Kolla klippet: Hingstsläpp på Lojsta hed

Traditionen med hingstsläpp i den fritt gående russflocken på Lojsta hed, Gotland, håller i sig - om än i coronaversion. Spana in när hingsten Clip 712 släpptes in bland ston och föl i ett filmklipp här.
 
Vacker och kaxig :love: kul att se hur okomplicerat det gått till. Trots att det är en hingst släpptes.
 
Vacker och kaxig :love: kul att se hur okomplicerat det gått till. Trots att det är en hingst släpptes.
Min erfarenhet, efter nära 20 år med ponnyhingstar på fribetäckning, är att kloka hingstar som varit med om fribetäckning tidigare beter sig ganska precis sådär. De annonserar sin ankomst tydligt, men väl i flocken vet de att man måste snacka med tjejerna först och hålla sig undan om de inte ställer upp sig.
Och, inte sällan känner hingsten på lukten om det är rätt tid för betäckning. Är det inte det, så kan stoet stå och pissa hur mycket hon vill, hingsten betäcker inte ändå...
 
Min erfarenhet, efter nära 20 år med ponnyhingstar på fribetäckning, är att kloka hingstar som varit med om fribetäckning tidigare beter sig ganska precis sådär. De annonserar sin ankomst tydligt, men väl i flocken vet de att man måste snacka med tjejerna först och hålla sig undan om de inte ställer upp sig.
Och, inte sällan känner hingsten på lukten om det är rätt tid för betäckning. Är det inte det, så kan stoet stå och pissa hur mycket hon vill, hingsten betäcker inte ändå...
Det är min erfarenhet med.

Viktigt att komma ihåg att hingstar är hästar de också. Även om många verkar tro att de är monster ;)
 
Min erfarenhet, efter nära 20 år med ponnyhingstar på fribetäckning, är att kloka hingstar som varit med om fribetäckning tidigare beter sig ganska precis sådär. De annonserar sin ankomst tydligt, men väl i flocken vet de att man måste snacka med tjejerna först och hålla sig undan om de inte ställer upp sig.
Och, inte sällan känner hingsten på lukten om det är rätt tid för betäckning. Är det inte det, så kan stoet stå och pissa hur mycket hon vill, hingsten betäcker inte ändå...

Jag håller med helt i din åsikt. Här även varit med vid betäckning för hand där stona gått i hage vid hingst, och det är tydligt att de känner av ston som är redo att betäckas
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter De viltgående russen på Lojsta hed på Gotland lockar varje år många besökare. Nyligen skildes årets föl av från flocken, där de flesta...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är årets första föl fött i den halvvilda russflocken på Lojsta hed. Läs mer om sötingen här, och kolla in filmklippet på henne och...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett brunt stoföl gjorde entré på Lojsta hed den 1 maj - hon är därmed den första fölungen som föds i den stora viltlevande flocken på...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Årets hingst på Lojsta hed har tillkännagivits. För tredje året i rad är det Clip 712 som kommer att regera i den viltlevande russflocken.
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp