Kolla igenom era försäkringar!

J

Jeeves

I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så att man till slut inte vet vad man betalar för:(

Smärre chock blev det...

Vi har två hundar och tre hästar försäkrade i två olika bolag, valt efter bästa villkor alt bästa pris, beroende på ras etc.
Om vi håller oss till hästarna här så var allt frid och fröjd på den ena shettisen som är försäkrad på Agria, bra självrisk, 0 %, bra villkor m rehabpaket och A1:an, premie 2010/år. Det tråkiga börjar i oktober då den går över på 20% i och med att de då gör en villkorsändring på den biten på alla försäkringar tydligen.

Häst nr 2 är en welsh cob född 05, försäkrad i Folksam, A1:a med tillägg för rehab, mediciner, vet resor m m, liv 50000, vet vård 50000, hög självrisk 2600 + 10%, premie 3062/år. Ligger lite för lågt i vet vård men har inte haft råd att höja den ännu. Efter samtal idag med otrevlig handläggare på Folksam så funderar jag på att ta bort försäkringarna där helt och kollade med Agria eftersom både vovvar + en annan häst redan finns där. (Den ena vovven i o f sig en ohyggligt dyr premie)
Deras motsvarande försäkring till ovanstående kostar DUBBELT så mycket, 6500kr/år:eek: Självrisken ännu högre samt 20% rörlig del! Inte att tänka på alltså. Får söka vidare efter annat bolag.

Häst nr 3 är ett shettissto på 16 år, INGEN ålder på en shettis precis. Henne går det inte att försäkra alls på AGRIA eftersom hon är för gammal:eek: Jag har haft henne i 3 år snart och hon har aldrig varit behandlad för någonting, inte heller föregående ägare har behandlat henne för något annat än komplikationer efter en svår förlossning med dödfött föl när nämnda sto var 4 år gammal.
Vid samtalet med den otrevliga handläggaren på Folksam framkom det att vid överflytt från AGRIA för ca 1 år sedan så förvandlades hennes A1 försäkring till en A6, vilken innehåller specificering på vad som ersätts och inte ersätts vid behandling. Jag har fram tills i dag varit helt ovetande om detta och förstår inte hur det har gått till:confused: Hon har LIV 6000, VET VÅRD 50000 ( denna begränsade vård alltså ), självrisk 2600 + 10%. Premie 1216/år. Billig premie? Javisst, men den täcker inte ett skrutt!
Jag nämnde muntligen i samtalet att jag då behövde veta om den täckte ev infektion i livmodern/underlivet, som jag haft en misstanke om att hon ev besväras av och vill kolla upp för säkerhets skull. Jag är alltså ingen veterinär och har kanske helt fel i min misstanke, vill bara få det kollat. Då säger människan direkt att DET täcker den INTE! Nähä, så det hade man behövt en A1:a då ( som jag trodde att vi hade ) för att få ersatt då? Ja säger människan. Ja då får jag ju rätta till det här och teckna en sådan säger jag. Ja, det går bra och jag var på vippen att teckna en sådan när hon tillägger att ja den kommer ju inte att täcka detta ändå eftersom det är en gammal skada! :confused: Gammal skada:confused: Hästen är inte behandlad för NÅGONTING i underlivet på 12 år! Jag frågar; men om jag får ett friskintyg från veterinär, om hon nu är frisk, så bör det väl inte vara några problem, eller? JOHO! För nu har jag ju muntligen nämnt denna misstanke och OM hon någon gång skulle drabbas så är det en gammal skada i a f:eek: Jag frågar då om inte ett friskintyg plus deras karens på 30 dagar är tillräckligt för att få en fullt fungerande A1 försäkring, men nej det är det INTE:confused:

Jag tröttnade på tramset, betala premier för ingenting det är ju helt meningslöst så jag talar om att jag vill säga upp hennes försäkring på studs. Ja det går så bra kvittrar handläggaren då, men inte förrän den 1/7 - Vill du säga upp den andra också då eller? Det är nog det enda bolag som verkar bli glada över att FÖRLORA kunder! Vi har vår gård och en del annat försäkrat där - behöver jag säga att rubbet kommer att tas bort därifrån illa kvickt?

Så, min uppmaning är; KOLLA UPP VAD NI EGENTLIGEN BETALAR FÖR!

Min lilla shettis kommer nu att få ett eget "sparkonto" istället, i det fall att hon drabbas av något större. Hon lär ju leva till hon är typ 30...
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Japp, har nyligen bytt bolag just för att jag kunde få mer för pengarna där och slippa rörliga självrisker. Något högre självrisk men ska det va så ska det och då kanske inte 1800 till är så mycket om hästen verkligen är illa därann. Bättre med en högre ersättning om det skulle vara allvarligt.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Tack för tipset! Finns det någon byrå som lär en att begripa alla knepigt formulerade villkor också?:crazy:
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Näe, det verkar finnas fallgropar hos alla bolag när man väl bestämt och skrivit på. Så, det är lätt att missa små detaljer trots att man har läst igenom villkoren innan.

Näe, krångligt är det!
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Jag tycker att du gör helt rätt i att fixa sparkonto istället för en dålig försäkring. Jag fick också en chock men då gällde det den ena jycken. Hade försäkring i Agria på honom, med veterinärvård på 60000 bl a. Funderade på hur mycket en buköppning skulle kosta på en hund och kom fram till att 60000 lär den ju inte gå på i alla fall. Premien var 3300/år:eek: Något som jag faktiskt inte är villig att betala för en hund (och hundras) som normalt inte har några problem med sjukdomar. Bytte till IF och fick en premie på 1700/år, samma självrisk men 20000 i veterinärvård. Sparar hellre de andra pengarna till om hunden mot förmodan ändå skulle kräva en operation som kostar mer än 20000. För i jösse namn, inte ens connemarastoet kostar så mycket som 3300/år (1700 tror jag hennes försäkring gick på i år). Inte klokt!
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Min rottis kostar 4800/år i Agria...och visst är jag nöjd med dem, funkar alltid smidigt och proffsigt, MEN det finns en smärtgräns på vad man vill betala i försäkringar! Hon kostar mer än vår gård i försäkring/år:eek:

Jag tror att bolagen kommer att få tänka om här och istället sätta pressen på kliniker och veterinärer på att inte ta ut hutlösa priser för behandlingar.:(
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Det är ju nästan en ny hund/år du betalar i försäkring...:crazy:
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Jäpp...:cool: Galet tycker jag.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Fast om man tar tex Agria så kunde man påverka sin premie beroende på vilka val man gjorde när man tecknade försäkringen. Man kunde välja flera olika självrisker och hur mycket % man skulle betala. Ju bättre försäkring ju mer kostar den.

Jag betalar nog säkert över 12.000 per år i premiekostnader för mina djur. Men de gånger som jag har behövt försäkringen så har jag varit väldigt tacksam för att jag har haft den.

Till TS:

Varje gång man tecknar en ny försäkring eller det blir ett nytt försäkringsår så får man en liten sammanfattning från försäkringsbolaget om vad för försäkring man har. Det är alltid bra att läsa dessa och se om det finns några felaktigheter eller överaskningar där.

De flesta som skyller på "dumma" försäkringsbolag är helt enkelt för dåliga på att läsa de papper som man får från försäkringsbolagen. För det mesta så behövs det ingen djupdykning i försäkringsvilkoren utan det räcker bara att läsa igenom det viktigaste för att inte bli "lurad".

Mvh

Tora
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Fast om man tar tex Agria så kunde man påverka sin premie beroende på vilka val man gjorde när man tecknade försäkringen. Man kunde välja flera olika självrisker och hur mycket % man skulle betala. Ju bättre försäkring ju mer kostar den.

Jaa, jag ändrade för att få det jag ville ha till en passande peng. Nu när det var dags att få ett nytt föräkringsbrev för det nya året stod det att de helt enkelt tagit bort mina val och ersatt det med rörlig självrisk. Något jag tagit bort ett år tidigare. Har inte så roliga upplevelser av det här med rörliga delar. Betalar hellre något högre självrisk för att slippa det.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Nja, håller inte med dig där. Satt t ex och läste villkor för Folksams A6 försäkring igår och begrep inte mycket:( Enligt dem så täcks inte en undersökning av t ex livmoder, spolning eller provtagning men när jag läser villkoren kan jag inte se detta. Vidare så står det att A6 alltid är knuten till antingen en A1 eller en A2 och i texten uppfattar i a f jag det då som att A6 skulle vara en tilläggsförsäkring=förbättring:confused:

Jag har de flesta av försäkringarna på autogiro och kan säga att den infon som skickas ut vid förändringar den är knapphändig och inte alls särskilt utförlig eller enkelt utformad. Det ändras priser, villkor hej vilt varje år så till sist vet man varken ut eller in.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Det är ju nästan en ny hund/år du betalar i försäkring...:crazy:

Ja precis. Har man lite marginaler i sin ekonomi är det kanske smartare att strunta i försäkringen och ta kostnaden när den kommer.

Annars kan man ha en försäkring som man kallar "sparkonto".
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Min rottis kostar 4800/år i Agria...och visst är jag nöjd med dem, funkar alltid smidigt och proffsigt, MEN det finns en smärtgräns på vad man vill betala i försäkringar! Hon kostar mer än vår gård i försäkring/år:eek:

Jag tror att bolagen kommer att få tänka om här och istället sätta pressen på kliniker och veterinärer på att inte ta ut hutlösa priser för behandlingar.:(
Å fy tusan... Vår schäfer är på IF och har 1800/år i premie, kanske är idé att kolla där? Schäfer och rottis borde vara ungefär jämställda när det gäller sjukdomsbilden, tror du inte?
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Näpp, det var det jag trodde - att rottis o schäfer var jämförbara alltså. Så är det inte enligt Agria i a f, rottisen ska ha såpass mycket sämre statistik än schäfern att den kostar det dubbla i försäkring!

Det hade jag aldrig trott.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Det är därför man byter bolag till IF istället. Har VetXtra på mina. Ersätter akutresor, mediciner etc. Jag betalar ca 2000 kr per år och häst. Förra våren när den ena var skadad och vi var på kliniken varannan veckan hela våren så var det inga problem alls att få någon ersättning. Efter att tidigare ha krånglat med folksam så lackade ju svetten när man såg vilka belopp vi var uppe i på kliniken... "tänk om de inte skulle ersätta". Men det var inga problem alls! IF är grymma! :bow:
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Det är därför man byter bolag till IF istället. Har VetXtra på mina. Ersätter akutresor, mediciner etc. Jag betalar ca 2000 kr per år och häst. Förra våren när den ena var skadad och vi var på kliniken varannan veckan hela våren så var det inga problem alls att få någon ersättning. Efter att tidigare ha krånglat med folksam så lackade ju svetten när man såg vilka belopp vi var uppe i på kliniken... "tänk om de inte skulle ersätta". Men det var inga problem alls! IF är grymma! :bow:


Mycket trevligt att höra! :)
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Näpp, det var det jag trodde - att rottis o schäfer var jämförbara alltså. Så är det inte enligt Agria i a f, rottisen ska ha såpass mycket sämre statistik än schäfern att den kostar det dubbla i försäkring!

Det hade jag aldrig trott.
Jag trodde att det hade ändrats iom att rottisen har ökat i antal, men kolla med annat bolag om vovven är i ålder så att du kan byta. Vårt försäkringsbolag har varit guld när vi behövt använda försäkringen.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Jag är i full färd med att se över och förändra mina försäkringar!
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Fasta självrisker kommer nog att vara ett minne blott överallt snart.

Jag vet precis vad jag betalar för på min gamla, den yngre är eg inte min så det är ändå bolaget som ska stå för kostnaderna, ska dock kolla lite noggrannare vad hon har för försäkring.

Den gamla har minskat i värde och det står faktiskt PRECIS på mitt försäkringsbrev vad jag betalar för.

A1 obegränsad veterinärvård (självrisk 2600kr + 10%, var 0% rörlig när jag tecknade men that´s life)
A1 livförsäkring 21200kr (gammal)
Rehabextra (lite mediciner, skoning, massör etc).

Jag TROR att vi är uppe i självrisknivå nu efter tre veterinärbesök men jag är inte säker. Vi får se :) Papprena ska in när vi närmar oss slutet på perioden tänkte jag.

En väninna blev klassad som "otursförföljd" av IF och fick en massa konstiga ändringar på hästens försäkring :crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 148
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 621
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp