Kolla referenser innan du går en hundkurs!

FrittePower

Trådstartare
Jag har en jättetrevlig 14månader hanhund som följer mig dygnet runt hemmavid som på jobbet och vi har aldrig haft några problem utan det är en lättränad, trygg och social hund.

Hittade en annons om en intensiv helgkurs i lydnad av en hundskola jag inte hört något om, Jag är annars medlem i Brukshundsklubben.
Så av nyfikenhet åkte jag dit

Vilken besvikelse! Vi möts direkt av en svart labrador som var mycket osäker, och gjorde utfall och morrade och vrålade. Min hund hoppade framåt och gläfste och ville hälsa. Instruktören kommer och säger åt enbart mig att min hund är aggresiv och jag ska prata bebisspråk med den och ge den godis.

Ok, jag vänder ryggen till och går ifrån den andra hunden. Min hund släpper den andra hunden direkt men labradoren stirrar.

Sen består en övning av att hon ger oss ett grisöra som vi ska låta hundarna tugga på medan vi går förbi varandra för att skaka hand hundägare imellan som att öva på möten. Jag känner mig emot metoden då nu hundarna har något att försvara och det känns fel att i koppel trycka upp hundarna bredvid varandra när dem har ett grisöra i munnen!

Den svarta labradoren morrar och stirrar och dess ägare håller den inte kort i kopplet utan den ställer sig mellan denna och mig varje gång jag passerar. För varje gång vi passerar ökar spänningen och min hund sänker svansen och skäller nu och drar i kopplet vid varje passering. Med övriga hundar är det inget problem. Jag pratar och ignorerar den svarta labradoren men när den varje gång morrar och hoppar i vår riktning tappar jag fokus och likaså min hund.

Jag får enbart tillsägningar om hur aggresiv min hund är, och aldrig den andre hundägare vars hund börjar men som verkar vara en trogen kund på denna hundskola.

Jag åker därifrån med en hund som är osäker vid vissa hundmöten. Kommer aldrig gå till denna hundskola igen och instruktören var högst okunnig och 'flummig' i sitt sätt. Dessutom var allt djurplågeri och dåliga metoder kopplade till brukshundsklubbmetoden som hon pratade skit om i 4timmar i sträck och som jag förstås fick skit för eftersom jag går där. hrm:grin:

Väl på hemmaplan tränar jag med snälla grannars hundar och möter aldrig några problem. Men sen en vecka efter ungefär rymmer en annans golden retriever hane och springer in i min trädgård, in i mitt hus och jag kör ut honom varav han morrar åt mig, jag fortsätter backa ut honom och han flyger på min hund! Goldens ägare springer in i min trädgård och börjar slå med en kasse med pantflaskor i min hunds huvud och skriker och härjar. Han egen hund biter honom i låret. Jag tar min hund som direkt lugnar sig, han hund stirrar och gör utfall mot min kanin och han slår sin hund med läderkoppel i huvudet 3gånger. Sen försvinner dem.

Min hund är nu osäker på vissa hanhundar och mer ängslig för att försvinna från min sida. Jag märker hur han blir rädd om en hund morrar och han tror han måste försvara sig.

Jag är rädd att jag fått en hund som kommer göra utfall om en hund går emot honom såsom någon av ovanstående exempel har gjort.
Speciellt retligt såhär i 'hans pubertet' att bli överfallen såhär och bli osäker och jag vet inte alltid hur jag ska underlätta förhonom då den såkallade instruktören inte var någon hjälp!:mad:

Problemet är alltså en ny osäkerhet för vissa hanhundar.

Därmed vill jag varna för att bara hoppa på kurser utan först höra efter om referenser och andra som gått kursen.

Jag önskar jag åkt hem efter 5minuter!!!
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Fy tusan! Och usch, vad jobbigt med den främmande hunden som sprang in i ert hus (och hur dess husse betedde sig)! :eek:

Det är jobbigt, naiv, artig och godtrogen som man är ibland vill man ju ofta ge instruktören en chans även om man från början tycker att det inte känns rätt. Hoppas ni slipper råka ut för något liknande igen.

Jag ska själv snart börja på en kurs med min 8 månader gamla saluki, för en instruktör som jag nyligen lärt känna privat (och som också har saluki) och jag hoppas verkligen det blir bra.
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Jösses, vad ska man säga - försökte de provocera fram hundosäkerhet eller? Fast du har rätt i att du borde ha åkt när du märkte att det inte passade.
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Hoppas din kurs blir bra:)

"instruktören" på min misslyckade kurs envisades med att säga afghan till min borzoi:confused: Vilket kanske berättar vilken okunskap hon hade om hundar.

Jag vill så gärna gå kurser och bättra på min hundkunskap och utvecklas med min hund men just nu är min motivation körd i botten,och min brukshundsklubb är fullsatt för hela våren/sommaren:(
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Usch ja, ibland är man alldeles för snäll och flat. Lätt att säga att du skulle gått därifrån, men är man mitt uppe i en jobbig situation är det inte så lätt alla gånger. :(

Det är positivt att så många hundägare har fattat att det är bra att gå en kurs eller två med sällskapshunden, problemet är ju att SBK-kurserna blir fulltecknade så det finns en stor marknad för privata tränare. Många bra, många mindre bra, och en hel del verkligt konstiga typer.

Hoppas det löser sig för dig och din hund!
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Ja, jag är förstagångshund ägare och har därför inte kontakterna i hundvärlden vilket hade underlättat.

Övningar avlöser varandra under kursgång och även om jag var full av tvivel och frågade 'emot' och 'varför' så blev jag ändå kvar! I Hästvärlden där jag är mer bekväm och erfaren skulle jag inte accepterat ett dylikt beteende.

Det är tyvärr verkligheten för många att det är lätt att vara efterklok. Därav vikten att varna andra att det är bra att vara kritisk och kolla upp innan. Jag föll antagligen för en välgjord hemsida med stort och intresant kursutbud. Vid närmare efterkoll på sidan ser jag nu varningstecken som jag hade reagerat på om jag lagt ner mer tid på reserch.

Att sen en främmande hund springer in i mitt hus är svårt att vara förberedd på och sen en vuxen karl som härjar in därefter ska vi inte tala om.
Men jag har pratat med honom dagen efter -utan hund!
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Ingen näraliggande BK som har platser kvar då?

Tråkigt med kursen, det är sånt där som gör att jag 'drar' mig för att anmäla även om det låter intressant av beskrivningen/hemsidan. Blivit nästan överdrivet skeptisk.

Med nuvarande ynglig hade jag vänt och gått senast när grisöreövningen förklarades, då min herre ju har uppvisat matförsvar mot andra hundar. Men med en annan hund skulle jag faktiskt kunnat 'vara du', dvs det känns inte rätt/logiskt, men man blir ändå kvar då man tror att kursledaren ju ändå borde veta bäst, och att det 'säkert finns en bra tanke/mål'..
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Jag är rädd att jag fått en hund som kommer göra utfall om en hund går emot honom såsom någon av ovanstående exempel har gjort.
Speciellt retligt såhär i 'hans pubertet' att bli överfallen såhär och bli osäker och jag vet inte alltid hur jag ska underlätta förhonom då den såkallade instruktören inte var någon hjälp!:mad:

Problemet är alltså en ny osäkerhet för vissa hanhundar.


Hej

Det är inte roligt när det blir så, och eftersom en borzoihane är rätt så stor, och att det redan finns massa förutfattade meningar om att borzoier är ilskna, gör utfall utan orsak m.m. Vilket jag anser att dom inte gör, signalerna från vinthundar är knappt synliga, vilket en del hundar har svårt att se. Märker det ofta när mina hundar leker med en av sina bästa kompisar, en rottis blandning, hon har svårt att se när mina tycker att det räcker. Men hon lär sig.

Har en omplaceringstik på dryga fem år som jag snart haft ett år, hon bodde tillsammans med briader och akitor, vilka var elaka mot henne och att hon sen inte gått på promenader alls under ca tre år, otroligt asocial, så när jag fick henne var hon rabiat mot alla hundar, men speciellt långhåriga, mörka och hundar som såg ut som akitor, och för henne innebar det alla hundar med svans som spetsar, rottisar och staffar, överhuvud taget hundar som har hög svansföring. Idag så kan hon gå förbi dom flesta hundarna men i bland så skäller hon. Många prommenader där jag önskade henne till varmare ställen :devil:, tur hon är så kramgo annars:love:.

Så om du kan, försök hitta bra tränare eller kompisar som känner någon som har lugna trygga hundar så han får tillbaka sin tilltro för andra hanar, det är inte roligt med en sån stor hund som är osäker.

Lycka till

Och det finns ju få raser som går upp emot en borzoi:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Det gick ju bra med mina två, du får komma hit lite oftare och låta Idis gå i hundterapi hos mina bestar:D. Kan du inte anmäla tanten hos hundföretaget som hade kursen? Det kan ju inte bara varit du som var missnöjd!
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

haha - ja men dina är ju allt annat än osäkra:laugh: Så där kommer det nog aldrig bli några bekymmer dem trivs ju med leka ihop. Men tack för ditt stöd!

Instruktören är den enda inom sitt företag :cool: dvs det är hennes företag och hon håller i alla kurser.
Dumma tant som inte tyckte borzoi och GD kunde få leka tillsammans:mad:;)
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Var det inte en Afghan du hade?;) Jag hade nog klagat iallafall, skriftligt! Hon var ju väldigt märklig i sitt sätt med människor tycker jag!
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

haha - ja men dina är ju allt annat än osäkra:laugh: Så där kommer det nog aldrig bli några bekymmer dem trivs ju med leka ihop. Men tack för ditt stöd!

Instruktören är den enda inom sitt företag :cool: dvs det är hennes företag och hon håller i alla kurser.
Dumma tant som inte tyckte borzoi och GD kunde få leka tillsammans:mad:;)
Varför inte?
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Tråkig upplevelse för er - Ni får komma till Linköping och umgås med mina Borzoier och följa med på promenader med våra helt underbara dagis"barn".:D
 
Sv: Kolla referenser innan du går en hundkurs!

Hundarna fick inte leka efter kursen för då skulle Borzoien bli så stressad så han skulle vara obrukbar av sina stresshormoner i tre dagar efter leken!:grin:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 754
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 284
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp