Kolla klippet: Häst attackerad av hund

Jag kollade på filmen och jag vet inte om jag kan hålla med om att hunden "attackerar". Hade hunden verkligen attackerat hade hästen inte klarat sig helskinnad därifrån. Jag ser mest en uppspelt hund som reagerar på att hästen faktiskt rör sig.
 
Jag kollade på filmen och jag vet inte om jag kan hålla med om att hunden "attackerar". Hade hunden verkligen attackerat hade hästen inte klarat sig helskinnad därifrån. Jag ser mest en uppspelt hund som reagerar på att hästen faktiskt rör sig.
Ursäkta? Den hoppar ju upp och biter hästen
Edit: Visserligen mest i svansen som tur är men den verkar ju få in ett rejält nyp i bogen det sista som visas
 
Jag kollade på filmen och jag vet inte om jag kan hålla med om att hunden "attackerar". Hade hunden verkligen attackerat hade hästen inte klarat sig helskinnad därifrån. Jag ser mest en uppspelt hund som reagerar på att hästen faktiskt rör sig.
Hundens sinnesstämning spelar ingen roll, attackera kan den ju göra ändå. Om en hund i jakt eller lek sprang ifatt och bet ihjäl min katt skulle jag fortfarande säga att det var en hundattack. Det syns tydligt hur hunden gång på gång hoppar upp och faktiskt biter.
 
Har hänt flertalet gånger hos oss då folk vägrar ha sina hundar kopplade när det promenerar på skogen på den anlagda vägen vi använder för fortkörning. Sitter skyltar om att hästar förekommer med jämna mellan rum men det skiter folk i och blir sura när hästarna dyker upp. Men en hund fick för sig att springa in mellan frambenen på en av våra hästar och hon svarade med att sparka den. Att den överlevde ens förvånar mig, men den människan har iaf lärt sig efter det att ha hunden kopplad efteråt. Tror hen faktiskt blev chockad att hästen valde att attackera när den kände sig trängd.

Jag skrittar alltid förbi människor som promenerar och liknande men ber dem att ta sin hund om den nu inte är kopplad. Min häst är oftast snäll och hundvan med för den delen men skulle han känna sig trängd vet jag inte om han skulle slå eller inte.
 
Tre gånger har samma hundägares hundar sprungit fram till mig och min häst. Som tur är är hundarna små och hästen inte hundrädd så jag har bara fortsatt skritta. Men nu senast blev jag arg på henne och påpekade att om hennes hundar gör så där mot en häst som inte är lika trygg som min så kan hon orsaka en allvarlig olycka, förutom att hennes väldigt små hundar kan bli ihjältrampade om de gör så mot en häst som blir rädd och börjar steppa runt.

Jag är väldigt glad att hennes hundar är väldigt små! Om det kommit stora hundar som betedde sig som dem så hade det varit oerhört obehagligt.
 
Jag har vrålat på några lösa hundar jag mött till häst ett par gånger. Jag har haft tur att mitt vrål "GÅ HEM!" har fått stopp på dom. Någon har sett lite förvånad ut. Mardröm att möta en arg hund som biter ordentligt. Den på filmen såg inte ut att bita för att orsaka skada i alla fall.
 
Min första häst hade nog försökt att sparka ihjäl hunden och det är inte uteslutet att den andra försökt också. Båda var vana vid väluppfostrade hundar men det var tuffa damer, ingen av dem var direkt hispig.

Min ibland medryttarhäst HADE försökt sparka ihjäl den utan tvekan (hon var van vid hundar men höll på att ha ihjäl en hund som kom in i hagen och började jaga dem när hon hade föl).

Hade jag hamnat på marken hade jag piskat och sparkat mot hunden. Djuret jag har ansvar för går först i en sådan här situation.
 
Min första häst hade nog försökt att sparka ihjäl hunden och det är inte uteslutet att den andra försökt också. Båda var vana vid väluppfostrade hundar men det var tuffa damer, ingen av dem var direkt hispig.

Min ibland medryttarhäst HADE försökt sparka ihjäl den utan tvekan (hon var van vid hundar men höll på att ha ihjäl en hund som kom in i hagen och började jaga dem när hon hade föl).

Hade jag hamnat på marken hade jag piskat och sparkat mot hunden. Djuret jag har ansvar för går först i en sådan här situation.

Ja, det hade jag också gjort. Hade inte haft nån sympati för hunden i det läget. Hade jag haft nåt tillhygge hade det använts mot hunden tillsammans med sparkar. Jag tror inte att min medryttarhäst hade sparkat annat än i extremfall tyvärr.
 
Ja, det hade jag också gjort. Hade inte haft nån sympati för hunden i det läget. Hade jag haft nåt tillhygge hade det använts mot hunden tillsammans med sparkar. Jag tror inte att min medryttarhäst hade sparkat annat än i extremfall tyvärr.

Jag har sympati för alla djur... men det i mitt ansvar går som sagt först. Vi ska heller inte gå in på vad jag hade sagt åt hundägaren 🤬
 
Min första häst hade nog försökt att sparka ihjäl hunden och det är inte uteslutet att den andra försökt också. Båda var vana vid väluppfostrade hundar men det var tuffa damer, ingen av dem var direkt hispig.

Min ibland medryttarhäst HADE försökt sparka ihjäl den utan tvekan (hon var van vid hundar men höll på att ha ihjäl en hund som kom in i hagen och började jaga dem när hon hade föl).

Hade jag hamnat på marken hade jag piskat och sparkat mot hunden. Djuret jag har ansvar för går först i en sådan här situation.
Jag har varit med om att hästen jag suttit på nära haft ihjäl en hund.
Hästen (rött sto) blev fullkomligt vansinnig. Tror jag bidrog till hennes ilska eftersom jag blev riktigt rädd (hundfobi) och stoet är extremt omhändertagande om sina ryttare.
 
Jag förstår dock inte varför inte ryttaren inte stannade så hundägaren kunde få tag på hunden :confused:

Kanske kände ryttaren att hästen inte skulle klara av att stå stilla? Då är det bättre att låta den röra sig så att den inte sen exploderar. Jag tycker att det är för mycket att begära att ett bytesdjur (hästen) ska kunna stå stilla när ett rovdjur (hunden) attackerar den.

Jag förstår inte varför hundägaren släppte en hund som hen uppenbarligen inte hade tillräckligt bra inkallning på :confused:
 
Kanske kände ryttaren att hästen inte skulle klara av att stå stilla? Då är det bättre att låta den röra sig så att den inte sen exploderar.

Jag förstår inte varför hundägaren släppte en hund som hen uppenbarligen inte hade tillräckligt bra inkallning på :confused:
En olycka händer lätt, eller har du aldrig varit med om något negativt oväntat? Vi har ingen aning om hur lydig hunden har varit innan, eller vet du?
 
Jag har blivit ställd av jakthundar vid ett flertal tillfällen. Oftast har de dragit från sin förare så det tar lång tid innan någon kommer och hämtar hunden.
Den senaste gången var jag glad för dressyrspö då hunden gång på gång gjorde utfall mot hästen.
 
En olycka händer lätt, eller har du aldrig varit med om något negativt oväntat? Vi har ingen aning om hur lydig hunden har varit innan, eller vet du?
Även om hunden varit lydig och snäll innan och det inte varit ett problem tidigare att ha hunden lös, så har jag svårt att förstå varför han inte gör mer för att försöka få tag på hunden i början. Till en början när han kom fram till hästen och hunden står han ju mest stilla och ropar på hunden utan att tydligt försöka få tag på den - det är först när han kommit ifatt dem igen efter att ryttaren ridit iväg (när hästen har blivit triggad tillräckligt mycket att den tydligt är påverkad av hunden) som han faktiskt gör ordentligare försök att fysiskt få tag på hunden.

Dvs jag kan förstå att oväntade saker händer, och att hunden kan ha reagerat på ett helt annat sätt än tidigare - men det försvarar inte att personen, när hunden nu börjat fara runt och göra utfall mot hästen, inte försöker få tag på hunden mer än att ropa "hit" om och om igen, vilket hunden ändå inte lyssnade på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På plats i Abu Dhabi är världsettan Henrik von Eckermann med King Edwars och Iliana. Hur fungerar det att resa och hur tar hästarna det...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare på häst hamnade i en jobbig situation i onsdags då en stor hund plötsligt dök upp och attackerade ekipaget.
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Heimi
·
  • Artikel
Hästnyheter "Varför är svensk ridsport så otroligt stark just nu? Hur viktig är du? Kan du sätta ord på vad hästarna betyder för dig?" Det var några...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På måndagsförmiddagen attackerade en hund flera hästar i Mora.
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp