Kolla på hus med stall....

Fibusen

Trådstartare
men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra?

Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja gården hyrt en bit av åkern som ligger rätt nära grannen,och grannen hade protesterat tillslut för att det luktade häst,och sagt att dom inte ville ha hästar där alls mer (inte ens på gården som det gämmt har varit stall på)...

Gården är äldre,med ett "nyare"(1988) hus på,men finns äldre lada som det är två små PONNYboxar i (pga takhöjden antagligen) och ett nästan helt nybyggt stall för 4 hästar. Också ett äldre hus som står kvar.

Frågan är om det ens är någon ide att kika på huset? Visst så behöver man ju inte ha hästarna på gården,men kul att hyra in sig i ett annat stall för massa pengar när man (igentligen) har ett nybyggt stall hemma..

Vi skulle gå på visning kl 16 på måndag,men nu vet jag inte..Vill inte ha några griniga grannar,och dom kanske kommer gnälla på hunden med säkert i fall han skulle skälla till nån gång...

Kanske ska påpeka att detta är ute på landet,och var och varannan har häst på gården,och husen ligger en bit ifrån varandra..
Men det hjälper ju inte om man skulle ha hagen någonannanstanns heller,eftersom stallet står ju kvar i "närheten" av dom och det luktar häst...

Kanske man kan gå dit och fråga grannarna,om man har tur så kanske det är nått annat dom har retat upp sig på,och bara är allmänt griniga på varandra? För jag tycker då att man får väll vara beredd om man flyttar ut på landet att det finns hästar m.m där..


Tycker bara att det vart så drygt nu,har väntat länge på att få gå på visning,sen får man reda på det här...:mad:
 
Sv: Kolla på hus med stall....

gå på visningen, om ni tycker om huset - gå över till grannen och fråga varför och om ni kan lösa denna tvist på något sätt?
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Om man inte får ett schysst långtidsarrende så är det ju ingenting att tänka på om man vill ha hästarna på gården.

Finns det ekonomiskt alternativ att ha hästarna på annat håll, inte så långt bort, så skulle jag kunna tänka mig det. Fast det är mkt pengar.

Jag kan flytta in i lillstugan ;)
 
Sv: Kolla på hus med stall....

såg ju jättefint ut :love:
knepigt folk som flyttar ut på landet när dom inte tål att det finns kreatur. då kan dom väl bo i en asfaltsdjungel istället:devil:. dom skulle nog inte klara av att bo där jag bor i ett mellanstort samhälle, på våren brukar det lukta skit även inne i samhället när bönderna kör skit.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Tycker också om man bor lantligt att man får räkna med sånt, men jag vet inte om huset räknas som lantligt så? Synd att inte inredningen till det nya stallet ingick, den var ju jättefin! Men det var fint öht.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Som hästgård tycker jag det är helt uteslutet. Ingen egen mark, man får bygga stallet själv (inredningen ingår ju inte), väldigt lite ser hästanpassat ut idag (ingen gödselstad etc).

Nä, möjligen om man är på jakt efter ett hus som man tycker om (jag tycker f ö inte alls att huset var trevligt, men det är ju tycke och smak).

Att börja med att ligga i fejd med grannarna känns som extremt jobbigt boende.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Det ser fint ut på bilderna. Men själv hade jag aldrig köpt en gård utan mark. Det står ju dessutom i mäklarens annons att gården inte är lämplig som hästställe....

Immer
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Bråkande grannar?Nej,tack. Brister på hus kan man ju fixa,att flytta på grannar är inte lika lätt.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Det ser fint ut på bilderna. Men själv hade jag aldrig köpt en gård utan mark. Det står ju dessutom i mäklarens annons att gården inte är lämplig som hästställe....

Immer

Pratade om det med mäklaren,och det berodde ENDAST på grannen...:mad:

Marken bakom får man använda som hästhage säkert,(som jag fattade så var det den dom hade använt) men inte för grannen..

Frågan är ju om grannen och dom som bor där nu kanske har nått gammalt gräl som ligger bakom,för jag tycker inte att det verkar helt "normalt" eller vad man ska kalla det att klaga (ute på landet) att det luktar för mycket häst (när det finns MYCKET hästar där)..

Kanske om man har tur så kanske det inte spelar någon roll om det kommer "nya" hästägare...Eller vad vet jag,en önskedröm kanske..
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Folk som tjafsar brukar forsätta tjafsa.Är det inte hästarna så kommer det bli något annat.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

KAN grannen ha åsikter ? Jag menar ska folk på landet behöva ta hänsyn till att andra inte vill ha djur omkring sig...??
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Men det var väl inte grannens mark så det är inte upp till honom att bestämma vad den används till.

Själv skulle jag däremot inte köpa stället, mindre pga grannen än att det inte finns egen mark.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

KAN grannen ha åsikter ?
Klart att grannen får ha åsikter, men frågan är ju hur mycket man bryr sej om det hela.
Köper man en gård får man göra som man vill med den, så länge det inte är störande för grannarna. Jag skulle vilja se den domaren i tingsrätten som dömer till grannarnas fördel när det rör sej om ett hus på landet där det redan funnits djur.
Frågan är dock hur mycket man orkar bråka. Flyttar man till ett nytt hus och startar ett "nytt liv" där vill man sällan bråka med grannarna.

Jag hade dock jättegärna ställt hästar på gården och tagit diskussionen med grannen ifall det vore så, men då hade jag verkligen tyckt om stället innan jag köpte det. Man vill ju inte ha gnälliga grannar!!
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Pratade om det med mäklaren,och det berodde ENDAST på grannen...:mad:
Det står i annonsen att gården inte lämpar sej som hästgård eftersom egna hagar saknas. Men på dryga 3000 kvm borde man ju få till ett par hagar som inte är alltför små.

Ingen kan neka dej till att ha hästar på din egen mark om det inte är störande.
Dessutom är det ingenting som säger att man inte kan köpa till lite av den närliggande marken. Frågan är vem som äger den marken och hur den personen ställer sej till att sälja en del av den.
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
6 305
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 188
Senast: Mabuse
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 547
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 473
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp