Bukefalos 28 år!

Kollektivstall? Hur funkar det?

lady_vip

Trådstartare
Jag ska flytta ifrån mina föräldrars gård men ha kvar iaf en häst här, för att underlätta för mig tänkte jag ta in inackorderingar (2 stycken) för att få någon slags rullande schema på utsläpp och insläpp.

Hur gör ni som har detta?

Jag förstår ju att jag som stallägare får sätta upp MINA regler i samförstånd med inackorderingarna, men hur gör man för att det ska fungera bra?

Ett litet förslag var att köpa in ensilage, hö och halm gemensamt och sedan dela detta på ett rättvist sätt kostnadsmässigt (en ponny äter ju inte lika mycket som mitt halvblod) och köpa kraftfoder enskilt. Dessa inköpen gör jag.

Jag är medveten om att vi inte ska diskutera priser, men visst borde jag kunna ta ut hyra även om de hjälper till? Det handlar ju ändå om el, vatten, dagligt slitage osv. Ni får gärna nämna vad ni betalar och hur mycket jobb som ni får göra själva.

Jag vill ju ha ett fungerande stall med harmoni där hästarna har dte bra.
 
Sv: Kollektivstall? Hur funkar det?

Efter att ha läst en del trådar om att folk är förbannade över prishöjningar, hade jag valt att sätta priset lite högre än du tror från början. För man är tyvärr alltid alldeles för optimistisk med hur lång tid saker tar och vad det kostar. Och det dyker alltid upp saker som behöver lagas/kompletteras och fixas med som man inte tänkte på från början.
Bara att få tag på bra grovfoder tycker jag kan vara fånigt tidsödande.
Står själv inte kollektivt menvet att mitt närmsta kollektivstall tar 900 i kallhyra och då är det två in/utsläpp i veckan på ca 20 hästar som ska täckas/täckas av. Beräknad tid för detta är visst tre timmar.
Ett annat tar 1500 inkl strö och grovfoder, vet inte hur mycket in/utsläpp det är där.
Kolla vad de tar där du bor, och jag tycker inte du ska lägga dig mycket lägre för att du har dem hemma. Det är INTE mindre jobb för det, snarare tvärtom tycker folk att man kan göra allt eftersom man ändå är där.
 
Sv: Kollektivstall? Hur funkar det?

Klart att du ska ta ut en viss kallhyra för boxplats, hur mkt vet jag inte då jag inte vet hur det ser ut hos Er. Hagar, paddock, ridhus, spolspilta mm.

Gör upp redan från början hur det ska se ut med inköp av hösilage, hö och strö. Att dela den kostnaden rakt av är för mig inte rättvist. Om nu inte alla äter lika mkt.
Jag går bara på hur jag själv skulle vilja ha det. Jag vill inte vara med och betala för vad någons annans häst äter.

Skillnad är om jag har hästen helinackorderad däe allt ingår.

Tips är att hästägaren betalar varje månad för hur mkt hösilage den har tagit.
Halm kan man väl ändå dela lika.

Hade för en månad sedan så att vi delade på hösilage kostnaden rakt av men, när fakturan skenade iväg sa jag stopp. Vill inte betala för dryga 200kg EX:A i månaden. Det blir ganska så mkt pengar.
Sedan dess köper jag en hel bal som jag tar ifrån.
Krafft foder köper var och en in själva.
Stallägaren står för in-ut släpp men är vi i stallet och det är dags att ta in hästarna gör vi självklart det.
Halm delar vi rakt av, fått superbra halm till ett mkt billigt pris.
 
Sv: Kollektivstall? Hur funkar det?

På vårt stall har först en kallhyra till stallägaren. Det är för boxen och hagar, el, vatten och slitage på saker. Den ligger på 600 kr per månad. Därefter delas alla pass (3/dag) lika per boxplats, dvs den som har 2 hästar ha dubbelt så många pass som den som har en. I vårt stall med 7 boxar blir det 3 pass per vecka och box. Ett pass innebär fodring med iordninggjort hö och kraft och intag eller uttag.

Hö och spån beställer vi ett stort lass i taget. Man väljer själv hur många kilo hö man vill ha per dag och hur många balar strö och betalar för det och inget annat. Frakten delar vi på. Kraftfoder köper var och en, eller så går ett par ihop och köper varanna säck om man vill ge samma sort.

I ditt stall får ju du bestämma hur många pass de inhyrda får ta och sätter priset efter det.
 
Sv: Kollektivstall? Hur funkar det?

Svarar alla:
Hade en tjej ute idag (trots att jag inte ens tänkt klart eller haft annons, men jag stötte på henne på min ridtur igår) som har islänning och hon var intresserad av att ha sin häst på lösdrift hos mig och isf ev få hit en islänning till. Det innebär att jag måste ha minst en inackorderad till som sällskap till min i stallet, dvs då blir vi 4 personer.

Hon berättade att de idag betalar 400 :- kallt, i en typ av kollektiv, vilket är helt okej för mig med lösdrift eftersom det då är lite annorlunda. De skulle då ändå ha utsläpp eftersom deras hästar ska fodras morgon/kväll även om de är ute.

Iaf, hon var supertrevlig och det hade nog funkat väldigt bra, så jag tar tacksamt emot alla tips och råd och tankar om hur vi ska utforma det.
Jag har ju haft inackordering innan, men då har jag haft alla utsläpp/insläpp, fodringar och täckesbyten.
 
Sv: Kollektivstall? Hur funkar det?

Jag förstår ju att jag som stallägare får sätta upp MINA regler i samförstånd med inackorderingarna, men hur gör man för att det ska fungera bra?

Hej. Jag undrar bara lite över ovanstående?

Menar du att dina ev inackorderingar ska vara med och utforma reglerna? Eller jag tolkade dig fel? :)

Om du menade på det viset så är ju det beundransvärt snällt men jag hade nog varit mer "självisk" och varit en total "härskare" :D

Alltså mina regler gäller och detta skulle redovisas petnoga i ett kontrakt innan inackorderingarna bestämmer sig för att flytta in.

Om jag fick eget stall skulle jag verkligen njuta av att få bestämma helt själv. :bump:

När det sen gäller inköp av foder så skulle jag låta var och en köpa sitt - så har vi det i vårt stall och det funkar jättebra.

Visst ska du ta betalt även om de hjälper till själv! El, vatten, material, gödselhantering, sopor, mark, byggnader - ja allt kostar ju pengar.

I vårt stall betalar vi 700 kr/månaden året runt. Vi har rullande schema för ut/insläpp på vardagarna. Helgerna har stallägaren sagt att hon tar på sig men om hon någon gång vill sova eller ska göra något speciellt så avlöser vi henne.

Vi hjälps även åt med vatten i hagarna, hålla eltrådarna fria från gräs på sommaren, stängsla nytt om det behövs mm mm.

Som jag nämnde så köper vi både foder och strö själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Kollektivstall? Hur funkar det?

Jag kan berätta hur vi har det i vårt kollektivstall:
Våra hästar går på lösdrift (5 st). Jag har som ägare tagit på mig att fodra morgon+kväll under vardagar. Har jag förhinder rycker någon annan in. Helger + längre ledigheter har vi ett rullande schema för.
Vi har ett schema för mockning etc med en fast dag/vecka/häst och två rullande dagar. Ska man bort byter man dag med någon annan.
Vi köper in foder och strö gemensamt och delar foderkostnaden efter ungefärlig mängd som det är beräknat vad varje häst bör äta. Detta system haltar lite eftersom hästarna fodras utomhus och man inte vet om den som är beräknad att äta minst verkligen äter minst. Vet inte riktigt hur man kan lösa detta på ett sätt så att det känns bra för alla. Strökostnaden delar vi rakt av.
 
Sv: Kollektivstall? Hur funkar det?

Så här fungerar det i vårat stall med fyra boxar:
Alla betalar kallhyra på 650:-/månad. Det är för vatten, el, hagar, slitage, ridvolt, gödselhantering osv.

Hö köper vi (stallägare) in och alla betalar månadsvis, i efterskott, för det man tagit.

Kraftfoder får var och en själv köpa.

Strö (torv eller spån) får var och en räkna ut hur mycket man behöver under året så gör vi en stor beställning på allt i aug/sept. Alla betalar sitt när det levereras.

Vi hjälps åt med alla pass. Varje vecka har någon hela helgen, från fredag kväll till söndagkväll. De övriga delar på passen på vardagarna (utsläpp, lunch, insläpp, kväll). För att det ska vara enkelt och rättvist så har två personer 7 pass var och den som hade helgen innan har 5 pass.
Vem som tar vilket pass skrivs upp på en almenacka ca en vecka i förväg.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 258
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 828
Senast: Cilla
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 956
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 407
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp