kollektiv bestraffning

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina avkommor går på ett naturbruksgymnasium, där en stor del av eleverna bor på internat - dock inte min avkomma. Härom kvällen var det ett stort bråk/slagsmål på internatet, vilket nu håller på att utredas, men än så länge har resulterat i polisanmälningar mm.
Bråket har också resulterat i att samtliga praktiska lektioner med fordon och maskiner har ersatts av teoretiska lektioner.
Min avkomma är givetvis jättebesviken över att inte få ha de här praktiska lektionerna, pga ett bråk som hen överhuvudtaget inte varit inblandad i.
Jag kan förvisso förstå att det är rimligt att hela klassen får samma mängd av teori och praktik någorlunda samtidigt, men... Är det verkligen rimligt att kollektivt bestraffa hela klassen på detta viset?
 
Fast handlar det verkligen om kollektiv bestraffning? Handlar det inte mer om att skolan vill reda ut vad som har hänt, ta det säkra före det osäkra och hålla stämningen lugn och sansad i utrymmen som är lättare att kontrollera?
De elever som inte var inblandade i bråket har svårt att se det så. De vill ju ha sina maskinlektioner, men får inte det för att andra i klassen inte kunnat sköta sig.
 
De elever som inte var inblandade i bråket har svårt att se det så. De vill ju ha sina maskinlektioner, men får inte det för att andra i klassen inte kunnat sköta sig.
Fast du som vuxen kanske kan hjälpa barnen att se att det kan finnas andra skäl till skolans beslut än vad eleverna själva tror?
Det låter ju orimligt överlag att skolan skulle ändra undervisning för att straffa någon. Man får ju anta att det är av säkerhetsskäl eller liknande.
 
De elever som inte var inblandade i bråket har svårt att se det så. De vill ju ha sina maskinlektioner, men får inte det för att andra i klassen inte kunnat sköta sig.
Jag förstår ju att det är surt för de som inte var inblandade, men jag tänker också som @Zinfernia. Sedan är det kanske också en fråga om resurser, det finns kanske inte tillräckligt med sådana för att dela upp klassen i två delar.
 
De elever som inte var inblandade i bråket har svårt att se det så. De vill ju ha sina maskinlektioner, men får inte det för att andra i klassen inte kunnat sköta sig.
Fast det här hände härom kvällen enligt dina egna ord. Skolan har därmed inte haft särskilt mycket tid på sig att reda ut vad som hände med vilka inblandade. Då är det väl fullt rimligt att man anpassar undervisningen så att man lättare får överblick om något liknande blossar upp igen?
 
Jag förstår ju att det är surt för de som inte var inblandade, men jag tänker också som @Zinfernia. Sedan är det kanske också en fråga om resurser, det finns kanske inte tillräckligt med sådana för att dela upp klassen i två delar.
Den aktuella praktiska undervisningen sker redan i små grupper.
Fast du som vuxen kanske kan hjälpa barnen att se att det kan finnas andra skäl till skolans beslut än vad eleverna själva tror?
Det låter ju orimligt överlag att skolan skulle ändra undervisning för att straffa någon. Man får ju anta att det är av säkerhetsskäl eller liknande.
Min avkomma inser det rimliga i att de som orsakat ett bråk blir av med privilegier. Och att skolan behöver reda ut vad som hänt och förebygga att det händer igen. Men det är svårt att inte se det som en kollektiv bestraffning, när alla - alltså även de som inte var inblandade - blir av med den roligaste undervisningen.
 
Gissningsvis kommer skolledningen att hävda att det inte alls handlar om någon bestraffning, och att eleverna kommer att få en fullgod undervisning alldeles oavsett just dessa praktiska lektioner. Så man kommer nog ingen vart i den argumentationen.

Jag låter litet luttrad, men har dåliga erfarenheter av liknande problemhantering från det naturbruksgymnasium där två bonusbarn gick.
 
Som svar på frågan: Nej kollektiv bestraffning är inte okej och ska inte förekomma i skolan. Sen som övriga sagt, det kan ju finnas andra skäl till omställningen. Det är ju tråkigt om man inte varit inblandad men har det exempelvis med säkerhet att göra så är jag ju hellre säker i skolbänken än osäker i verkstan.

Har skolan kommunicerat ut nån anledning till omställningen?
 
Den aktuella praktiska undervisningen sker redan i små grupper.

Min avkomma inser det rimliga i att de som orsakat ett bråk blir av med privilegier. Och att skolan behöver reda ut vad som hänt och förebygga att det händer igen. Men det är svårt att inte se det som en kollektiv bestraffning, när alla - alltså även de som inte var inblandade - blir av med den roligaste undervisningen.
Men alltså - skolundervisning är väl inte privilegier? Skolundervisning är skolundervisning. Inte belöningar, bestraffningar och privilegier. Man får inte roligare skolmoment om man sköter sig och tråkiga moment om man dummar sig.
 
En av mina soner blev bestraffad for "active cheerleading" en gang i forntiden. Skolan visste att han inte pa nagot satt varit inblandad i sjalva slagsmalet ... MEN han hade lite i bakgrunden "hejat pa" den som var "aggressor" i det hela. Och ja, han var helt klart skyldig till cheerleading och det var mycket bra att han fick klart for sig att i bakgrunden styra upp en kompis ocksa raknas!

I det har fallet kan det vara sa att skolan maste reda ut vilka som sagt och gjort vad aven bland elever som inte var fysiskt dar innan de kan reda ut vad som faktiskt hande och aterga till vanliga lectioner.
 
Min avkomma inser det rimliga i att de som orsakat ett bråk blir av med privilegier. Och att skolan behöver reda ut vad som hänt och förebygga att det händer igen. Men det är svårt att inte se det som en kollektiv bestraffning, när alla - alltså även de som inte var inblandade - blir av med den roligaste undervisningen.
men jag antar ju att den teoretiska undervisning de har nu är sådant som de annars skulle haft också, bara i något senare skede t.ex., inte något påhittat extra?
 
Om det varit bråk av den kalibern det blivit flertalet polisanmälningar 😳 kan jag förstå man inte släpper lös alla på (farliga) maskiner. Kan ju gissa kritiken som skulle komma om bråket blossar upp och eleverna sitter i sådana potentiella vapen.
Ja alltså, att de som bråkat inte får leka med maskinerna är nog alla införstådda med att det ska vara så. Men de som satt hemma hos sina föräldrar var ju inte ett dugg inblandade.
Men alltså - skolundervisning är väl inte privilegier? Skolundervisning är skolundervisning. Inte belöningar, bestraffningar och privilegier. Man får inte roligare skolmoment om man sköter sig och tråkiga moment om man dummar sig.
Då uttryckte jag mig väl fel, men det är väl självklart att vissa ämnen anses roligare än andra. Och har man valt ett gymnasieprogram som leder till ett yrke där man jobbar med allehanda maskiner, så är det väl direkt eller indirekt en bestraffning att inte få ha praktiska lektioner som innehåller övning med nämnda maskiner.
 
Ja alltså, att de som bråkat inte får leka med maskinerna är nog alla införstådda med att det ska vara så. Men de som satt hemma hos sina föräldrar var ju inte ett dugg inblandade.

Då uttryckte jag mig väl fel, men det är väl självklart att vissa ämnen anses roligare än andra. Och har man valt ett gymnasieprogram som leder till ett yrke där man jobbar med allehanda maskiner, så är det väl direkt eller indirekt en bestraffning att inte få ha praktiska lektioner som innehåller övning med nämnda maskiner.
Jag fattar att det kan kännas så för ungdomarna. Men du som vuxen kan ju hjälpa dem att nyansera den bilden.
 
Det är ju säkert så att lärare /rektor har en annan insyn än vad eleverna har i klassen.
Det kan ju vara så att läraren/ lärarna känner en viss otrygghet.
Det låter ju som ett rejält bråk och även om inte alla i klassen var inblandade så kan det finnas en rörlighet i klassen som har funnits där tidigare.
Kan ju även vara så att läraren känner att de behöver andra rutiner överlag.
Hellre en skola som tar tag i det än en som inte gör det, jag hade velat ge dem en chans att utvärdera det först.
 
Ja alltså, att de som bråkat inte får leka med maskinerna är nog alla införstådda med att det ska vara så. Men de som satt hemma hos sina föräldrar var ju inte ett dugg inblandade.

Då uttryckte jag mig väl fel, men det är väl självklart att vissa ämnen anses roligare än andra. Och har man valt ett gymnasieprogram som leder till ett yrke där man jobbar med allehanda maskiner, så är det väl direkt eller indirekt en bestraffning att inte få ha praktiska lektioner som innehåller övning med nämnda maskiner.
Jag har jobbat med yngre elever, där det tex visat sig att det finns några elever som inte klarar av idrott. Då har ex hela klassen fått ha gympa under enklare former tills det gått att få in en person till som kan stötta.
Det går ju såklart att se det som kollektivbestraffning, men det handlar om att omändra ett par olika scheman för att få ihop det. Tekniskt sätt så har de ju ändå fått den idrotten de ska ha, det kan ju vara något liknande?
 
Det beror väl helt på vad anledningen till den så kallade kollektiva bestraffningen är. Har inte skolan sagt något mer om varför de tagit till åtgärden?

Om det är "nu när eleverna varit så dumma drar vi in den praktiska undervisningen i tre veckor" så kan man ju verkligen prata kollektiv bestraffning och ifrågasätta skolans hantering.

Om det handlar om "Nu medan skolan och polisen (!) utreder vad som har hänt och lägger upp en plan för hur situationen ska hanteras så har vi gjort bedömningen att det för närvarande inte är möjligt att genomföra praktiskt undervisning". Ja då får man väl helt enkelt utgå ifrån att det är den som har ansvar för och håller i den undervisningen som är bäst på att göra den bedömningen. Och hjälpa sina (högst förståeligt) frustrerande barn att förstå detta. Att som vuxen då till sina barn signalera att skolan gör fel (säger inte att du gjort det) hjälper nog ingen varken nu eller framöver.

Man kan ju också hoppas att detta verkligen inte tillhör vardagsmat för skolan och att de kan behöva lite tid innan allt satt sig igen. Det har ju trots allt bara gått ett par dagar. Det är ju inte heller helt orimligt att tänka sig att det har blivit en facklig fråga å lärarnas vägnar.
 
En av mina avkommor går på ett naturbruksgymnasium, där en stor del av eleverna bor på internat - dock inte min avkomma. Härom kvällen var det ett stort bråk/slagsmål på internatet, vilket nu håller på att utredas, men än så länge har resulterat i polisanmälningar mm.
Bråket har också resulterat i att samtliga praktiska lektioner med fordon och maskiner har ersatts av teoretiska lektioner.
Min avkomma är givetvis jättebesviken över att inte få ha de här praktiska lektionerna, pga ett bråk som hen överhuvudtaget inte varit inblandad i.
Jag kan förvisso förstå att det är rimligt att hela klassen får samma mängd av teori och praktik någorlunda samtidigt, men... Är det verkligen rimligt att kollektivt bestraffa hela klassen på detta viset?
Håller ju med om att det vore helt knasigt att göra en typ av bestraffning -nu när ni pratade på svenskan så får ni matte istället för bild i eftermiddag (citat min gamla lågstadielärare). Eftersom det både antyder att man kan straffa med hjälp av ämnen som ingår i läroplanen och visar vilka ämnen eleverna borde tycka är tråkiga.

Men -vi har haft slagsmål och poliser här, vi vet inte vilka som var inblandade ännu, på internet, på plats, som hejade, vad har hänt på sociala media. Eftersom vi inte vet vad saken gäller och inte vet vilka som var inblandade så vill vi inte utsätta lärare och elever för den olycksrisk det blir att personer med möjligen upphettat humör ska hantera tunga maskiner.

Det låter ju väldigt rimligt.

Och det låter komplicerat att försöka plocka ut tre ungdomar och säga att de garanterat inte var med så de får köra maskin (varpå tio säger att de inte heller var med, men ingen vet egentligen, så de blir ursura för att de blir falskt anklagade.)

När jag tänker på kollektiv bestraffning så tänker jag mer att om sist in i plutonen sprang långsammare än på två timmar så får alla göra hundra armhävningar (vilket kan leda till att alla slår Kalle).
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp