Kolla igenom era försäkringar!

Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Precis, det är detta jag menar med tråden - superviktigt att inte bara gå på vad som sägs utan lusläs verkligen era villkor OCH efter varje förändring som de gör efter hand, gå igenom alltihopa igen! Jag tycker att bolagen nu har tjänat ihop till en blåslampa i häcken faktiskt.

EN klagande kund kan de säkert ignorera men ett STIM ilskna hästkvinnor ( och en o annan man med ) är inte att leka med:devil:
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Då lever vi i olika världar - att lägga 15000kr/år och häst bara i försäkring det anser jag vara helt galet, såvida man inte anser sig ha ganska obegränsad ekonomi förstås. Tror inte att det hör till vanligheterna att man har såpass dyra försäkringar, det är bara att gratulera att du har råd med det!

Så ovannligt är det nog inte jag vet flera som har det så. Mina hästar är försäkrade för inköpspris
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Det är mina också kan jag upplysa om...skillnaden ligger nog i vad inköpspriset är:angel: I våra kretsar är det ingen som köper häst för över 100000, skulle gissa på att det är annorlunda för din del.

Var och en betalar så mycket som de anser försäkringen värd och som sagt vad man förmår betala.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Nej så himla ovanligt är det inte med en tusenlapp (eller lite mer) per månad. Min gamla var försäkrad i den "belopps"klassen som yngre.

Nu som sjuttonåring tror jag att jag kommer att nyttja försäkringen för första gången. Snacka om dålig affär (fast jag köpte henne först för två och ett halvt år sedan).
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Då lever vi i olika världar - att lägga 15000kr/år och häst bara i försäkring det anser jag vara helt galet, såvida man inte anser sig ha ganska obegränsad ekonomi förstås. Tror inte att det hör till vanligheterna att man har såpass dyra försäkringar, det är bara att gratulera att du har råd med det!

Miss Sixty har rätt dyra hästar som troligen är försäkrade i höga livbelopp, därav den höga premien. Jag kan förstå att hon har de försäkrade med tanke på att hon redan tagit bort en häst á 150 000.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Jag har Sv*land och där köpte jag mig fri från självrisken, dvs självrisk på 1900,- men inte längre de där 20% extra som innan krävdes.

Betalar 2200,-/månad för:
Travare frsk för 30 000,-
Travare frsk för 17 000,-
Korsning frisk för 13 500,-
SWB frsk för 30 000,-

Årskostnad för alla ca: 26 400,-
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Det låter lite mer rimligt, ca 500kr/häst och månad om man slår ut det. Jag har lite högre livbelopp på den ena av mina men det kan jämna ut sig för på de små är det minimalt med livbelopp.

Vad har du för belopp på vet vården på dina?
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Absolut, misstänkte nästan att det handlade om lite andra priser på hennes hästar och det var lite det jag menade med att vi lever i olika världar.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Så klinikerna går inte med vinst? Det var nog det dummaste jag har hört på länge...

Och de ska helt klart tjäna pengar men överpriser är ingen betjänt av. Vänta ett par år till så kommer en hel del djur stå oförsäkrade p g a denna vansinniga spiral! Skulle det vara bättre för djuren?

Ang att inte vilja lägga ner pengar på sina sjuka djur så siktar du på HELT fel person i det här fallet. Jag kämpade med min förra häst i 4 år innan vi tvingades konstatera att han inte skulle bli frisk. En av min nuvarande hästar har behandlats för dyra pengar i Hbg samt åkt ambulans in, och tillfrisknade tack och lov. Jag har ingenting emot veterinärer och är tacksam för de duktiga veterinärer vi har, men att priserna gått i spinn det är inte bra för någon i det långa loppet.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

priserna har inte gått i spinn, hästägarna har det.

Nu ska ALLT utredas med alla mjliga medel. Det räcker inte med röntgen, nu ska det magnetröntgas och skintröntgas och återbesökas minst 4ggr. Det kostar, hur kan det vara svårt att förstå??

Sveland har fast självrisk, liksom IF. Men hur långa självriskperioder har de? och hur mycekt ersätter de?
Att IF dessutom inte följer Arn, kan det vara nåt att fundera över?

Det finns mtycket mer än bara premier och självrisker när det kommer till försäkringar..
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Ja, inte vet jag vilka veterinärer och kliniker ni besöker men där jag har varit med mina djur så är det INTE jag som djurägare som dikterar några villkor eller beställer/bestämmer vilka undersökningar/utredningar/prover som ska göras och tas.

Jag anser helt klart att priserna gått i spinn och om det är så att vissa veterinärer gör allt som djurägaren får för sig att vilja göra så är detta inte heller korrekt enligt min mening.

Alla bolag har sina för och nackdelar, man måste titta noga på villkor och prisvärdhet på varje försäkring man tecknar eller har tecknat. Sen har jag ett absolut krav som kund, vilket bolag det än är; att man blir bemött korrekt och med servicevilja + att det går att nå bolaget utan att behöva sitta i tel kö i 25 minuter varje gång.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

då ska du inte byta till if.. sist jag ringde visste personen inte ens att de försäkrade hästar..

märker du inte själv att hästar behandlas mer och mer och mer?
nån betalar ju alla dessa behandlingar.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Jo visst verkar det som om hästar behandlas i större utsträckning men jag tycker inte att hästägarna kan hållas ansvariga för detta eftersom det ju bör vara veterinären som avgör vilken behandling som ska sättas in.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Veterinärerna är absolut de som vårdar och bestämmer till största delen vilken vårdform som är att föredra. Och så ska det vara, även om man som ägare ska tillåtas vara kritisk och ändå ytterst ansvarig för den vård som ska ges. Vet att iaf mitt försäkringsbolag uppmuntrar att man ringer runt och kollar priser om möjligt.

Men jag läste något för ett tag sen som iaf fick mig att tänka till. Man hör ofta om hästar som måste sprutas för än det ena än det andra i benen ofta i samband med inflammation. Hon, har för mig att det var en vet, sade det att i MÅNGA fall berodde problemen på fel eller för hårt belastande träning för hästen. Dvs, ägarna själva har haft del i uppkomsten av hästens problem. Man skulle önska mer lyhördhet och kunskap här ifrån hästägarna så kanske även försäkringspremierna skulle sjunka. Kanske ingen hemlighet att kallbloden är billigare att försäkra än vanliga ridhästar och det är kanske för att de helt enkelt inte slits på samma sätt?
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Nja, jag har själv haft en halvblodshäst som hade återkommande problem med lederna och påståenden om att det beror på felaktig träning, dåliga ryttare etc det kommer lite på skam när det gäller min häst i a f. Han reds av tre olika ryttare, en hobbyryttare, en f d fälttävlansryttare samt en dressyrryttare. Tränades för B-tränare dvs reds av rutinerade ryttare, under överinsikt av tränare samt mkt varierad träning både på bana men oftast ute i skog o mark.

Visst kan ledproblem bero på dålig ridning, ensidig träning och dåliga hästägare men långt ifrån alltid. Man måste nog slå ett öga på aveln och hästmaterialet också.

Det jag reagerade på ang just min häst det vara att man ville spruta i tid och otid trots att jag framförde min åsikt om att hästen faktiskt inte blev bättre, mer än marginellt och mkt kortvarigt. Det var också jag som satte stopp för vidare behandling i lederna, hästen som alltid skött sig exemplariskt på vet besöken genom alla år protesterade kraftigt mot injektionerna mot slutet och jag kände att det var inte etiskt och inte längre ok att fortsätta. Hade jag i det läget inte sagt ifrån så kanske man hade påbörjat ytterligare en vända med sprutor. Man kan inte, och ska inte, som hästägare styra över vilka behandlingar som sätts in men jag anser att man har skyldighet att bromsa/säga ifrån när hästen inte blir bättre av behandlingarna. Det är inte alla hästägare som, bara för att de är väl försäkrade, gladeligen åker in och överbehandlar sina hästar, tvärtom tror jag att dessa är ganska få.

Jag vet att det är oerhört känsligt att ta upp ämnet men ibland kan jag i a f känna att kliniker överbehandlar eller håller på lite för länge, eller att det går slentrian i vissa behandlingar, om de förstnämnda beror på att det är inkomstbringande eller ej törs man knappt ens uttala.

Personligen tror jag att det är nyttigt för alla branscher med kritiska/ifrågasättande kunder, inom rimliga gränser.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

*kl*

Nu har jag en foster/fölförsäkring men när fölet kommer ut så söker jag efter en försäkring som ger enbart vetrinärvård (samt gärna vetrinärvård extra). Jag behöver inte få ut några pengar om hästen dör eller blir oanvändbar men vill som sagt veta att jag helt säkert kan ge hästen den vetrinärvård den behöver. Finns det några sådana försäkringar eller är alla kombinerade med en livförsäkring? Är enda vägen att gå att ha hästens liv väldigt lågt försäkrat?
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

Jag har den absolut bästa försäkringen på mina hästar, den täcker allt utom boreliaprov. Visar provet positivt så täcker försäkringen behandlingen! Vet vård= 120,000kr, 0% över självrisken. Det kommer alltså ändras på min förfallodag som jag förstått till 20% utöver självrisken. Kommer premien då att förändras? Är det något annat som också ändras i försäkringen? Vet någon om det finns annat bolag som har 0% och kommer fortsätta ha det? Mina hästar är helt friska och skadefria, men av erfarenhet vet jag vilka kostnader man kan komma upp i och betalar hellre lite högre premie för att kunna ha 0%. Jag kollade snabbt lite olika bolag och alla jag tittade på hade 20%.
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

IF och Sveland har 0%. Enligt Agria kommer även premierna att förändras när man övergår till 20%, till det lägre då får man ju hoppas:cool:
 
Sv: Kolla igenom era försäkringar!

*kl*

Nu har jag en foster/fölförsäkring men när fölet kommer ut så söker jag efter en försäkring som ger enbart vetrinärvård (samt gärna vetrinärvård extra). Jag behöver inte få ut några pengar om hästen dör eller blir oanvändbar men vill som sagt veta att jag helt säkert kan ge hästen den vetrinärvård den behöver. Finns det några sådana försäkringar eller är alla kombinerade med en livförsäkring? Är enda vägen att gå att ha hästens liv väldigt lågt försäkrat?

Jag har Agria veterinärvård med Agria Plus (veterinärvård extra) på mina hästar men självklart inget livbelopp. Att försäkringsbolagen vill sälja Liv kan jag förstå men jag ser det som en risk som är enkel att kalkylera för mig som kund. Dör en eller flera hästar så förlorar jag visserligen pengar men jag riskerar inte att bli skyldig en klinik stora pengar för veterinär behandling.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 244
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 694
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp