Kollade annonser och blev ledsen!

Mysaan

Trådstartare
Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till.
Men vad ledsen jag blev av att se annonserna. Tikar med 5-6 raser i sig parad med Hannar av blandras men med andra raser. Vad fan vill man uppnå med det? Men det som gjorde mig mest ledsen var faktiskt alla dessa "omplaceringshundarna". Säljes pga ändrad familjesituation osv. Och många är då stora blandraser med tex rottis eller amstaff osv. Känns som att alla dessa kanske egentligen inte alls säljs pga ändrade arbetstider och allt vad de skriver.
Kom då att tänka på min bonussons storasyster som har importerat flera stycken hundar från Spanien. Undrar lite varför ingen tar och hjälper dessa hundar som redan finns i Sverige först innan de tar hem från Spanien.
Blir lite arg faktiskt för det avlas med idiot på blandraser som sedan säljs osm snälla familjehundar fast de kanske inte alls är lämpliga som nybörjarhundar och barnfamiljshundar. Eller så blir de helt enkelt större och mer krävande än köparen tänkt sig. Då säljs de iväg superbilligt för en tusen lapp eller två.
Vem bryr sig om dessa hundar? Varför är det mer heroiskt att rädda en gatuhund från Spanien än att rädda en missförstådd, fel avlad hund som redan finns i landet.

Ville nog mest skriva av mig tror jag.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Detta diskuterades friskt igår uner tråden Hundar utan hem.

Kan bara hålla med dig att en stunds läsning på blocket gör en ledsen. Det spottas fram valpar i ett större antal än det finns BRA hem. Med ett bra hem menar jag att man ska inte bra ha råd att köpa hunden utan också ha råd att ge den alla förebyggande åtgärder i form av avmaskning, vaccinering, tanstensborttagning mm. Den ska hållas försäkrad, få bra mat, om man inte har kunskapen själv att träna den så kostar det för aktivering behöver de flesta vovvar- även sällskapsvovvar. Sen ska det till utrustning, vetvård och TID. Sen är det självklart tycker jag att man är säker på att det inte finns några allergier innan man köper hund. Tyvärr verkar det enda kriteriet som många har är att har man råd att handla så är det ok att bli hundägare.

Blir också rätt förskräckt över den "renrasiga" billighetsaveln som man ser på tex blocket. Där tex man säljer goldenvalpar för 7000 för de är inte reggade eller har inte stamtavla. Bara för att det är renrasiga så är de inte bättre än de här blandisarna. Finns några här där jag bor som tog valpar på sina familjevovvar (Akita) 4 valpar blev resultatet. Två med så allvarliga ögonfel att de kommer att snart vara blinda. Men sälja dem, de vill de :eek:

Önskar att det fanns något sätt att reglera aveln så hundarna fick en bättre status. Att det tex krävdes någon form av ansökan för att få avla på en tik och att priserna på kastreringar för hanhundar var så pass låga att det tilltalade fler. Det är väl en utopi men tänk om vi kunde halvera antalet blandrasvalpar. Då hade det varit svårare att köpa valp och kanske hade de flesta hundarna åtminstånde haft större chans att få hem som verkligen ansträngde sig.

Att importera hundar är i mitt tycke helknasigt när dagligen så avlivas många hemlösa svenska hundar. Som jag skrev i förra tråden så har det på Orust hittats hjärtmask som spårats till en spansk gatuhund. Masken har sedan hittats i räv och lokala hundar. Så uppenbarligen så hjälper den där karantänen inte mot alla problem. Sen avråder ju e här organisationerna att plasera flera av hundarna i barnfamiljer. Alltså så är det ingen säker hund från början. Varför ens ta in en hund i sverige som löper risk att nypa ett barn? Flera i tjugoårsåldern adopterar ju dessa hundar. Kommer de inte under en tioårsperiod att ev skaffa barn? Vad händer med vovven då? Nä i mitt tycke så är den typ av import att ta hit mer problem istället för att lösa de vi har.

Sen är det givetvis skilnad på att importera tex en fin avelshanne för att stärka en ras.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Jag har lite koll på hundannonserna på de störe siterna, och det är lika beklämmande varje dag:( Unghundar av knepiga blandraser som omplaceras pga ändrade förhållanden hemma. 4-8 månaders hundar som "inte är roliga längre" och slumpas ut till vem som helst. Jag blir så förbannad på alla dessa uppfödare, som kränger såna valpar till folk!! Fattar de inte vilken enorm skada de gör?

Det sista jag har svårt att släppa är en 6 mån tik hos en omplceringsorganisation, korsn BC-Aussie länk). Ägaren fick henne som valp som första hund, och det har gått henne ur händerna. Hur kan man sälja en sån korsning som sällskapshund?!?

/Migo
som skulle vilja rädda alla, men inser att de flesta mår bäst av att somna in.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Jag gilla betoningen i omplaceringsannonsen att raskorsningen är DET SÄMSTA TÄNKBARA FÖR SÄLLSKAPSHUND :D :bow: :bow:

Själv fick jag ett mail igår om hjälp att omplacera en CC hanne på två. Blev förskräkt över hela grejjen. Nu pratar vi en mycket stooor och speciell hundras. Ingen nybörjarvovve precis. Ser tuff och fräck ut. I en trotsålder. Bara att komma och hämta annars avlivas den. Sen höre jag att ett ungt par fr göteborg var påväg för att titta på jycken :crazy: Ingen uppkollning av paret, inte ens ett hembesök. Klarar de verkligen av en sådan hund? Hur kan man ta reda på det på två-tre timmar?? Och Göteborg med sina hundfajter. Naturligtvis kan alltihop vara jätteseriöst men risken är stoor att paret tar sig vatten över huvudet och sen vandrar vovven vidare och hamnar helt fel.

Tror det var bättre om hunden fick somna :(
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Jag brukar säga att när en hund kommer upp i Blocket-Åldern (8mån-2år) är det störst risk för att den hamnar på annons:D (skrivet som allergi, förändrad situation, tidsbrist etc)

Det finns korsningar man inte trodde var möjliga och det gör mig ledsen i ögat att folk inte ser efter sina hundar bättre och sätter ett värde i dem. Ofta är det ganska tuffa raser i blandningarna men dem framställs som utmärkta familjehundar...

Visst händer det olyckor, visst förändras livet för oss ibland. Men överlag måste vi ta ett större ansvar för djuren.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Vad är CC?

*lite kl*

Jag håller med er. MIn bonusson tog vid 19 års ålder en spansk gatuhund och vid 20 års ålder vart han pappa. Hunden ville inte acceptera bebis så vad händer? JO vovve försöker omplaceras igen. :eek: Jag och min sambo blir då skitförbannade och ryter åt dem att ta sitt j***a ansvar och låta vovve somna in istället.

Jag känner som MIgo lite att nyhetens behag med valp har släppt och hundarna behöver en fast hand supermycket aktivering och att det är det som gör att dessa 4-8 månaders valpar nu är ute på försäljning till struntsummor.

Såg en annons där det stod renrasig schäfer men oreggade valpar för hanhunden och dennes husse ville vara anonyma. :( Känns som att det kanske inte är så renrasigt då utan att de försöker sig på en fint eller?

Nej jag hoppas verkligen att man kan hitta en lösning på detta. upp mot 20-25 nya annonser på hundar bara i mitt län varje dag och massor av skumma blandraser som aldrig borde fått bli till ens
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Jag brukar säga att när en hund kommer upp i Blocket-Åldern (8mån-2år) är det störst risk för att den hamnar på annons:D (skrivet som allergi, förändrad situation, tidsbrist etc)

Det finns korsningar man inte trodde var möjliga och det gör mig ledsen i ögat att folk inte ser efter sina hundar bättre och sätter ett värde i dem. Ofta är det ganska tuffa raser i blandningarna men dem framställs som utmärkta familjehundar...

Visst händer det olyckor, visst förändras livet för oss ibland. Men överlag måste vi ta ett större ansvar för djuren.

Ja ska man gå på annonserna så är det väldigt mycket allergier och nya jobb coh ekonomiska problem.
Visst i kölvattnet av lågkonjukturen är det kanske så men samtidigt känns det konstigt att så många ska behöva sälja sin bästa vän. Alltså för mig är hunden en del av familjen och så ska det förbli. LIka mycket som jag hellre äter mindre själv så mina barn får mat (om ekonomin tryter) så gör jag det för hunden. Fast jag kan iofs vara extrem också när det gäller sånt
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

CC = Cane Corso. Googla så får du se en bjässe till vovve. Ingen knähund precis.

Blev nyfiken efter debatten här och blev tvungen och kolla vad som häne denna CC. Jag tänker inte skriva mina tankar om det för de kan tolkas som fördomsfullt men de är inte positiva. Såhär lydde svaret : Hunden har lämnats till en kvinna i xxx. Hon uppgav på telefon att hon bodde ensam, var hemma hela dagarna och hade flera hundar som hon tränade (bruksgren) med. Hunden kördes halva vägen och lämnades över till kvinnan som mötte upp.

Detta hem fixades fram på några timmar.


Ang Blocket-åldern på 6mån-2 år så är det den ålder då hundarna har sin trots. Det är hormoner, testperioer, valp i står kropp och gud vet allt i en ena röra och då ger mååånga upp. Bara att gå lite kurser hade oftast hjälpt men jag tror inte att att denhär typen av hundägare är så intesserade av sånt. Det ska vara enkelt och hunden ska uppfostra sig själv. Ligga i hallen och se trevlig ut. Räcker inte lite promenader och kasta någon boll då och då, ja då får den flytta.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

CC = Cane Corso. Googla så får du se en bjässe till vovve. Ingen knähund precis.

Blev nyfiken efter debatten här och blev tvungen och kolla vad som häne denna CC. Jag tänker inte skriva mina tankar om det för de kan tolkas som fördomsfullt men de är inte positiva. Såhär lydde svaret : Hunden har lämnats till en kvinna i xxx. Hon uppgav på telefon att hon bodde ensam, var hemma hela dagarna och hade flera hundar som hon tränade (bruksgren) med. Hunden kördes halva vägen och lämnades över till kvinnan som mötte upp.

Detta hem fixades fram på några timmar.


Ang Blocket-åldern på 6mån-2 år så är det den ålder då hundarna har sin trots. Det är hormoner, testperioer, valp i står kropp och gud vet allt i en ena röra och då ger mååånga upp. Bara att gå lite kurser hade oftast hjälpt men jag tror inte att att denhär typen av hundägare är så intesserade av sånt. Det ska vara enkelt och hunden ska uppfostra sig själv. Ligga i hallen och se trevlig ut. Räcker inte lite promenader och kasta någon boll då och då, ja då får den flytta.

Misstänkte att CC stod för Cane Corso men ville kolla. Ja de hundarna är inte direkt några leksaker.
Jag personligen tycker nästan att hundarna är roligast i den ålder (blocket åldern) även om man sliter sitt hår och blir galen och håller på att ge upp massa av gånger så är dte då hunden formas för resten av livet det är i den åldern som hunden ska bli som jag vill ha den när det gäller lydnad och kontak osv.
En superrolig men ack så jobbig ålder
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

CC = Cane Corso. Googla så får du se en bjässe till vovve. Ingen knähund precis.

Blev nyfiken efter debatten här och blev tvungen och kolla vad som häne denna CC. Jag tänker inte skriva mina tankar om det för de kan tolkas som fördomsfullt men de är inte positiva. Såhär lydde svaret : Hunden har lämnats till en kvinna i xxx. Hon uppgav på telefon att hon bodde ensam, var hemma hela dagarna och hade flera hundar som hon tränade (bruksgren) med. Hunden kördes halva vägen och lämnades över till kvinnan som mötte upp.

Detta hem fixades fram på några timmar.


.

Men var detta från en omplacerings stall av något slag? TYcker det låter ruskigt oseriös måste jag säga i så fall.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Den lustigaste korsning jag någonsin träffat på var Saluki/ Strävhårig dvärgtax. Hur tänkte man där :D Hunden var vuxen och så exakt ut som en saluki helt utan ben för lååång var den i ryggen och så lite hängpäls som döljde benstumparna. Ful som stryk men den var i alla fall helt harmlös.

Dock så såg jag valpar med denhär blandningen för inte så länge sen:

Rottweiler
Bordercollie
Schäfer
Dalmatiner
Karelsk Björnhund

uj,uj, uj...... De ägarna får händerna fulla. Trevliga raser allihop men bara för att man blandar vaniljsås med kaviar så blir det inte gott......
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Självutnämda djurhjälpare. Har man husdjur själv så dyker det upp förslag ibland fr att hjälpa till. Jag har tyckt att de varit ok hitills men nu blev jag rätt lack och vill inte stödja såna här omplaceringar. Man vet ju ingenting om denna människa. Att rädda ett djur betyder inte bara att den ska få ett hem där det överlever i. Det är många mer kriterier som ska uppfyllas för att det ska bli ett bra hem.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Den lustigaste korsning jag någonsin träffat på var Saluki/ Strävhårig dvärgtax. Hur tänkte man där .

:eek:

Ja jisses hur tänkte man där ja, undrar om dem visste att det finns abortsprutor.

Jag förstår helt ärligt inte vilka som vågar köpa en valp med alla dessa raser i sig. Vilket lotteri! Jag tycker det är helt okej med äldre blandraser där man ser individen eller en planerad blandrasparning för ett specifikt ändamål (som med vissa jakthundar där dem saknar något) men det där verkar bara vara buskavel för att slå rekord:p

Eller hur tycker ni?:)
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Undra hur parningen mellan salukin och taxen såg ut :rofl: :rofl: :rofl:

Kan tilläggas att det var mint 15 år sen så jag tror inte abortsprutor var att tänka på.

Men du sa en intressant sak där gällande jakthundar. Där får jag nog säga att jag har lite annan syn på blandrasaveln. Dubbelmoral? Javisst. Men fortfarande så ska det avlas innom rätt jaktram, tex fågel, viltsvin, drivande och m begränsat antal raser.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Satt och kollade på hundannonser i går kvälls. Inte för att jag ska ha någon mer just nu men så småningom ska det bli en till.
Men vad ledsen jag blev av att se annonserna. Tikar med 5-6 raser i sig parad med Hannar av blandras men med andra raser. Vad fan vill man uppnå med det? Men det som gjorde mig mest ledsen var faktiskt alla dessa "omplaceringshundarna". Säljes pga ändrad familjesituation osv. Och många är då stora blandraser med tex rottis eller amstaff osv. Känns som att alla dessa kanske egentligen inte alls säljs pga ändrade arbetstider och allt vad de skriver.
Kom då att tänka på min bonussons storasyster som har importerat flera stycken hundar från Spanien. Undrar lite varför ingen tar och hjälper dessa hundar som redan finns i Sverige först innan de tar hem från Spanien.
Blir lite arg faktiskt för det avlas med idiot på blandraser som sedan säljs osm snälla familjehundar fast de kanske inte alls är lämpliga som nybörjarhundar och barnfamiljshundar. Eller så blir de helt enkelt större och mer krävande än köparen tänkt sig. Då säljs de iväg superbilligt för en tusen lapp eller två.
Vem bryr sig om dessa hundar? Varför är det mer heroiskt att rädda en gatuhund från Spanien än att rädda en missförstådd, fel avlad hund som redan finns i landet.

Ville nog mest skriva av mig tror jag.

Blir också lite ledsen när jag ser alla dessa annonser på blocket.
Borde sättas upp lite mer regler på hundavlen.
 
Senast ändrad:
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

*kl*

Såg i dag en annons på blandning tax/bordecollie. Hur fan tänkte man då?
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Någon tyckte väl det behövdes en jätteaktiv, vallande och skällande hund med jaktinstinkt som var envis till tusen.:angel:
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Tänker inte skriva något om att ta hundar från andra länder för det har jag redan gjort i en annan tråd. Men det jag förundras över är den planerade aveln av blandraser som man ser i annonser. Det är liksom inte en "olycka" utan man korsar med vilja. Världens sötaste valpar, brukar annonserna ofta börja med, jag undrar bara vilka valpar som inte är söta.

Och sen valparna som det heter är renrasiga fast de inte har papper :confused:
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Tänker inte skriva något om att ta hundar från andra länder för det har jag redan gjort i en annan tråd. Men det jag förundras över är den planerade aveln av blandraser som man ser i annonser. Det är liksom inte en "olycka" utan man korsar med vilja. Världens sötaste valpar, brukar annonserna ofta börja med, jag undrar bara vilka valpar som inte är söta.

Och sen valparna som det heter är renrasiga fast de inte har papper :confused:

Detta har jag funderat på. Om man har en tik som är renrasig varför väljer man då att använda en hanne som inte har papper?

Ja visst sjutton är alla valpar söta men frågan är hur söta de är när de blivit stora och inte lyssnar på husse/matte och inte längre fungerar som den söta sällskapshunden man köpt utan måste aktiveras 3-4 timmar om dagen för att det är 5 aktiva raser i den.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Någon tyckte väl det behövdes en jätteaktiv, vallande och skällande hund med jaktinstinkt som var envis till tusen.:angel:

Hmmm eller hur! Ibland måste jag erkänna att jag häpnar helt enkelt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 693
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 786
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 311
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp