Kolla klippet från 1971: SVT förklarar ridsport

"Hästen måste rusa mot hindret", förklarar tv-rösten i klippet från pingsttävlingarna på Strömsholm år 1971. Bland annat syns Bo Tibblin rida.
Lite fel citerad, "måste ha framåtanda vilja rusa fram och hoppa alla hinder" uppfattade jag det som och sen fortsätter det med att hästen behöver vara välriden och ekipaget samspelt.
 
Tyckte det var ett riktigt bra program! Tonvikt på att dressyr krävs för hoppning och att hästskötarna är en stor del av framgångarna!

Men en fråga om bilden i artikeln - kan det vara Pegasus i mitten? Han var pappa till några föl som min faster födde upp på 70-talet.
 
Tyckte det var ett riktigt bra program! Tonvikt på att dressyr krävs för hoppning och att hästskötarna är en stor del av framgångarna!

Men en fråga om bilden i artikeln - kan det vara Pegasus i mitten? Han var pappa till några föl som min faster födde upp på 70-talet.
Pegasus hade bläs och inget vitt på benen så det är inte han.
 
Historia intresserar, var faktiskt på denna Kvalitetstävlan som bilden är ifrån.
Isabellen är Poseidon e. Pegasus 424 u. Lorita e. Logik379 - Kalmuck 372. Vinnare på 43 p.
Han tävlades senare framgångsrikt av Annette Franzén i Internationell Svår Dressyr.
Fuxen till höger är Elin (46) e. Jarramas367 u. Elvira 8277 e. Lucky Boy xx - Ergo,
Hon kom tvåa med 41,6 p. Mamman halvsyster till Åke Hultbergs Elvis e. Cosmos xx.
Elin tävlade upp till MSv Hoppning, fick 7 avkommor, bl. a. hingsten Karakoll 576 redan som 3-åring.

Fuxen som rids av Bo Tibblin tror jag är skolhästen Unik e. Boheme xx, har ett stort överben på ena framknäet.

Eva Boëthius gjorde flera trevliga program för SVT.
 
Historia intresserar, var faktiskt på denna Kvalitetstävlan som bilden är ifrån.
Isabellen är Poseidon e. Pegasus 424 u. Lorita e. Logik379 - Kalmuck 372. Vinnare på 43 p.
Han tävlades senare framgångsrikt av Annette Franzén i Internationell Svår Dressyr.
Fuxen till höger är Elin (46) e. Jarramas367 u. Elvira 8277 e. Lucky Boy xx - Ergo,
Hon kom tvåa med 41,6 p. Mamman halvsyster till Åke Hultbergs Elvis e. Cosmos xx.
Elin tävlade upp till MSv Hoppning, fick 7 avkommor, bl. a. hingsten Karakoll 576 redan som 3-åring.

Fuxen som rids av Bo Tibblin tror jag är skolhästen Unik e. Boheme xx, har ett stort överben på ena framknäet.

Eva Boëthius gjorde flera trevliga program för SVT.
Tack för infon! Funderade på om det skulle kunna vara en avkomma till Pegasus, isabeller är ju inte så jättevanliga. Vad jag förstår (efter lite detektivarbete) så verkar hingststammen som Pegasus var från inte längre finnas kvar?
Hittade någon mer bild på Poseidon, ser trevlig ut. Lite större än Pegasus som med dagens mått var väldigt liten.
 
Tack för infon! Funderade på om det skulle kunna vara en avkomma till Pegasus, isabeller är ju inte så jättevanliga. Vad jag förstår (efter lite detektivarbete) så verkar hingststammen som Pegasus var från inte längre finnas kvar?
Hittade någon mer bild på Poseidon, ser trevlig ut. Lite större än Pegasus som med dagens mått var väldigt liten.
Det finns bara någon enstaka gammal hingstlinje kvar, så det är samma med i princip alla gamla hingstar, att de tillhör linjer som inte finns kvar längre.

Däremot så finns det gula anlaget från Regulator, som var anledningen till att Pegasus var gul, kvar i Zafferano. Då via Pompe och Bernstein.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ingen tv, inget internet mer än 2 minuter i taget varannan timme och då är det Örebro Kommuns gäst-wifi med eget lösenord... hej hå vad...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 270
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
  • Artikel
Hästnyheter Föreningen för den Beridna Högvakten fyller i år 30 år och det markeras bland annat genom att uppmärksamma personer och hästar som genom...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp