Kollega som struntar i arbetsuppgifter och belastar oss andra...

_Taggis_

Trådstartare
Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar oss andra. Vi jobbar ensamma på våra skift och har ett antal rutiner som vi ska göra varje dag, det är lika för alla. Men då en person notoriskt skiter i detta så blir den som kommer efter lidande, denna person som kommer efteråt är dessvärre ofta jag pga hur vårt schema ligger.
Detta innebär tex att jag får ägna min arbetstid till att reda upp saker som kollegan av oaktsamhet eller lathet inte styrt upp. Det innebär i sin tur att jag missar grejer som jag annars hade haft tid och möjlighet att upptäcka och avstyra, men som blir nya problem pga att jag får lägga tid på att "städa upp" istället för att förebygga. Snöbollseffekt. Det händer även att jag kommer till jobbet inför ett nattskift och konstaterar att rent säkerhetsmässiga rutiner inte gjorts på kvällen, varpå jag får gå runt och göra detta nattetid. Eftersom vi har ett ensamarbete finns det en poäng att detta inte skall göras nattetid, men jag bryr mig om min egen säkerhet och kan inte låta det vara ogjort. Det handlar tex om att låsa ytterdörrar och liknande så att obehöriga inte ska kunna ta sig in, både för vår och obehörigas säkerhet då jag jobbar på en industri där det förekommer både höga tryck, temperaturer, roterande maskiner och kemikalier.

Problemet är välkänt bland kollegor och chef, då personen jobbat i 10 år och alltid varit mer eller mindre likadan. Mina kollegor har gett upp, då de redan försökt med alla medel att få personen att skärpa sig. Både genom att samtala och förklara på ett fredligt sätt, bli förbannade och ryta ifrån, ta upp med närmaste chef etc. Inget händer annat än kortsiktigt för att sedan återgå i gamla mönster. Jag har jobbat betydligt kortare tid än alla andra men har nu sett mönstret alltför länge och min stubin är brunnen.

Att personen själv ska inse och förstå samt börja by sig är uteslutet. Hen har helt enkelt inget intresse av det, och skiter fullständigt i att andra drabbas. Jag har aldrig träffat nån mer egoistisk och nonchalant person, och jag tänker inte se det som mitt ansvar att ändra på detta beteende.

Min fråga till bukeoraklet är snarare följande: Hur ska jag bemöta min chef ang detta problem?

Jag har påtalat för chefen, och så har även andra gjort. Jag blir förbannad av att gå till jobbet varje dag och göra både mitt jobb samt föregående kollegas, när hen bevisligen kan gå hit och inte göra ett jävla skit och dessutom ha högre lön än mig. Detta har jag sagt till min chef, ordagrant, samt frågan chefen Varför jag ska gå hit och sköta mig och engagera mig när en annan person bevisligen kan skita i allting utan påföljd. Fick inget svar då chefen antagligen blev rätt överrumplad av min rättframhet, men nu har jag medarbetarsamtal om två veckor och inför detta vill jag att buke hjälper mig med argument och upplägg ;)
Jag kommer att påminna chefen om min frågeställning.

Ang personens beteende så har chefen sagt att det är svårt eftersom vi jobbar ensamma, enda sättet för chefen att kunna konfrontera måste ju isåfall föregås av angiveri och att snoka på personen. Vilket chefen tycker är svårt. Jag köper det till viss del, men nu råkar jag veta att övriga kollegor fått de här förklaringarna i 10 års tid och Ingenting har skett. Det känns som undanflykter för att slippa konfrontera den som missköter sig.

Naturligtvis finns ju alternativet att byta jobb. Men jag tänker att nåt vettigt måste ändå kunna sägas i frågan innan jag drar det dithän.
 
Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar oss andra. Vi jobbar ensamma på våra skift och har ett antal rutiner som vi ska göra varje dag, det är lika för alla. Men då en person notoriskt skiter i detta så blir den som kommer efter lidande, denna person som kommer efteråt är dessvärre ofta jag pga hur vårt schema ligger.
Detta innebär tex att jag får ägna min arbetstid till att reda upp saker som kollegan av oaktsamhet eller lathet inte styrt upp. Det innebär i sin tur att jag missar grejer som jag annars hade haft tid och möjlighet att upptäcka och avstyra, men som blir nya problem pga att jag får lägga tid på att "städa upp" istället för att förebygga. Snöbollseffekt. Det händer även att jag kommer till jobbet inför ett nattskift och konstaterar att rent säkerhetsmässiga rutiner inte gjorts på kvällen, varpå jag får gå runt och göra detta nattetid. Eftersom vi har ett ensamarbete finns det en poäng att detta inte skall göras nattetid, men jag bryr mig om min egen säkerhet och kan inte låta det vara ogjort. Det handlar tex om att låsa ytterdörrar och liknande så att obehöriga inte ska kunna ta sig in, både för vår och obehörigas säkerhet då jag jobbar på en industri där det förekommer både höga tryck, temperaturer, roterande maskiner och kemikalier.

Problemet är välkänt bland kollegor och chef, då personen jobbat i 10 år och alltid varit mer eller mindre likadan. Mina kollegor har gett upp, då de redan försökt med alla medel att få personen att skärpa sig. Både genom att samtala och förklara på ett fredligt sätt, bli förbannade och ryta ifrån, ta upp med närmaste chef etc. Inget händer annat än kortsiktigt för att sedan återgå i gamla mönster. Jag har jobbat betydligt kortare tid än alla andra men har nu sett mönstret alltför länge och min stubin är brunnen.

Att personen själv ska inse och förstå samt börja by sig är uteslutet. Hen har helt enkelt inget intresse av det, och skiter fullständigt i att andra drabbas. Jag har aldrig träffat nån mer egoistisk och nonchalant person, och jag tänker inte se det som mitt ansvar att ändra på detta beteende.

Min fråga till bukeoraklet är snarare följande: Hur ska jag bemöta min chef ang detta problem?

Jag har påtalat för chefen, och så har även andra gjort. Jag blir förbannad av att gå till jobbet varje dag och göra både mitt jobb samt föregående kollegas, när hen bevisligen kan gå hit och inte göra ett jävla skit och dessutom ha högre lön än mig. Detta har jag sagt till min chef, ordagrant, samt frågan chefen Varför jag ska gå hit och sköta mig och engagera mig när en annan person bevisligen kan skita i allting utan påföljd. Fick inget svar då chefen antagligen blev rätt överrumplad av min rättframhet, men nu har jag medarbetarsamtal om två veckor och inför detta vill jag att buke hjälper mig med argument och upplägg ;)
Jag kommer att påminna chefen om min frågeställning.

Ang personens beteende så har chefen sagt att det är svårt eftersom vi jobbar ensamma, enda sättet för chefen att kunna konfrontera måste ju isåfall föregås av angiveri och att snoka på personen. Vilket chefen tycker är svårt. Jag köper det till viss del, men nu råkar jag veta att övriga kollegor fått de här förklaringarna i 10 års tid och Ingenting har skett. Det känns som undanflykter för att slippa konfrontera den som missköter sig.

Naturligtvis finns ju alternativet att byta jobb. Men jag tänker att nåt vettigt måste ändå kunna sägas i frågan innan jag drar det dithän.

Har ni något arbetsmiljöombud? Fackligt förtroendevalda? Jag hade inte accepterat att jobba med den säkerhetsrisken som kollegan utsätter dig för. Varje gång det händer hade jag ringt chefen och frågat hur du ska förhålla dig till bristerna. Hade även kontaktat facket regionalt.
 
Låter som att chefen inte gillar konfrontationer...

Lyssnar inte chefen så är det skyddsombudet (som chefen troligen heller inte lyssnar på..) och sedan facket.

Bli galen på när folk inte sköter sig och man får svaret ” men hen bara är så”. Jaha och då är det ok?!
 
Jag tycker chefens resonemang är märkligt och undrar vad som ligger bakom det resonemanget. Hade hen velat hade det knappast varit särskilt svårt att kolla upp att saker och ting är som det ska efter att ett pass är slut. Man behöver varken snoka eller ha angivare för det. Stickprovskontroller kan hen ju kalla det om hen vill. Det är chefens ansvar att se till att folk gör sitt jobb. Med andra ord gör inte chefen sitt jobb heller i nuläget utan rider på andra arbetares vilja att göra ett bra jobb.
 
Har ni något arbetsmiljöombud? Fackligt förtroendevalda? Jag hade inte accepterat att jobba med den säkerhetsrisken som kollegan utsätter dig för. Varje gång det händer hade jag ringt chefen och frågat hur du ska förhålla dig till bristerna. Hade även kontaktat facket regionalt.

Skyddsombudet är ingen ide att kontakta, av personlig skäl kommer hen inte att kunna lyfta frågan med personen. Fackligt förtroendevalda möjligtvis, hen har redan tagit upp frågan med chefen men i ett mer personligt perspektiv. Dvs lyft problemet om att de misskötande kollegan är arrogant och otrevlig mot två av oss andra dvs mig och en yngre kollega. Antagligen för att vi anses lägst stående och går att hacka på i hens ögon. När chefen tog upp frågan med mig sa jag som det är - jag bryr mig inte om hens dåliga attityd desto mer. Men jag blir vansinnig på att hen inte sköter sitt jobb då DET är värre för mig än att hen försöker racka ner på mig (jag tar inte åt mig av det).

Jag kan inte ringa chefen på nätterna och skvallra om att dörrar står olåsta. Men kanske borde börja med det ;) Däremot ska jag ställa frågan så som du beskriver den - Hur ska jag förhålla mig till dessa brister.
 
Har ni något arbetsmiljöombud? Fackligt förtroendevalda? Jag hade inte accepterat att jobba med den säkerhetsrisken som kollegan utsätter dig för. Varje gång det händer hade jag ringt chefen och frågat hur du ska förhålla dig till bristerna. Hade även kontaktat facket regionalt.
Jag hade också gått på den linjen. Chefen är ju ansvarig för arbetsmiljön.
 
Jag tycker chefens resonemang är märkligt och undrar vad som ligger bakom det resonemanget. Hade hen velat hade det knappast varit särskilt svårt att kolla upp att saker och ting är som det ska efter att ett pass är slut. Man behöver varken snoka eller ha angivare för det. Stickprovskontroller kan hen ju kalla det om hen vill. Det är chefens ansvar att se till att folk gör sitt jobb. Med andra ord gör inte chefen sitt jobb heller i nuläget utan rider på andra arbetares vilja att göra ett bra jobb.

Precis så är det. Det är en kultur om att inte gnälla antar jag. Men jag följer inte kulturen. Jag blir rasande.

Jag har själv en stark arbetsmoral och vill aldrig lämna av skit till nästkommande. Det är ju en del av problemet.

Jag tror chefen av överseende med personen citat "eftersom *** är så bra på annat"... Jag är också jävligt bra på annat. Jag är dessutom omtyckt av entreprenörer, medarbetare och andra. Till skillnad från den misskötande personen som är snarare tvärtom. Jag undrar när det ska synas i lönekuvertet (en fråga jag ska ställa till chefen).
 
Skyddsombudet är ingen ide att kontakta, av personlig skäl kommer hen inte att kunna lyfta frågan med personen. Fackligt förtroendevalda möjligtvis, hen har redan tagit upp frågan med chefen men i ett mer personligt perspektiv. Dvs lyft problemet om att de misskötande kollegan är arrogant och otrevlig mot två av oss andra dvs mig och en yngre kollega. Antagligen för att vi anses lägst stående och går att hacka på i hens ögon. När chefen tog upp frågan med mig sa jag som det är - jag bryr mig inte om hens dåliga attityd desto mer. Men jag blir vansinnig på att hen inte sköter sitt jobb då DET är värre för mig än att hen försöker racka ner på mig (jag tar inte åt mig av det).

Jag kan inte ringa chefen på nätterna och skvallra om att dörrar står olåsta. Men kanske borde börja med det ;) Däremot ska jag ställa frågan så som du beskriver den - Hur ska jag förhålla mig till dessa brister.

Skyddsombudet ska inte ta frågan med personen utan med chefen, och med chefens chef om chefen inte lyssnar, samt koppla in facket vid behov. Det är arbetsgivaren som är ansvarig för att skapa en trygg arbetsmiljö.
 
Du skulle kunna driva det som en arbetsmiljöfråga, eftersom din egen säkerhet påverkas.

Finns det något incidentrapporteringssystem e.dyl. som du kan använda för att dokumentera varje gång det brister?

Ja vi har en loggbok som jag använder mig friskt av. Tex "Idag inträffade följande till följd av att detta inte hade gjorts. Det vore fint om ALLA gjorde sina rutiner så att detta kan undvikas". Inte för att påverka personen i fråga, utan för att det ska bli synligt för chefen.
 
Skyddsombudet är ingen ide att kontakta, av personlig skäl kommer hen inte att kunna lyfta frågan med personen.

Skyddsombudet ska inte ta upp frågan med personen utan med arbetsgivaren. Därför bör du kontakta skyddsombudet ändå. Om det finns släktskapsskäl eller vad det nu kan vara i det här fallet som hindrar så ta upp frågan med ert fackliga ombud eller gå vidare till kommunombud (beroende på hur det är organiserat hos er) eller till regional nivå.
 
Antar att ni har någon form av system där avvikelser rapporteras? Skriv en avvikelse för varje sak som inte gjorts alls eller som det ska. Det låter ju som både kvalitet och arbetsmiljö/säkerhet kan vara ett problem? Om det finns någon som helst uppföljning på sånt inom företaget så kommer det ju vara svårt att ignorera det till slut.
 
Skyddsombudet ska inte ta frågan med personen utan med chefen, och med chefens chef om chefen inte lyssnar, samt koppla in facket vid behov. Det är arbetsgivaren som är ansvarig för att skapa en trygg arbetsmiljö.

Ett problem är att detta är en väldigt liten organisation. Vi är 6 som har samma uppgifter på jobbet, alla känner alla osv. Det går inte att på nåt sätt ta upp nånting anonymt för det skiner igenom direkt vartifrån saker kommer. Ska jag driva frågan som en arbetsmiljöfråga kommer det att få konsekvenser som går ut över min arbetsmiljö så att säga.
 
Ett problem är att detta är en väldigt liten organisation. Vi är 6 som har samma uppgifter på jobbet, alla känner alla osv. Det går inte att på nåt sätt ta upp nånting anonymt för det skiner igenom direkt vartifrån saker kommer. Ska jag driva frågan som en arbetsmiljöfråga kommer det att få konsekvenser som går ut över min arbetsmiljö så att säga.

Jag förstår, det är ju en besvärlig faktor.
 
Antar att ni har någon form av system där avvikelser rapporteras? Skriv en avvikelse för varje sak som inte gjorts alls eller som det ska. Det låter ju som både kvalitet och arbetsmiljö/säkerhet kan vara ett problem? Om det finns någon som helst uppföljning på sånt inom företaget så kommer det ju vara svårt att ignorera det till slut.

Ja. Ett bekymmer kan bli att inom vår verksamhet går saker ibland åt skogen även om en gjort sitt bästa. Detta kan såklart drabba även denna här misskötande kollegan. Bekymret är väl snarare att 7 av 10 ggr blir det problem pga att hen inte gjort sitt jobb. Det är oftare är jämfört med andras skift. Men ska allting alltid rapporteras med avvikelse kommer det leda till att vi alla blir kollektivt drabbade, vilket jag inte vill vara skyldig till med rådande företagsledning. De som jobbat här i 30+ år har förlikats med saker och ting och tycker nu att de har de ganska trivsamt på jobbet trots detta. Jag är den som stör mig mest, eftersom jag inte är lika tolerant och inte heller har samma behov av "lugn och ro" på jobbet. Jag är rörlig på ett annat vis än dom är, eftersom jag kan ge fingret och flytta till skillnad från andra.
 
Vi jobbar också alltid en och en och vi hade en ”slarvmaja” på jobbet. Jag tog upp det med chefen då detta också drabbade kunden vi jobbar åt. Chefen ville att jag skulle meddela nästa misstag, vilket jag gjorde redan någon dag senare. (Jag är arbetsledare så jag fick reda på alla missar även på kollegornas pass då dom kom till mig)

Chefen tog då in personen på samtal, och sen blev det faktist bättre. Ett tag... Sen började vi om igen, och åter igen fick personen in på samtal. På det tredje samtalet blev hen uppsagd.

Är man chef måste man för sjutton kunna agera!
 
Ja. Ett bekymmer kan bli att inom vår verksamhet går saker ibland åt skogen även om en gjort sitt bästa. Detta kan såklart drabba även denna här misskötande kollegan. Bekymret är väl snarare att 7 av 10 ggr blir det problem pga att hen inte gjort sitt jobb. Det är oftare är jämfört med andras skift. Men ska allting alltid rapporteras med avvikelse kommer det leda till att vi alla blir kollektivt drabbade, vilket jag inte vill vara skyldig till med rådande företagsledning.
Fast om man konsekvent rapporterar allt så kommer mönster fram om det är tillräckligt mycket som går att härleda till den personens knas.
Rapporteras det tillräckligt noga för att kunna utvärdera incidenterna? Rapporteras upptäckt av ogjord rutin X och Y som incidenter i sig, eller bara de fullbordade följdfelen de gånger som det blir snöbollar?
 
Rapportera till chefen efter varje skift. Datum och klockslag och vad som är ogjort. Be de andra göra likadant.
Det är svårt för en chef att göra något om ärendet förs fram som att "person x brukar sköta sig dåligt". Samtidigt ser jag ju att chefen inte gör ett vidare bra jobb, men någonstans måste ni börja.

Spara alla rapporter åt sig själv också ifall de behövs senare.
 
Men å andra sidan, är inte detta ett problem som dina fyra andra kollegor med samma arbetsuppgifter skulle uppskatta att det försvann? Plus då chefen?

Både ja och nej. De gånger det tagits krafttag har övriga känt sig kontrollerade, de skickas mejl om "varför har du dessa miljövärden på ditt skift" och liknande som upplevs som påhopp. Vilket jag kan förstå. Vårt jobb är sådant att processer löper över längre tid än de timmar vi jobbar, ett misstag från i förrgår kan drabba en idag tex. Det blir jättesvårt att göra såna kontroller som bara kan härledas till en specifik person på ett specifikt skift. Till saken hör också att underhållet är ganska eftersatt, dvs vi har inte förutsättningar att kunna hantera allt som uppstår. Även om vi vill. Men det är sånt som ledningen visar noll förståelse för, eftersom de inte riktigt vill se att det ligger annat än bara mänsklig faktor bakom.
Tex kan en fråga vara "varför har du så mkt plast i slutet?" när svaret är "för att vi stoppar in plast och då kommer det ut mer plast än om vi stoppar in trä". Varpå svaret blir direkt förnekande "Nej vi har inte stoppat in plast för vi köper bara trä" och går en då ut och tittar i inmatningen ligger det fullt av plast där. Ja det är en grov förenkling men det är verkligheten. De som beställer bränsle tillika ställer krav på oss som jobbar med drift, kontrollerar inte vad de får i verkligheten och allt som blir fel i förhållande till det är driftpersonalens fel.

De övriga orkar helt enkelt inte med dessa idiotiska kontroller. Då är det enklare för dem att handskas med en "låt gå"-attityd.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 687
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 221
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 494
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
992
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp