Kolla in...

M

montgomery

denna foderstat

Det är en haflinger, 143 cm i mankhöjd, normalgrov, normaltjock, beräknar att han ska väga 425 kg. Med viktformlen blev det 435 men då var han lite fet. Arbetstillägg har jag lagt med 15%(har jag för mig, sitter iskolan nu)

Tror ni att det blir bra om jag ger pålle detta här??
Hö: 7,5 MJ 46g Smrp 3,7g Ca 1,8g P 1,4g Mg

7kg hö
0,3 kg fibergi LÅG
fosforbalans

Vet inte hur mycket fosforbalans eftersom jag inte har värdena!!
 
T ex Basic E (finns på granngården) eller Tokosel (din veterinär skriver ut ett recept). Det finns säkert andra selenpreparat också.
 
Okej, varför ska jag tillföra det? Blir det för lite med bara det andra fodret? Hur beräknar man hur mycket selen han behöver? Ska han ha E-vitamin oxå?
 
Okej, varför ska jag tillföra det? Blir det för lite med bara det andra fodret? Hur beräknar man hur mycket selen han behöver?
En häst som väger 425 kg behöver 0,9 mg selen om dagen (4,25*0,2). Din foderstat ger bara 0,15. Svenska jordar innehåller just inget selen.


Ska han ha E-vitamin oxå?
Det behövs inte, men vitamin e ingår ju i t ex basic e. Din häst får tillräckligt, men det är fortfarande långt kvar upp till maxtoleransen. Du behöver ge ca 35 g om dagen av Basic e (pulver) vilket kostar dig ca 1 krona om dagen. Du kan ju kolla vad Tokosel kostar, det vet jag tyvärr inte.
 
Tack så jättemycket för hjälpen!! Ska ju så fort så möjligt köpa selen till honom!! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp