Kolla masken.

Lilla

Trådstartare
Har köpt kolla masken. Tyvärr bajsade hon i natt så jag kommer få vänta till på måndag. (Man skulle inte skicka på torsdag?)
Man kunde få Gardia prov för en extra kostnad. Funderade på att göra det men då stod det att det helst skulle vara prov från 3 olika tillfällen. Men det tar 2-3 dygn för min katt att göra det. Kan man spara bajs så länge?
 
Man kan spara i kylskåpet. Men jag tror de flesta av oss bara tagit från en gång ändå, även om 3 gånger såklart är mycket bättre.
 
Dom säger att man ska försöka få katten
att bajsa på en tidning eftersom ströt suger upp så bajsen blir torr.
Men det är ju helt omöjligt att få henne att göra det.
Hur har ni gjort?
 
Dom säger att man ska försöka få katten
att bajsa på en tidning eftersom ströt suger upp så bajsen blir torr.
Men det är ju helt omöjligt att få henne att göra det.
Hur har ni gjort?

När jag gjorde det på Lovikka så hade jag vanlig sand, men var ju med henne dygnet runt så såfort hon bajsat klart så antingen lyfte jag ut henne hur lådan eller tog fram favoritleksaken så hon sprang ut utan att krafsa.

Jag sparade i kylen. Dubbla bajspåsar om (fast kollamasken har kanske glasburk? Det jag fick med var från djursjukhuset). Till mig sa de inget om kattsand mer än att jag skulle försöka plocka bajsprov utan att få med kattsandspyllor.

Jag hade nog inte vågat riskera med tidning istället om katten inte verkar gilla det. Risken att de dels 1. håller sig och blir sjuka 2.går och sätter sig nån annanstans och slutar vara rumsren. 3 lär sig att det är okej att göra behov på tidningar.

Men OM det behövs annat än sand går det ju riva/klippa tidningar i småbitar. Det skulle jag gjort isåfall.
Fast kanske var så de menade/du gjort?

Hade även en gång en katt som gick med kateter hemma i nästan en vecka, som tur var så upptäckte jag fort att kattsandspyllorma var i exakt den storlek så när han satt på lådan (försökte kissa) så trycktes kornen upp och när sen urin rann ner svällde de upp så det blev stopp... *panik*, upptäckte det somsagt fort och lyckades få ut. Bytte sen till spån... hade spån på hela rummet, men spånet var minsta problemet med tanke på att han gick och droppade urin hela tiden... städa och tvätta katt hela dagarna. Men huvudsaken var att han blev frisk.
Oj blev lång OT, skulle bara säga att det kan funka med spån men att jag skulle föredra sönderklippt tidning.

Annars vet jag att andra när de ska ta urinprov köper popcornkärnor (i storpack utan fett) och har i lådan.

Lycka till hur du än gör 😀
 
Övrigt tips (speciellt om du har låda med huv) istället för att grövavruntbi skiten inne i lådan och riskera att själv dränka bajset under kattsand så ta plast/trä/engångsbestick (sorry miljökämpar, men vissa saker vill man slänga efter?användning) plocka ut bajs på ett papper/bajspåse på golvet och arbeta därifrån med besticken eller om du fick med nån spartel(?) med at plocka ut lämplig mängd bajs utan sand.

Haha man känner sig jättenormal när katten tittar och undrar vad i helvete man håller på med när man sitter där med kniv och gaffel och gröper runt i kattens bajs. 😂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
943
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 453
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 082
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
891
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp