med tiden :D
Han är utbildad och håller sig uppdaterad med bla hovslagartidningar från Belgien,går på föredrag osv.

För lång tid kan man ju verkligen tycka,men så blir resultatet också bra! :)
 
Sv: Kolla era hovslagare!

Erbjuden att vara med i hovslagartävling!? Han kanske tävlar i smide, ? Det kan vem som helst vara med på!
Är du nöjd med honom så spelar det ingen roll vilken tid han tar på sig! Bara han har en tanke med det han gör och helst en svensk utbildning. (om det spelar roll för dig)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 940
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 447
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp