Kollapsade under ridpass...

S

_sandrooo_

Hej, jag måste bara få skriva av mej och få dela mina tankar.

Jag får ta det från början. Det här som jag talar om nu är en ridskola. Vi tar väl hand om hästarna, de går 1-2 h per dag och är lediga varje söndag, står i box o.s.v.
För 1½ vecka sen så hämtade stallet hem en ny ridskolehäst, ett 6 årigt sto. Personen som sålde hästen påståd om på nytt och om på nytt att "Lotta" är super snäll och att hon passar perfekt som ridskole häst och att hon är frisk och har inga problem. (Kommer om det här om en stund).

Hon är inget problem att hantera och hur gosig som helst, men lite stressad i ridning. Visst sånt går brukar gå över med det är inte det som är problemet. (Idag blev alla ridskolehästar vaccinerade, och ist. för att låta hästarna stå så har vi dom alltid att gå 1 ytterst lätt timme. Vilket då betyder mest skritt och lite trav, så mycket att hästen inte blir andfådd eller svettig.)

Nå, så Lotta hade utan problem gått en timme, men sen när hon gick på den andra timmen så hände det ngt. Dom hade skrittat i 20-25 min när hennes bakben helt plötsligt förlamades och hon föll omkull! Hon helt enkelt kollapsa med ryttare och allt. När hon sedan låg på marken så låg hon. Det enda tecknet på att hon levde var att hon andades, men hon rörde inte på sej fast man puffade på henne och smacka o.s.v. Medans hon låg svettades hon kraftigt och "andades stressigt". De enda gångerna hon rörde på sej var när man tryckte på hennes mage. Visst reagerade vi snabbt, vi tog bort sadeln, satte på en filt över henne och ringde direkt en veterinär. Hästen låg i ca. 45 min. i manegen helt rak lång och försökte inte ens stiga upp under tiden.
Sen när vetten kom så gav hon, efter att hon undersökt Lotta liggande, någon väldigt kraftig smärtstillande spruta som tydligen skulle värka redan på ca. 20 sek. Som sagt - när det hade gått runt 20 sek. steg Lotta upp. Jag vet inte nu 100 om de vuxna fick något svar av vetten vad Lotta hade fått, men jag vet i a f inte i det här läget vad det var. Kunder det ha varit plötslig stelkramp? Epilepsi anfall?

Hur som helst ringde en stallmänniska till personen som sålt hästen till oss och skrek/skällde ut henne och krävde att få veta allt annat som hon ljugit för oss om Lotta. För dagen efter vi fått hem Lotta så stog det på försäljarens hemsida "Nu har Lotta fått en nytt hem. Hon såldes för att hon inte passade som ridskolehäst för hon slängde av ryttaren." Och Lotta hade bara DÅ gått i ca. 2 veckor som ridskolehäst. *Hörm* -_-
Kan bli lite inveklat, men ska försöka: För hon som äger det här stallet, var dotter till ett par som äger en Ridskola. När ridskolan inte tycker att hästen passar som ridskolehäst så tar ungen ansvaret och säljer hästen.

Vi har nu krävt att dom tar tillbaka hästen och att vi får pengarna tillbaka. Men om ja har förstått rätt så skulle väl stallet också försöka få veterinär kostnaderna ersatt av personen som sålde hästen till oss. Men det är inte säkert. Så när Lotta blir tillräkligt bra så får hon åka "hem" igen.

Ja vet inte varför jag igentligen skrev det hit. Ni skriver er åsikt om ni vill, men det känns alltid bättre när ja får skriva av mej ^^
Och det blev inte heller så kort ;)

H//Sandra
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Förstår att det känns skönt att få skriva av sig! Men jag undrar bara om Lotta har fungerat i er ridskoleverksamhet under den lilla tid ni har haft henne? Föstod det som om hon gjorde det tills hon föll. Varför vill ni inte ha kvar henne?
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Varför vill ni inte ha kvar henne?

Undrar jag med? Om hon har fungerat bra när hon varit hos er så är hon väl iallafall värd en ordentlig utredning av vad det var som hände med henne....
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Tycker ridskolan ska kolla upp med ultraljud så att hjärta och andra organ fungerar som det ska.
Min gamla ponny kollapsade en gång i boxen, visade sig att han hade hjärtfel och inte får ansträngas.
Han mår jättebra i dagsläget men efter diagnosen fick han såklart bli lätt promenad ponny.

Mvh
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Varför ska ni lämna tillbaka henne??? :confused:

Och varför skälla på ägaren, detta kan ju ha varit en reaktion på vaccinet , låter väldigt mkt som det...och man ska inte rida hästar som precis blivit vaccinerade..

Troligast är att hon var överkänslig mot vaccinet..i värsta fall kunde hon ha dött..vissa hästar tål helt enkelt inte vaccin.

Hoppas hon blir bra och att allt ordnar sej..
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Håller med, om hon fungerar bra på ridskolan tycker iaf jag att hästen är värd en utredning innan man lämnar tillbax henne!!
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Förstår att det känns skönt att få skriva av sig! Men jag undrar bara om Lotta har fungerat i er ridskoleverksamhet under den lilla tid ni har haft henne? Föstod det som om hon gjorde det tills hon föll. Varför vill ni inte ha kvar henne?

Har fått veta att det inte var första gången hon lade sej ner, eller hon hade redan i början av första veckan försökt lägga sej ner när man red henne, normalt?! Och som jag skrev så är hon snäll att hantera som t.ex. att leda från marken. Men hon är annars stressig och jobbig i boxen har x-antal trängt sej ut från boxen med våld. Och hon värkar annars inte trivas på ridskola - som orsaken var från första början att hon såldes. Varför hålla kvar en häst som kan bli värre och kan orsaka olyckor? Specielt då de flesta elever är "små".
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Undrar jag med? Om hon har fungerat bra när hon varit hos er så är hon väl iallafall värd en ordentlig utredning av vad det var som hände med henne....

Står i ett annat inlägg, men hon har ju nu fått en ordentlig utredning med blodprov och allt möjligt. Men det ligger ngt. lurt i den hästen, hon är inte fullt frisk.
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Tycker ridskolan ska kolla upp med ultraljud så att hjärta och andra organ fungerar som det ska.
Min gamla ponny kollapsade en gång i boxen, visade sig att han hade hjärtfel och inte får ansträngas.
Han mår jättebra i dagsläget men efter diagnosen fick han såklart bli lätt promenad ponny.

Mvh

Mm, tack för tipset. Kan rekomendera det till ridskolan. ;)
Bra att din ponny mår bra idag :)
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Varför ska ni lämna tillbaka henne??? :confused:

Och varför skälla på ägaren, detta kan ju ha varit en reaktion på vaccinet , låter väldigt mkt som det...och man ska inte rida hästar som precis blivit vaccinerade..

Troligast är att hon var överkänslig mot vaccinet..i värsta fall kunde hon ha dött..vissa hästar tål helt enkelt inte vaccin.

Hoppas hon blir bra och att allt ordnar sej..


Om hon skulle ha varit, eller skulle vara överkänslig mot vaccin borde väl vi ha blivit infomerade om det, eller att det borde ha stått i hennes papper? Hon hade inte ens blivit något hårt riden, utan bara skrittat och kanske tagit 1-2 varv trav. Hon var inte andfådd eller svettig, och så länge hästen inte är det så är allt bra. Och man ska nog röra på hästen lite fast den fått vaccination, endera från marken eller från ryggen :)
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Jag har också varit med om en häst som kollapsade vid några tillfällen. Även den hade ett hjärtfel, orsakat av att den hade haft Anasarka (Kastad kvarka). Den fick slaktas.
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Står i ett annat inlägg, men hon har ju nu fått en ordentlig utredning med blodprov och allt möjligt. Men det ligger ngt. lurt i den hästen, hon är inte fullt frisk.

Jag blir så tveksam till att en ordentlig utredning är gjord. Eftersom du i nästa inlägg säger att den inte är ultraljudad trots att hjärtproblem kan vara en rolig orsak till kollapsen. Ultraljud är inget man vanligen gör vid en undersökning, men just när hästar kollapsar utan synbar anledning är det en vettig undersökning för att ta reda på varför den föll ihop. Överkänslighet mot vaccin kan variera från olika vaccinationstillfällen. Det kan vara så att hästen har en dod infektion i kroppen som reagerade på vaccinet. Hästen är ju ganska ny i ert stall och det är inte ovanligt att nya hästar får en lätt infektion i den nya miljön och då får ett nedsatt immunförsvar. Tycker verkligen inte att detta är den förra ägarens ansvar och problem.

Att ridskolehästar (mest ponnyer kanske) försöker lägga sig ner under lektion är i min mening ganska vanligt. De har kommit på en bra grej för att komma undan abete helt enkelt.

Att hästen inte tycker om folk i boxen är heller inget onormalt beteende, om än inte passande på en ridskola. Om det bara är där hästen är litedryg och sur, så ställ upp den i gången är ungarna ska greja!
 
Senast ändrad:
Sv: Kollapsade under ridpass...

Din stackare! Va jobbigt det är när det blir så här.För alla inblandade. Finns en del som man undrar över.Jag har en bekant som höll på att köpa en häst som va lite väl galen tyckte alla.Men tjejen älskade hästen.Visade sig att när dom var o tävlade så blev hästen ännu mera galen o fick stängas in i transporten o åka hem.För hon klarade inte av tävlingar kröp det fram.Mycket strul senare så fick dom pengar tillbaka o hästen gick till förra ägare igen. Hoppas det löser sig för er.. /jag
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Jag blir så tveksam till att en ordentlig utredning är gjord. Eftersom du i nästa inlägg säger att den inte är ultraljudad trots att hjärtproblem kan vara en rolig orsak till kollapsen. Ultraljud är inget man vanligen gör vid en undersökning, men just när hästar kollapsar utan synbar anledning är det en vettig undersökning för att ta reda på varför den föll ihop. Överkänslighet mot vaccin kan variera från olika vaccinationstillfällen. Det kan vara så att hästen har en dod infektion i kroppen som reagerade på vaccinet. Hästen är ju ganska ny i ert stall och det är inte ovanligt att nya hästar får en lätt infektion i den nya miljön och då får ett nedsatt immunförsvar. Tycker verkligen inte att detta är den förra ägarens ansvar och problem.

Att ridskolehästar (mest ponnyer kanske) försöker lägga sig ner under lektion är i min mening ganska vanligt. De har kommit på en bra grej för att komma undan abete helt enkelt.

Att hästen inte tycker om folk i boxen är heller inget onormalt beteende, om än inte passande på en ridskola. Om det bara är där hästen är litedryg och sur, så ställ upp den i gången är ungarna ska greja!

Okej, jag erkänner själv att jag skriver endel olika saker. Vid en vanlig veterinär kontroll så lyssnar/kollar nog alltid veterinären hjärtat, men hon kollade inte med ultraljud - det är ja nästan 99% säker på. Var faktist inte med när vetten undersökte utan fick höra de mesta när ja hade ridit färdigt (jag red på planen och dom var i manegen).

Men nu har ja och min kompis funderat på om det här kunde ha varit en orsak. För dagen efter Lotta kom till oss så var det en veterinär till stallet för att ta böjprov. Hästen var inte halt, men musklerna i bakpartiet och bakbenen var väldigt stela. När min kompis mamma sen red Lotta någon dag efter så drog Lotta en ordentlig bockning så att mamman t.o.m. kände hur det knakade till i Lottas rygg innan hon flög av... Värkade inte så normalt O.o Det här var på lördagen som var, och det kan ju vara ngn. nerv som nu kommit "snett" och kanske den for i kläm igår? Det med nerv i kläm så har också vuxna tänkt på.

Okej, det som hände igår har säkert inte något med förra ägaren att göra, men det hela är lite komplicerat. Borde inte ha skrivit ngt. alls, för det blir ett jävla liv. Det är ju inte jag som bestämmer vad stallet gör med sina ridskolehästar, jag hänger bara med och har inte så mycket att säga om sakerna.

Och ja vet att det inte är något onormalt med hästen är extra stressad i början och att det kan ta en lång tid innan den lugnar ner sej och anpassar sej. Visst, man kan föra henne in till stora stallet och laga henne i ordning på bommen. Men bommen är inte alltid ledig och alla elever kanske inte tänker på att gå dit.
Den enda ponnysen som har lagt sej ner under en lektion var en privat shettis som går ibland på lektioner ;)

Skyll sen inte allt på mej, det är inte mina beslut och jag har inte ringt nån ;)
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Nej nej-jag skyller inget på dig :)! Hoppas att allt löser sig på bästa sätt både för er och Lotta!
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Nej nej-jag skyller inget på dig :)! Hoppas att allt löser sig på bästa sätt både för er och Lotta!


Oij... Nu vet jag faktist vad som ligger bakom det hela. Eller så måste det vara. Allt jag de hade fått höra var av de vuxna som påstod att det var förra ägarens fel o.s.v. MEN nu så tror ja int mera på det.

Ridläraren som höll den första lektionen påstod att hon hade haft en lätt timme med skritt och lite trav och ingen galopp. Men elverna på timmen, och 3 personer som hade sett på timmen sa annat. Ridläraren hade haft eleverna att rida hårt hästarna, nästan ingen skritt, mycket trav och en hel del galopp. Och i både traven och galoppen hade det varit mycket ökningar och sånt. Men sen när en av elverna och dom 3 som hade sett på lektionen sa det till dom vuxna så trodde de vuxna inte på barnen. Men en av de vuxna ringde sedan till ridläraren och frågade - men inte så konstig ridlärarem börja påstå att dom hade haft en jätte lätt lektion. Vem tror du de vuxna trodde mera på? Så klart ridläraren, så barnen fick utskällning av de vuxna för att dom "hade kommit och ljugit" och försökt få skulden på ridläraren.

För då när jag frågade vad som hade hänt, när Lotta låg stilla på marken, så förklara dom att hon hade fallit ihop och att hon hade börjat svettas massor när hon låg - som om hon inte hade varit svettig från timmen före. Men det med svetten stämmer inte alls, utan Lotta hade blivit på första lektionen genom svettig och väldigt andfådd - tack vare den hårda ridningen. Nu så tror alla de vuxna hästmänniskorna i stallet, förutom en *Jei*, att det är något gammalt som kommit tillbaka och därför skyller de på förra ägaren "som inte har sagt till om felet" och vill ha tillbaka pengarna och skicka tillbaka Lotta.

Om det nu var tack vare det här hon föll ihop för, vilket jag nu tror starkt på, så får man vara glad att de inte hände samma sak till de 5 andra hästarna.
Vä-äldigt jävlig stil av ridläraren som inte kan stå för sina egna fel och misstag.

Så nu så vet du/Ni det. O.o
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Vilken oseriös instruktör! :mad: Ingen ridskola som jag skulle vilja rekommendera. Hästen hälsa i sista hand?
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Rent juridiskt är det tveksamt om ridskolan kan skicka tillbaka henne. Det är inte samma regler som gäller för en ridskola som för privatpersoner. Det kommer att läggas mycket stor vikt på att ridskolan har undersökt henne noga innan köp. Man anser rent juridiskt att en ridskola ska ha större kunskaper och bättre förutsättningar än en privatperson vid hästköp. Av den anledning så brukar de flesta ridskolor inte köpa sina hästar innan de haft dem en tid på prov eller ha inskrivet i avtal att de kan byta om hästen inte passar i verksamheten.
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Vilken oseriös instruktör! :mad: Ingen ridskola som jag skulle vilja rekommendera. Hästen hälsa i sista hand?

Vår ridskola är det inget fel på - lovar. Vi har bra hand om hästarna, ingen lider ell liknande. Den här instruktören har bara 1 lektion i veckan, och det är hon som säkert ställde till det. Men Lotta åkte idag, Onsdag 24.4, till kliniken för övrig ordentlig undersökning. Det ända jag tror dom kommer att hitta är ngt. medfött fel i ryggen (mina egna funderingar) Men men. Om du inte har läst mitt andra inlägg här mot slutet - läs det.
 
Sv: Kollapsade under ridpass...

Rent juridiskt är det tveksamt om ridskolan kan skicka tillbaka henne. Det är inte samma regler som gäller för en ridskola som för privatpersoner. Det kommer att läggas mycket stor vikt på att ridskolan har undersökt henne noga innan köp. Man anser rent juridiskt att en ridskola ska ha större kunskaper och bättre förutsättningar än en privatperson vid hästköp. Av den anledning så brukar de flesta ridskolor inte köpa sina hästar innan de haft dem en tid på prov eller ha inskrivet i avtal att de kan byta om hästen inte passar i verksamheten.

Hej, kan säga att hästen än står kvar. Men om du inte har läst det senaste inlägget som det står hur det tydligen är (här mot slutet på sidan) så läs det. ;)

Visst, om det finns möjlighet för de hästar som troligen passar för ridskolan och som stallet kollat på, så försöker de alltid att få ta hästen på prov i en vecka. Men när det är ju en ridskola som är intresserad av hästen/ponnyn - så vilken privat hästägare vill skicka sin häst till en ridskola, som sen kanske skulle komma tillbaka "förstörd" tack vare det snabba miljö ombytet och olika ryttare som ridit den?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp