Kolla upp om någon avlidit?

Mizzy

Trådstartare
Hur gör man det? Går det att ringa skatteverket eller liknande? När syns det så att säga i systemet?

Sen den mer moraliska frågan, vill man veta? Som det är nu kan jag ju intala mig själv att han inte är död, att hans telefoner bara inte fungerar eller att han bytt nummer för att han inte vill prata med mig. :(
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

När min vän dog i våras tog det bara några dagar, typ 3 innan namnet försvann på upplysning.se
Man kan söka på dödsannonser på Fonus om jag minns rätt, fast alla har inte någon dödsannons.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

På birthday.se försvinner personer ganska snabbt efter de avlidit har jag för mig.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Tack båda två. Namnet finns fortfarande kvar men jag är tyvärr ändå orolig. Har försökt få tag i honom i 4 veckor nu utan resultat.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Då är nog numret bytt... Kolla vem som bor i samma lägenhet och sedan ringa den personen?
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Min sambo avled nyligen och jag testade att googla hans namn nu, då kom det upp Förnamn Efternamn (dödsbo) på eniro och han finns inte kvar på upplysning.se eller birthday.se.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Jag har kollat två personer på birthday. Det tog precis en vecka innan namnet försvann.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Man kan söka på dödsannonser på Fonus om jag minns rätt, fast alla har inte någon dödsannons.
Det finns en annan sida för andra begravningsbyråer, fast jag kommer inte ihåg vad den heter. Googla.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Då är nog numret bytt... Kolla vem som bor i samma lägenhet och sedan ringa den personen?
Både privata och arbetstelefonen säger att numren inte kan nås för tillfället, men visst kan det vara så att han bytt numren utan att säga något till mig. Om så är fallet får jag väl dock utgå från att han verkligen inte vill ha någon kontakt?

Sen skulle jag såklart kunna ringa hans pappa eller syster eller arbetsgivare och fråga efter honom. Men då är det återigen det där med att jag inte vet om jag verkligen vill veta, dessutom är jag rädd att de ger mig skulden och det skulle vara så att han avlidit. :crazy:
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Ring Skatteverket och fråga efter personens adress (bra att veta personnummer eller födelsedag och födelseår). Om personen är avliden så kommer de säga det.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Varför kringelikroka? Fråga Skatteverket rakt på sak om personen är avliden. Det är en offentlig uppgift.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Skatteverket hade inte fått in någon uppgift om personen avlidit men hon sa också att om polisen är inkopplad kan det dröja några veckor innan de får in uppgifterna. Vet inte hur förfarandet ser ut vid självmord?
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Får jag lov att fråga var personen i fråga bor/bodde? Sitter nämnligen i samma sits, eller min syster gör och av någon anledning säger magkänslan att det handlar om samma person :/
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

visst kan det vara så att han bytt numren utan att säga något till mig. Om så är fallet får jag väl dock utgå från att han verkligen inte vill ha någon kontakt?

Sen skulle jag såklart kunna ringa hans pappa eller syster eller arbetsgivare och

Kanske detta är en väldigt konstig fråga men varför tror du att personen är avliden hellre än att tro att personen helt enkelt har bytt nummer utan att meddela dig?

Att personer avlider brukar man få reda på. Speciellt om det är en närstående eller en yngre person där dödsfallet i så fall ofta är ganska oväntat och tragiskt.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Om personen är avliden kommer denne snart att försvinna från tex ratsit.se. När min pappa gick bort tog det några dagar.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Kanske detta är en väldigt konstig fråga men varför tror du att personen är avliden hellre än att tro att personen helt enkelt har bytt nummer utan att meddela dig?

Att personer avlider brukar man få reda på. Speciellt om det är en närstående eller en yngre person där dödsfallet i så fall ofta är ganska oväntat och tragiskt.
Jag vet inte vad jag ska tro, jag hoppas självklart att han från en vecka till en annan bestämt sig för att han inte orkar ha fortsatt kontakt med mig och därför bytt både sitt privata nummer och sitt jobbnummer utan att meddela mig detta.

Att jag oroar mig för andra alternativ beror väl på att jag är väl insatt i hans mående . Eftersom vi inte längre är tillsammans vet jag inte heller om hans syster skulle meddela mig, jag känner henne inte så väl.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Frågan är om det hade gått så snabbt att stänga av telefonerna om inte polisen ens hunnit meddela Skatteverket.

Men konstigt är det. Förstår att du blir orolig.
 
Sv: Kolla upp om någon avlidit?

Att jag oroar mig för andra alternativ beror väl på att jag är väl insatt i hans mående . Eftersom vi inte längre är tillsammans vet jag inte heller om hans syster skulle meddela mig, jag känner henne inte så väl.

Om du på allvar verkligen tror att personen kan ha tagit sitt liv är det helt rätt att kontakta familjen oavsett hur väl du känner dem. Personen kan ju vara på sjukhus också eller det kan ha hänt något annat i familjen. I så fall är ditt motiv att ringa att du är orolig och vill erbjuda hjälp.

Om det istället handlar om att du är rädd för att den här personen som du inte längre är ihop med behöver gå vidare med sitt liv och inte vill ha kontakt med dig, ja, då bör du respektera det självklart. Svaret bör du hitta om du funderar ärligt över vad personen sagt och gjort när ni har haft kontakt med varandra. En person som inte hört av sig, inte ringt tillbaka och som till slut slutat svara alls vill förmodligen inte ha kontakt med dig.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 728
Senast: Hedinn
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 275
Senast: Sassy
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 085
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
771
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp